عصر بافق قصد دارد هر هفته یک نفر نویسنده بافقی را به همراه کتاب یا کتابهای تالیف شده وی به همراه مختصر توضیحی کوتاه از این کتابها به مردم بافق و علاقه مندان معرفی کند و در اولین قدم سراغ سید محمد میرسلیمانی بافقی رفتیم.

عصر: نویسندگان بافقی را در چه سطحی می بینید؟
میرسلیمانی: مجموعه نویسندگان بافقی در گستره کشور را در سطح بالایی می بینم  و دلیل دارم. در پژوهشی که کردم برای بنده هم مایه شگفتی بود که در دوران معاصر حدود ۱۵۰ نویسنده بافقی دارای اثر چاپ شده  از یک تا دهها جلد هستیم! البته اکثرشون خارج از بافق و آثارشون هم در مورد بافق نیست، مثلا پرفسور سجادی بافقی یا سردار دکتر یاوری مولف بیش از ده جلد کتاب تخصصی دانشگاهی هستند ولی شاید در اینجا ناشناخته باشند. اعتبار علمی و استنادی هر اثر به منابعی است که در خلق آن استفاده شده و هر چه منابع مستندتر و غنی تر باشد آن اثر قوی تر و ماندگارتر خواهد بود.

عصر: مسئولان فرهنگی چه کمکی در این مسیر میتوانند بکنند؟
میرسلیمانی: کتاب اثر بخشترین عنصر فرهنگی در همه سده ها بوده و خواهد بود حتی اگر در دوره معاصر رسانه های مجازی سرعت و ابتکار عمل را بدست گرفتن اما به هیچ وجه ماندگاری و اثر بخشی پایدار کتاب را نخواهند داشت لذا حمایت از مولفین و نویسندگان به ویژه از بعد مادی بهترین کمک مسئولان خواهد بود اما متاسفانه بزرگواران، خود جوش هیچ حمایتی نمی کنند و این هم باری بر دوش مولف خواهد بود.

عصر: پیشنهادتون به علاقه مندان و جوانانی که علاقه به نوشتن دارندچیست؟
میرسلیمانی: اصلی ترین راهکار در نگارش زیبا و سلیس و بلیغ، تمرین و ممارست فراوان هست. هر چه می تونن بنویسند و کناری بگذارن تا نوشتن ملکه ذهن و قلمشون بشه. در کنار این خواستن، بهره مندی از کلاس های ویژه نویسندگی و ویراستاری و ادب فارسی و آموختن شعر و ضرب المثل ها و خواندن آثار روان و فصیحی مانند آثار مرحوم دکتر باستانی پاریزی یا مرحوم دکتر شریعتی مطمئنا در پروش استعداد این عزیزان متمر ثمر خواهد بود.
از دیگر سو، تالیف کتاب سختی های خاص خودش رو داره .در آغاز راه ،تشخیص مطلب سره از ناسره ، تنظیم و تنقیح مطالب، رعایت اصول فنی نویسندگی و ویراستاری ، رعایت امانت اخلاقی در انتشار مطلب و حفظ حرمت های فردی و منطقه ای و قومی، احترام به آداب و رسوم محلی و تصویر سازی وقایع همانطور که اتفاق افتاده ، توصیف افراد و مناطق بدون افراط و تفریط و از همه مهمتر با سند حرف زدن،  متغیر های دست و پاگیر یک نویسنده موفق خواهد بود. در قدم دوم ماراتون فنی طراحی ،صفحه آرایی ،قرارداد بستن و مسایل مالی چاپ و بازاریابی بعدی اون نفسگیر و گاهی دلسرد کننده هست. اگر علاقه مند به پژوهش و انتشار اثر نباشی خیلی زود خسته و دل آزرده خواهی شد. نگارش ها ، میتونه موجب دردسرهای سیاسی ، اجتماعی و محله ای بشه و نفع مادی هم نداره و شاید به همین دلیل قلم و دفتر از مقدس ترین ادوات فرهنگی جامعه هستند و در بیشتر هنگام ها باید بین حق مردم و اعتبار جامعه و گوشه قبای سمت داران و قدرت مدیران یکی را بگزینش نمایید تا ارزش و قداست قلم مصون بماند که کار سختی است. 

عصر: هدفتون از ساخت گروه در فضای مجازی چیست؟
میرسلیمانی: تنها هدفم رونمایی و بروز رسانی آثار فرهنگی، هنری، اجتماعی و تاریخی منطقه بافق به مردم جهان به ویژه جوانان و نوجوانان بافقی است تا بیشتر با سوابق و شاهکار های فرهنگی اجدادشون آشنا بشن. خواستم تا پرده از تاریکخانه تاریخ و هنر بافق و بافقی ها بردارم تا همگان با چشم باز و چراغ روشن، پوشانده های گذشته شان را ببینند و لذت ببرند. امیدوارم با شناخت بیشتر مفاخر و نیز فرهنگ و هنر بافقی ها اعتماد به نفس از دست رفته مردم بافق قوی تر و بنیادین تر از سده دهم مهشیدی بازگردد و به کمک پیشرفت و آبادانی بافق بیاد.

عصر: شهرستان بافق را در یک جمله تعریف کنین؟
میرسلیمانی: بافق به قول حبیبی زنجانی “حلقه شوریده سران” است و برای بنده “جانماز مادر” و “عیدی بی منت بابایم” و “تعبیر خواب کودکی ام” است.

عصر: مردم بافق از دید شما چگونه مردمی هستن؟
میرسلیمانی: هنر بافق پرورش، تربیت، و اهدای صدها دانشمند، عارف، هنرآفرین، ادیب و شاعر، حکمران و فرمانده، مورخ، فقیه و واعظ به تاریخ و فرهنگ ایران زمین است. بافق را دورهمی اندیشمندان و شجاعان و فرهیختگانی یافتم که در دو گستره سرمایه های جغرافیایی و انسانی از سرشارترین مناطق ایران است و هماره مورد لطف و عنایت خداوند بزرگ بوده و خواهد بود. در جبین مردم بافق ،تلالو نجابت مردم آریایی با نستعلیق ولایت اهل بیت ع را یافتم که در مرکزی ترین نقطه ایران سرگرم داد وستد آفتاب و نجابتند.

عصر: شما که اینقدر علاقمند به بافقید ناخودآگاه سوالی پیش میاد که چرا مشهد را برای سکونت اختیار کردین؟
میرسلیمانی: حقیقتا برای مسولیتی که هماهنگی های مقدماتیش هم صورت گرفت و وجود مرقد ولی نعمتان حضرت امام رضا ع هم اونو تقویت کرد به مشهد رفتم که با برکناری آقای ناظمی اردکانی از وزارت تعاون، اون برنامه مدتی متوقف شد که بناچار همانجا موندم و به دانشگاه مشهد رفتم و دیگه پیگیر نشدم. 

عصر: کتاب جدیدی در دست تالیف دارید؟
میرسلیمانی: آداب و رسوم و لهجه شناسی مردم بافق را آماده انتشار دارم که با عنایت به اینکه عزیزانی پیشتر منتشر کردند شاید نیازی نباشه .
بر روی اشعار تازه یافت شده شعرای قدیمی بافق به ویژه وحشی بافقی  و نیز شجره نامه خاندان های اصیل بافقی در سراسر ایران دارم کار می کنم و غزلیات نوی زیبایی را در نسخه های خطی یافته ام .
پایان
بافق را دورهمی اندیشمندان و شجاعان و فرهیختگان یافتم که در دو گستره جغرافیایی و انسانی از سرشارترین مناطق ایران است و هماره مورد لطف و عنایت خداوند بزرگ بوده و خواهد بود.
پایان

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *