در حالی که دنیا در حال گذراندن موج چهارم فناوری است ما در موج دوم دست و پا می زنیم و این موج دوم در ساخت زمین و مسکن نیز وجود دارد که ضمن اینکه باعث زیان و خواب بیشتر سرمایه و گرانی و رشد چشمگیر و بی محابای قیمت در این عرصه می شود و زندگی و آینده جوانان ما را نابود می کند باعث بروز مشکلات کلان شهرها چون آلودگی، بدی آب و هوا، ترافیک و بسیاری از معضلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی فراوان شده است.در دنیا و در موج چهارم فناوری به این نتیجه رسیده اند که تنها راه شکستن قیمت‌های سرسام آور زمین و مسکن احداث شهرک‌های اقماری است که در کلان شهرها نیاز به تکنولوژی موج چهارم حمل و نقل دارد اما در شهرستانهایی کوچکی چون بافق این نیاز وجود ندارد. ولی در برابر آن متاسفانه مافیای زمین، نگاه محلی، کوتاه، محله ای و هزاران مورد دیگر وجود دارد که با کلمات دلسوزانه و زیبا بیان می شود. و جلوی این خدمت بزرگ بدون در نظر گرفتن هزینه های سنگین آن در آینده سنگ اندازی می‌شود.

قسمتی از مقاله “موج چهارم فناوری و اقتصاد چیست و خودکفایی چه معنی دارد؟” / محمدحسین ادیبچینی‌ها در شرف قبضه بازار جهانی فولاد هستند و برج ۱۱۰ طبقه را با فناوری موج چهارمی در ۱۰ ماه می‌سازند. در حالی‌که در تهران یک ساختمان ۵ طبقه با فناوری موج دومی معمولا ۱۸ ماهه ساخته می‌شود. فناوری موج دومی در تولید مسکن بیش از حد نقدینگی را درگیر می‌کند. علت اینکه در ایران از کمبود منابع بانکی گله می‌کنند، استفاده از فناوری‌های قدیمی است. با فناوری جدید در هر مورد نیاز به وام بانکی حداقل به یک ششم کاهش می‌یابد.در ایران به سبب استفاده از فناوری قدیمی در هر مورد، نیاز به وام بانکی شش برابر عرف جهان است.استفاده از فناوری قدیمی خواب سرمایه را طولانی کرده و این باعث افزایش میزان بهره در ایران شده است. (منظور از فناوری فقط ابزار‌الات و ماشین نیست. بلکه روش و روش بهره‌وری و فوت‌وفن امور هم هست). اگر از فناوری موج چهارم در حمل و نقل استفاده شود قیمت زمین در ایران به شدت کاهش می‌یابد.

اگر در ایران به جای طرح مسکن مهر دولت در حومه شهرهای بزرگ، شهرهای اقماری احداث می‌کرد و با هزینه دولت شهرهای اقماری را با متروی موج چهارمی به قلب کلان‌شهرها وصل می‌کرد، قیمت زمین به شدت در تهران سقوط می‌کرد.با قطار شهری موج چهارمی ۵۰۰ کیلومتر طی یک ساعت طی می‌شود. فاصله زمانی شهر اقماری با فاصله ۱۲۰ کیلومتری تا تهران با قطار نسل چهارمی فقط ۱۵ دقیقه است. اگر از ۱۲۰ کیلومتری تهران طی ۱۵ دقیقه با مترو در میدان فردوسی پیاده می‌شدند آیا قیمت زمین در تهران همین حد بود؟۴۵ هزار میلیارد تومان منابعی که صرف احداث مسکن مهر شد و اکنون در خیلی مناطق فقط بتن‌آباد ایجاد کرده است، اگر صرف احداث زیرساخت در ۵۰ شهر اقماری در حومه کلان‌شهرهای ایران و وصل آنها با قطار تندرو نسل چهارمی شده بود، به سادگی جمعیت شهرهای اقماری به کلانشهرها وصل شده بود. و مردم با قیمت‌های پایین مسکن زندگی بهتری داشتند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *