همراه با سر آشپز :

طرز تهیه شله مشهدی

مواد لازم:
بلغور گندم 2 لیوان
جو پوست کنده نصف لیوان
لوبیاچیتی نصف لیوان
لوبیا قرمز نصف لیوان
نخود نصف لیوان
ماش نصف لیوان
برنج نصف لیوان
گوشت گوسفند 500گرم
پیاز بزرگ 4 عدد
روغن 1 لیوان
نمک فلفل زردچوبه دارچین به میزان لازم
ریشه جوز هندی 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
حبوبات را از شب قبل خیس کرده، آب آنها را در این فاصله چندین بار عوض میکنیم.
نخود و لوبیاها را همزمان پخته و اواخر پخت ماش را اضافه میکنیم تا تمام حبوبات همزمان کاملا پخته شوند. همچنین برای جلوگیری از له شدن گندم و جو و برنج، آنها را نیز جداگانه میپزیم. پیاز را نگینی کرده و با گوشت کاملا تفت میدهیم تا زمانی که رنگ گوشت عوض شود. زردچوبه و فلفل را افزوده، 4 لیوان آب جوش اضافه کرده و در آن را میگذاریم تا کاملا بپزد. حبوبات پخته شده را با صافی آبکش میکنیم. اکنون حبوبات را با گوشت کوب کاملا کوبیده و به مخلوط گندم و جو اضافه میکنیم. گوشت پخته شده را نیز ریش ریش میکنیم و همراه آب گوشت به بقیه مواد می افزاییم. نمک وروغن و ریشه جوز هندی را به مخلوط افزوده و حدودا یک ساعت شله را دم میکنیم.
توجه داشته باشید حبوبات باید تا حد له شدن پخته شوند و ریشه جوز هندی را زودتر از موعد اضافه نکنید، همچنین تاکید میشود بدون دم کردم شله را استفاده نکنید تا طعم ولذت شله را کاملا حس کنید.
نکته: زمان پخت این آش حدود 6ساعت طول میکشد.تمام زمان پخت باید حرارت کاملا ملایم باشد. و برای دم گذاشتن حتما از شعله پخش کن استفاده کنید. از زمانی که گندم را برای پخت گذاشتیم باید مرتب هر 10دقیقه یکبار آش را هم بزنیم تا هم ته نگیرد و هم مواد کاملا له و کشدار شوند.در این بین اگر آب شله تمام شد مرتب آب جوش اضافه میکنیم.در نهایت آش غلیظی شبیه به حلیم بدست می آید که در آن زمان شله ما آمادست. برای سهولت کار و کشدارتر شدن شله پس از پخت گوشت و باقیه مواد آنها را با گوشت کوب برقی له کنید. این آش بسیار خوشمزست. حتما امتحان کنید. نوش جان

مریم کریمی

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *