سید جلال موسوی رئیس اداره محیط زیست شهرستان در گفتگو با دهستانی خبرنگار عصر بافق گفت: موسوی هستم از سال ۹۰ به مدت ده سال هست در بافق خدمت کرده و ساکن بافق هستم.
موسوی در رابطه با کمبود نیروی در این اداره اذعان داشت: حدود چهارده نفر نسبت به چارت سازمانی اداره بافق نیرو کم داریم و این جایگاهها در چارت اداره خالی مانده است. سازمان طی سالهای گذشته دو بار آگهی استخدام داده و متاسفانه کسی شرکت نکرده یا اگر شرکت کرده اند و قبول شده اند از همان ابتدا به خاطر حقوق و مزایای پایین اداره یا نیامده اند یا بعدا به شرکتها و ادارات دیگر رفته اند.
رییس اداره محیط زیست بافق در جواب به سوالی در رابطه با بودجه این اداره گفت: بودجه شهرستان بافق جزء پایین ترین بودجه های شهرستانی بوده و یادم هست سال ۹۰ کلا ۱۰ میلیون تومان بودجه برای اداره محیط زیست بافق در نظر گرفته شده بود و تلاش کردیم تا به ۶۰ میلیون تومان برسد. تا سال گذشته اعتبارات ما شهرستانی، استانی و ملی بود از سال گذشته اعتبارات ما ملی شده و بودجه ما نسبت به بقیه ارگانها همچنان خیلی پایین هست.
این مقام مسئول در رابطه با استفاده از ظرفیت معادن و شرکتها و درآمدزایی از محیط زیست ادامه داد: قانونگذار برای ما پیش بینی نکرده که ما از معادن و شرکتها نیرو یا امکانات برای خودمان درخواست کنیم. برای بحث مسئولیتهای اجتماعی معادن و شرکتها صندوق ملی محیط زیست تشکیل شده و سازمانها، شرکتها و معادنی که می خواهند بحث مسئولیتهای اجتماعی شان را به محیط زیست کمک کنند باید به این صندوق کمک کنند. کمکها به این صندوق پرداخت می شود و صندوق موظف است این کمک را در اختیار ما قرار دهد. ما یک نهاد نظارتی هستیم و اجازه ورود به مباحث اقتصادی نداریم، تنها راهکار فعلی که می تواند به ما در جبران بخشی از هزینه‌های جاری کمک کند بحث پروانه های شکار است.
موسوی برای درخواست پروانه شکار گفت: برای بحث پروانه های شکار قبلا مبلغ این پروانه ها به شهرستانها برنمی گشت ولی الان حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از این درآمد به خود آن شهرستان محل شکار برمی گردد. اما من موافق این امر و پروانه شکار برای درآمدزایی نیستم. برخی موافق بحث شکار در چارچوب قانون هستند و برخی مخالف، ولی چون منطقه ما جزء مناطق پلنگ خیز ایران است و گونه هایی مثل پلنگ‌ داریم که منحصر بفرد است درخواستی برای پروانه شکار نکردیم.
رئیس اداره محیط زیست بافق در رابطه با ارایه راهکار برای حفاظت از محیط زیست با توجه به کمبود شدید نیرو و بودجه تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته برای حفظ محیط زیست در حال خارج کردن آن از دولتی بودن هستند و این امر را در اختیار مردم قرار می دهند. ما سعی کردیم مردم را در حفاظت محیط زیست دخیل کنیم. تلاش ما آگاه سازی و آموزش مردم هست. و بعد از اینکار قطعا می توانیم از مردم در هر زمینه ای کمک بگیریم کما اینکه الان برای ترمیم زیستگاهها و ساخت آبشخورهای جدید، فرهنگ سازی و غیرو از مردم کمک گرفتیم و چون اعتمادسازی انجام دادیم در این زمینه موفق نیز بودیم. ما محیط زیست را نگه می داریم برای اینکه مردم استفاده کنند اما استفاده درست، سعی کردیم در مقابل شکارچیان قرار نگیریم و فقط در مقابل شکارچیانی قرار می گیریم که بدانیم از کرده خودشان پشیمان نیستند.
موسوی در پایان به نقش پر رنگ رسانه در بحث محیط زیست و فرهنگسازی در این زمینه اشاره کرده و گفت: اولین چیزی که می تواند محیط زیست را حفظ کند آموزش است و آموزش هم الان بیشتر از طریق رسانه ها صورت می گیرد. رسانه ها سعی کنند مواردی که مردم علاقه دارند و به لحاظ اطلاعات ضعیف هستند به مردم انتقال دهند و اینکه اخبار کارهای محیط زیست را هم منتشر کنند تا مردم بیشتر به اهمیت این مقوله آگاه شده و در جریان قرار بگیرند که گروهی برای حفظ کردن محیط زیست شبانه روز تلاش می کنند.

برچسب ها :
  1. عقدایی

    ما اگه بخوایم شما بری شهر خودت به چه زبونی باید بگیم؟ بافق نیازی به خدمت امثال شما نداره زودتر برو همون اردکون اونجا بهتر میتونی به خلق لا یق خدمت کنی…..خودتم میدونی برا چی اومدی اینجا ولی از ذهن تاریخ و مردم پاک نمیشه ….روزگار گرده

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *