ضمن خداقوت و خسته نباشید به برگزارکنندگان اولین جشنواره نمایش نامه خوانی ،چکیده از نظرات مخاطبین و هنردوستان را به اطلاع می رسانیم.
با توجه به اینکه در شهرستان بافق در این چند ساله خوانش نمایشنامه از طرف برخی از هنرمندان مورد توجه قرار گرفته و بیش از ۵۰ نمایش نامه خوانش شده مسئولین به این فکر می افتند تا با داوری آقایان سروی و کریمزاده و خانم صالح زاده جشنواره نمایش نامه خوانی برگزار کنند که کار پسندیده ای هم بود.
اما فرا خوان نمایشنامه، پخش پوستر و آماده و اجرا تا اختتامیه یک ماه طول کشید که این یک ضعف بحساب می آید که در این مدت زمان کم بصورت فشرده اجرا شود. ۱۸ اثر به جشنواره فرستاده شده و اصلا باز بینی دقیقی روی این متن ها حتی روی اجرا ها و خوانش هایشان صورت نگرفت و هیچ جای جهان ما نمی بینیم که جشنواره ای از ساعت ۹ صبح شروع و تا ساعت ۱۰ شب و بصورت فشرده در مکانهای مختلف اجرا شود . مثال سالن ارشاد یا سالن پردیس هنر  یک سالن فضای بسته ای هست اما خانه فرهنگ و موزه فرهنگ مکانهایی است که به درد خوانش نمایشنامه و حتی  اجرا نمیخورد.
از هیجده اثری که فرستاده شده بود فقط چهار اثر کیفیت داشت آن هم نه در سطح بسیار بالا  اما در سطح شهرستان قابل قبول  بود. بقیه اثار  کیفیت مطلوب را نداشت چه از نظر خوانش چه از نظر بازی و عناصر دیگر خوانش نمایشنامه و خودمان را گول میزنیم که داوران میگویند شرکت کنندگان خلاقیت داشته ، خوانش خیلی خوب بوده اما همه ی این ها بیشتر تعارف است. در مورد داوری ها و اعلام نتایج در این  چند روز به جشنواره نقد هایی بوده، به کسی که قالب خوانش نمایشنامه را رعایت نکرده جایزه … میدهند، به کسی که اصلا متن آن نمایشنامه نبوده و قصه بوده جایزه متن می دهند . وقتی به خوانشگری رتبه برتر  می دهید قاعدتا باید کار او هم اثر برتر بگیرد چون نمایشنامه خوانی عنصر اصلیش به بازیگر است و نظیر چنین اتفاقاتی که به فلانی بدهیم تا بدش نیاید اتفاق افتاده و نظارتی بر این داوری صورت نمیگیرد. در کارها قالب های نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی شکسته می شود و انگار داوران  خواسته اند همه را با جایزه خوشحال کنند اما کسی که کار کرده و قالب را رعایت کرده و اجرای خوبی هم داشته باید از جایزه بی بهره بماند!!
در کل بخواهیم خلاصه کنیم ، برنامه ریزی اشتباه، جدول بندی اشتباه  آثار ، بازبینی که انجام نشده و باید انجام می شده، داوری متوسط، گروه های شرکت کننده ضعیف و  عدم تسلط و آگاهی از نمایشنامه خوانی و موارد دیگری که نتیجه آن میشود که جشنواره با اینکه هزینه شده اکثرا ناراضی باشند.
تمامی مطالب گفته شده فقط و فقط در راستای بهتر شدن عملکرد ها و فعالیت های هنری شهرستان است.

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *