مصاحبه عصر بافق با احسان فتوحی، تهیه کننده و کارگردان بافقی با عصر بافق را در زیر می خوانید.

عصر: خودتان را معرفی کنید و چند سال دارید؟
فتوحی: احسان فتوحی اصالتا بافقی و متولد ۱۳۷۳ هستم

عصر: در چه رشته ای تحصیل کرده اید؟
فتوحی: تحصیل کرده سینما هستم. از سال ۹۲ رشته سینما گرایش فیلم سازی و سینمای حرفه ای خواندم.

عصر: از سوابق کاریتان بگویید؟
فتوحی: از سال ۹۲ با بچه های دانشگاه یکسری کارهای هنری انجام می دادیم، فیلم کوتاه، تله فیلم و فیلم سینمایی که یکی از اساتید ما کار می کرد که ما هم کمک می کردیم، کارهای مشهد ۱۲۰ بود که در جشنواره هم جایزه گرفت که من دستیار بودم، تاوان آزادی بود که من همکاری کردم، فیلم سینمایی عنکبوت هم بودم که در سال ۹۳ بافق بودم و هم تهران بودم. در شهرستان بافق دو فیلم کوتاه به اسم صدقه و روز احیا بود کار کردم. اینها جزء اولین کارهایی بود که با مجوز کار شد و مجوزها و مکاتبات برای نهادهای مربوطه تازگی داشت. بعدا که به تهران برگشتم به همراه دوستان سر کارهای مختلف می رفتیم و در کارهای متفاوت حضور داشتیم

عصر: در تهران ماندگار شدید؟
فتوحی: نه سال ۹۷ به بافق برگشتم و دو مستند کار کردیم یکی به اسم دو قرن عزا بود که جزو اولین کارهایی بود که تمام عوامل آن از بچه های بافق بودند. و در شبکه سراسری افق پخش شد. باید اطلاع داشته باشید که سخت گیری شبکه های سراسری خیلی بیشتر از شبکه های استانی است. مستند دوم هم به اسم زنگ شهادت کار کردیم که متاسفانه مدتی است که دنبال اکران آن هستیم و برای اجرا حمایت نشده است.

عصر: یعنی کاری با این موضوع خاص هیچگونه حمایتی نشد؟
فتوحی: نه اصلا و کار به جایی رسید که مستندی که اتفاقا موضوع قشنگی داشت را رفتم که حتی پاک کنم. موضوع این مستند در رابطه با ۱۶ دانش آموز شهید هست که در یک مکان شهید می شوند و داستان بسیار قشنگی هم دارد ولی متاسفانه حمایتی نشد و هنوز فایل آن در سیستم من مانده است.

عصر: از پیج بافق سنگ منگ بگویید؟
فتوحی: بگذارید فعلا در رابطه با سنگ و منگ صحبت نکنم و در وقت مناسب تری به آن بپردازیم.

عصر: پیشنهاد شما به علاقه مندان این رشته چیست؟
فتوحی: ببینید بحث بازیگری و کارگردانی دو بحث جدا از هم هست و کارگردانی دوباره شاخه های مختلفی دارد و متفاوت هست. بچه های بافق می توانند در زمینه فیلم کوتاه کار کنند.

عصر: چرا فیلم‌ کوتاه؟ دلیل خاصی دارد؟
فتوحی: فیلم کوتاه در حال حاضر خیلی جایگاه بزرگی را در دنیا به خود اختصاص داده و برای فیلمهای کوتاه جشنواره های بزرگ بین المللی برگزار می شود که هنرمندان بافقی با کم ترین تجهیزات می توانند در فیلم کوتاه کار کنند. در یزد داشتیم یک نفر با ۱۲ سال سن داشته و فیلم کوتاه که تولید کرده در جشنواره های بین المللی جایزه برده است. و اینکه فیلم محدودیت زیادی ندارد به عنوان مثال شما تئاتر را بخواهید بین المللی کنید کار سختی است ولی فیلم را می توانید یک نسخه روی سیدی بزنید یا در اینترنت بار گذاری کنید و در جشنواره ها شرکت کنید.

عصر: نظرتان نسبت به هنر بافق و هنرمندان بافقی چیست؟
فتوحی: من خودم هم بافقی هستم هنر در بافق متاسفانه جایگاه خوبی اصلا ندارد نه آنچنان بین مردم و بین مسئولین هم که نگاه می کنیم آنطوری که باید به هنر بها داده شود نیست. در خانواده ها جایگاه خوبی برای هنر وجود ندارد و بیشتر به رشته های غیر هنری اهمیت داده می شود ولی شهری مثل میبد را وقتی نگاه می کنید که مسئولین به هنر بها می دهند یه سری کارگردانان خوبی دارند که در تلویزیون دارند سریال کار می کنند و اتفاقات خوبی برای آنها در حال افتادن است ولی اینجا این شکلی نیست خیلی کم اتفاق بیفتد خانواده ای فرزند خود را به ادامه تحصیل در رشته های هنری تشویق کنند. ولی دید من نسبت به هنر بیشتر عشق و علاقه بوده، هر کسی به چیزی یا موضوعی علاقه دارد و من به خلق یکسری تصویرهای ویدئویی علاقه دارم. چون کارهای بزرگ هزینه دارد و حمایت هم در این زمینه کم است به سراغ کارهای انیمیشن که هزینه کمتری دارد رفتم، کلاس رفتم و کار کردم تا توانستم کارهایی را بسازم. هنر بیشتر علاقه هست، عشق و علاقه هست و مادی نباید به آن نگاه کرد.

عصر: یعنی کار کردن در زمینه تهیه کنندگی و کارگردانی هم به همین سختی است؟
فتوحی: بله در عصر الان هنر فیلم سازی یک هنر شناخته شده است و الان که می بینم برای این هنر شناخته شده که می تواند شهر و شرکتها و مردم و … به کشور بشناساند خیلی اهمیتی قائل نمی شوند چند وقتی با خودم فکر می کردم که قدیمها در زمینه هنر مثلا وحشی بافقی به چه دیدگاهی مردم نگاه می کردند؟ و کار کردن در آن زمان قطعا سخت تر بوده است.

عصر: الان به جز کار هنری به چه کاری مشغول هستید؟
فتوحی: چند مدتی است که با یزد در ارتباط هستیم که می پرسند کجا کار می کنید نمی دانم چه بگویم. اگر بگویم الان رفتم اسم نوشتم و منتظرم تا به عنوان جوشکار جذب یکی از شرکتها شوم به من خنده نمی کنند؟ با وجود اینکه ما جزء کوچکی از این جامعه بزرگ هنری هستیم ولی متاسفانه وضعیت این شکلی است.

عصر: آینده هنر شهرستان را چگونه می بینید؟ آیا وضعیت تغییر خواهد کرد؟
فتوحی: انشاالله در کوتاه مدت که امکان ندارد ولی امیدواریم اتفاقات خوبی در دراز مدت بیفتد و ما بتوانیم تاثیرات خوبی را داشته باشیم.
ممنون از شما خدانگهدار

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *