✔️حضانت مراقبت، محافظت و نگهداری فرزند است و با امور مالی فرزند کاری ندارد و مجزا از قیم و ولی است.
✔️حضانت هم حق والدین است و هم تکلیف و وظیفه آنها.
✔️ممکن است زن و شوهرجدا از هم زندگی کنند و طلاق هم نگرفته باشند. در اینجا حضانت فرزندان (صرف نظر از جنسیت) تا پایان ۷سالگی با مادر است و بعد از آن تا ۹ سال برای دختر و ۱۵ سال برای پسر با پدر است.
✔️بنابراین حتی قبل از طلاق، دادخواست حضانت، سلب حضانت و ملاقات فرزند در دادگاه ها پذیرفته می شود.اما این حکم قطعی نیست و در تمام موارد اجرا نمیشود بلکه ملاک اصلی حضانت مصلحت طفل هست.حتی اگر پدر و مادر طفل در خصوص حضانت توافق نیز کرده باشند.
✔️برداشت اشتباهی که در عرف در خصوص حضانت وجود دارد این است که با فوت پدر حضانت طفل به پدربزرگ می رسد، اما همانطور که گفتیم حضانت حق و تکلیف والدین است و با وجود مادر و صلاحیت او حق نگهداری با مادر است اما ممکن است قیم طفل شخص دیگری باشد.
**کسی که حضانت طفل را به عهده دارد مسئول پرورش طفل است و قیم مسئول اداره امور او(اداره مسائل مالی و…) می باشد.
✔️جنون یا شوهر کردن مادر (ازدواج مجدد) موجب سلب حضانت است.
✔️همچنین گفته شد مهمترین اصل در بحث حضانت مصلحت کودک هست بر همین اساس عدم مواظبت از طفل یا انحطاط اخلاقی شخصی که حضانت طفل رو به عهده دارد باعث سلب حضانت از وی میشود. به عنوان مثال:
🔴اشتهار به فساد اخلاق و فحشا
🔴ابتلا به بیماریهای روانی با تشخیص پزشکی قانونی.
🔴سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدی گری و قاچاق.
🔴تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف.
✔️لازم به ذکر است که هرگونه خرید، فروش، بهره‌کشی و به کارگیری کودکان به منظور ارتکاب‌ اعمال خلاف، هرگونه صدمه و اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده‌گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل جرم بوده و مجازات حبس تا یک سال و جزای نقدی در انتظار مرتکب خواهد بود.
✔️حضانت همانطور که حق والدین هست تکلیف آنها هم هست، بر همین اساس اگر کسی که حضانت طفل را بر عهده دارد از انجام وظیفه خود استنکاف کند، دادگاه او را به نگهداری الزام میکند.
✔️بر همین اساس هرکس از اجرای حکم دادگاه در مورد حضانت طفل استنکاف کند یا مانع اجرای آن شود یا از استرداد طفل امتناع ورزد، حسب تقاضای ذی نفع و به ‌ دستور دادگاه تا زمان اجرای حکم بازداشت می ‌ شود و نیز هرگاه مسئول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند یا مانع ملاقات طفل با اشخاص ذی ‌ حق شود، برای بار اول به پرداخت جزای نقدی و در صورت تکرار تا ۳ ماه حبس محکوم می ‌شود.
✔️شخصی که حضانت را برعهده دارد نمی تواند بدون رضایت، طفل را از کشور خارج کند و در مواردی که ضرورت یا مصلحت ایجاب کند دادگاه با اخذ تضمین مناسب اجازه خروج را صادر میکند.

فرزانه رمضانیان؛ وکیل پایه یک دادگستری
ارتباط با ما:
اینستاگرام:
https://instagram.com/farzane_lawyer?igshid=2p6ysekgnw0r
ایمیل:
www.farzane.ramezanian@gmail.com

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *