حجت الاسلام سعادت فر امام جمعه بافق در خطبه دوم نماز جمعه این هفته: مدیر عامل سنگ آهن سریعا نسبت به تبیین برنامه ها و چشم انداز خود اقدام کند نوع نگاه به دو درصد فروش باید مورد بازنگری قرار گیرد / آیا شایسته است در شهری چون بافق فرزندان ما در کانکس تحصیل کنند؟ / فقر جاده ای ما قابل توجیه نیست / چقدر باید برای وضعیت بیمارستان بافق داد زد؟ / مدیران شهرستان باید برنامه محور باشند و بر اساس برنامه و چشم انداز نقد شوند / عزل و نصب مدیران باید بر اساس عملکرد برنامه محور آنها باشد نه به میزان بله قربان گویی، چاپلوسی و اطاعت پذیری آنها / مدیر سنگ آهن اگر برنامه ای دارد به مردم ارائه کند اگر هم ندارد به سرعت برنامه تهیه کند / سیاسیون پای خودشان را از دخالت در حوزه مسائل مدیریتی و اقتصادی خصوصا سنگ آهن بیرون بکشند / برخی از سیاسیون به چه حقی در عزل و نصبهای این شهرستان دخالت می کنند؟ بافق آقا بالاسر که نمی خواهد / عملکرد مدیر سنگ آهن باید کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد نه بر اساس منافع سیاسی / استقبال از بله قربان گویی خوی استکباری برای فرد به ارمغان می آورد

امام جمعه بافق در خطبه های نماز جمعه این هفته در خصوص مسائل روز شهرستان گفت: شهرستان بافق به برکت نظام جمهوری اسلامی و به برکت مدیران گذشته و حال مثل سایر نقاط کشور پیشرفت‌های خوبی را داشته است. اما لطف ویژه ای که به این شهرستان شده، آن لطف بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ره در خصوص تخصیص دو درصد از منابع فروش معادن این شهرستان به بافق است و قطعا این امر باعث شده که پیشرفت این شهرستان بیشتر شود.

وی ادامه داد: اما امروز جا دارد که یک نقد و بررسی در حوزه بحث مدیریت شهرستان صورت گیرد. لذا بنده در عین حالی که به همه خدمتگزاران به این شهر در گذشته و حال احترام قائل هستم و همه خدماتی که صورت گرفته نقدهایی را در حوزه مدیریت شهرستان خدمت شما عرض می کنم. چرا که معتقد هستم از مهم‌ترین عوامل کندی پیشرفت شهرستان بافق ضعف در مدیریت هاست، ضعف در بینش هاست، ضعف در تعیین اولویت هاست، ضعف در برنامه ها و اجرای برنامه هاست نه مسائل مالی، در شهرستان بافق مشکل مالی جزو موانع اساسی و اصلی ما نیست. ما ضعف منابع نداریم اما محتاج به مدیریت کارآمد هستیم.

سعادت فر تصریح کرد: نوع نگاه به این دو درصد باید مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه غالب این بحث دو درصد در اختیار شهرداری بوده و بخشی از آن هم در اختیار روستاها که بعضا حیات خلوت فرمانداران بوده که بنا به تشخیص خودشان این را هزینه می کردند. در حالیکه این دو درصد مربوط به عمران و آبادانی شهر است، آیا عمران و آبادانی شامل فضاهای آموزشی نمی شود؟ آیا واقعا شایسته است که فرزندان این شهر در کلاسهای شلوغی که بعضا معلم جای حرکت ندارد، در یک مدارس تخریبی و در بعضی جاها در کانکس تحصیل بکنند؟ آیا واقعا حق بچه های این شهر این است؟ مدیریتی که خرج کردن در آموزش و پرورش را سرمایه گذاری نداند، هزینه بداند، نمی تواند یک شهر آباد را بسازد. ما بهترین عمر فرزندانمان در مدرسه سپری می شود، آیا این درست است که یک بانک، اداره یا شرکت‌مان بهترین امکانات را داشته باشد اما بچه های ما در یک مدارسی باشند با حداقل امکانات و با فقر مطلق در برخی از امکانات؟ آیا این دو درصد نبایست در مدرسه هزینه شود؟ اگر در مدرسه هزینه شد این امر خلاف عمران و آبادانی شهر است؟ این مشکلاتی که در حوزه تحصیل داریم جای هیچ توجیهی برای مدیران شهرستان ندارد. جای عذرخواهی و برنامه ریزی دارد. اگر امروز با کمبود معلم مواجهیم این محصول بی توجهی مسئولان ما به آموزش و پرورش هست. در بعضی از شهرها می گویند بودجه نداریم، امکانات نداریم، خیرین همراهی نمی کنند و جای توجیح دارد اما اینجا واقعا جای توجیح ندارد. این فقر جاده ای هم قابل توجیح نیست. این دو درصد مربوط به همه حوزه های شهرستان است و ما باید دنبال پیشرفت متوازن باشیم.

خطیب نماز جمعه بافق افزود: وضعیت بیمارستان این شهر تا کی باید اینگونه باشد؟ چقدر باید داد زد؟ چقدر باید گفت؟ خب اینها به ضعف در مدیریت برمی گردد. شهرداری هم سهمی دارد اما نه تمام سهم و وقتی هم می گوییم ناراحت می شوند. این پول مربوط به شهرداری تنها نیست. برای بحث عمرانی در شهرداری نیز باید در تمام ابعاد مورد توجه قرار بگیرد. واقعا جایگاه مسئولیت های اجتماعی، دینی و انقلابی در شهرداری کجاست؟ شهرداری بایستی جایگاه هزینه کرد دو درصد را به مردم اعلام کند. دو درصد بایستی مدیریت آن در اختیار فرمانداری باشد، آن هم با تفویض استاندار در تنظیم همه برنامه های مختلف آموزشی، فرهنگی و عمرانی و همه حوزه ها در شهر و روستا مورد توجه قرار بگیرد.

امام جمعه شهرستان در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: نکته دوم که باید مورد توجه قرار بگیرد اینکه ما متاسفانه در شهرستان ضعف در برنامه داریم یا ضعف در ارائه برنامه داریم یا هر دوی آنها، مدیر باید دارای برنامه باشد، برنامه اش توسط کارشناسان نقد شود، بعدا عملکرد این مدیر توسط مردم نسبت به برنامه ارائه شده سنجیده شود. متاسفانه فرمانداری، شهرداری، صنعت و معدن و تجارت ما، کشاورزی، آموزش و پرورش، کمیته امداد و بهزیستی ما اینها برنامه هایشان کجاست؟ اینها متاسفانه اشکال کار است. باید گفت چشم انداز غیر از برنامه است. برنامه یعنی اینکه ما با چه وسیله ای در چه بازه زمانی بایستی به آن چشم اندازهای لازم برسیم. برنامه وقتی آمد اولویت ها مشخص می شود و مردم می‌فهمند که پیشرفت شهرشان در چه زمانی اتفاق میفتد. یا برنامه نیست یا متاسفانه مردم از این برنامه ها بی اطلاع هستند. ثمره برنامه داشتن می‌شود نقد و بررسی منطقی عملکرد مدیران، عزل و نصب مدیران، تمجید یا تنبیه مدیران بایستی بر اساس عملکرد برنامه محور آنها باشد نه به میزان بله قربان گویی، چاپلوسی و اطاعت پذیری آنها، یک جایی مثل شرکت سنگ آهن مرکزی که جزو ناموس مردم شهرستان هست از قطبهای اقتصادی این کشور هست مدیرش باید دارای برنامه باشد و برنامه محور رفتار کند. باید بر اساس برنامه هایی که دارد سنجیده شود.

سعادت فر ادامه داد: از مدیرعامل محترم شرکت سنگ آهن می خواهیم اگر برنامه دارند بیایند و برنامه هایشان را به مردم ارائه دهند. از کارشناسان هم دعوت کنند و برنامه آنها مورد نقد قرار بگیرد. اگر هم برنامه ای ندارند به سرعت برنامه تهیه کنند. سیاسیون بایستی پای خودشان را از دخالت در حوزه مسائل مدیریتی، خصوصا مسائل اقتصادی و بالاخص شرکت سنگ آهن بیرون بکشند. این نمی شود که یک مدیری اگر بله قربان گو بود، اگر هر کسی به او گفت پول بدهد گفت چشم، اگر هر کسی به او گفت فلان کس را فلان جا بگذار، فلان کس را از فلان جا بردار، بگوید چشم، این مدیر بماند. اگر اطاعت پذیری نداشت بگویند این مدیر باید برود. این غلط است، حالا یک جایی مثل صندوق بازنشستگی فولاد مالک هست، حق دارد، آن هم باید در قالب برنامه باشد. باید ببیند مدیرش چقدر در قالب برنامه حرکت کرده است.

امام جمعه بافق که از دخالت‌ها ناراحت بود اذعان داشت: اما برخی از سیاسیون که متاسفانه بعضی از آنها اصلا مال این شهر هم نیستند و ربطی به آنها ندارد، به چه حقی می آیند در عزل و نصبهای این شهرستان دخالت می کنند؟ بافق آقا بالاسر که نمی خواهد. وقتی برنامه در کار نباشد نتیجه این می شود که عزل و نصب‌ها روی منافع انجام می شود، روی ضررها و بازی های سیاسی انجام می‌شود. بنده بارها به مدیران ارشد کشوری عرض کردم، بحث شرکت سنگ آهن را باید شما کارشناس بفرستید، مدیریتش را ارزیابی بکنید و بر اساس کارشناسی عملکرد مدیر را مورد بررسی قرار دهید نه بر اساس منافع سیاسی، این دیدگاه غلطی است. اگر مدیری دنبال این باشد که مدیر زیر مجموعه اش بله قربان گو باشد این خوی استکباری برای او به ارمغان می آورد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *