سگ‌های بلاصاحب و سرگردانی که این روز‌ها در بوستان‌ها و سایر اماکن عمومی پرسه می‌زنند به معضلی جدید برای شهرداری‌ها و شهروندان تبدیل شده که نیازمند برنامه‌ریزی اصولی و منطقی برای جمع‌آوری آنهاست. همچنین سگهای ولگرد بعنوان یکی از عوامل اصلی حمله و گزش به انسان مطرح هستند که در موارد عدیده‌ای گزش انسان توسط سگ (بدون انتقال بیماری) منجر به مرگ بالاخص در اطفال می‌گردد و موجب سلب آسایش عمومی در شهرها و روستاها شده و به عنوان یکی از مهمترین عوامل آلوده‌کننده پارکها و تفرجگاه‌ها مطرح می‌باشند و سگها دارای قابلیت و پتانسیل تولید مثلی بسیار بالا بوده و به همین علت جمعیت سگهای ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش یافته که مخاطرات فراوانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.
شیوع بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان، افزایش آن در جمعیت دامی و انسان و انتقال بسیاری از بیماریها از سگ به انسان می‌باشد و از جمله مهمترین آنها می‌توان به بیماریهایی نظیر هاری، کیست هیداتیک، سالک، کالاآزار، لاروهای مهاجر احشایی بروسلوز و لپتوسپیروز اشاره نمود. جدا از این مسائل؛ سگ های ولگرد معضل اصلی و آفت حیات وحش محسوب می شوند. پتانسیل بالای جفت گیری این حیوان با حیوانات وحشی نظیر شغال و گرگ و از بین بردن خلوص ژنتیکی این حیوانات، حاصل تولید مثل این حیوانات سگ گرگ، سگ تور و گرگاس هست که حیواناتی با خصوصیات هر دو گونه هست.
نترسی و شجاعت و در مقابل حمله به انسانها و دریدن آن ها، حمله سگ های ولگرد به حیات وحش منطقه، گزارش های پی در پی از وجود اجساد کل و بز، میش و قوچ، گربه شنی، کاراکال و حتی پرندگان که توسط این سگ ها شکار شده اند، متاسفانه اطلاع رسانی پیرامون حیات وحش و حفاظت از آن بسیار پایین است، اما خوشبختانه مثل قبل هم نیست و گروه های زیادی از مردم در قالب همیاران طبیعت و محیط زیست شروع به فرهنگ سازی و حمایت و حفاظت کرده اند.
مهدیه کرمی بوی آباد

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *