نزدیڪ به ۵۰ سال از شروع عملیات استخراج در معدن چغارت بافق میگذرد معدنی ڪه ابتدا به منظور تامین خوراڪ ڪارخانه ڪوره بلند ذوب آهن اصفهان عملیات اڪتشافی و استخراج آن صورت گرفت و با سنگ شڪنی با تڪنولوژی روسی سنگ استخراج شده از چغارت را دانه بندی و در دو سایز درشت دانه و ریزدانه به مدت ۳۰ سال فقط به اصفهان ارسال می نمود.
در اوایل دهه هشتاد با همت یڪی از فرزندان بافق در ڪسوت مدیر عاملی و با همراهی ڪارگران شریف شرڪت و مردم بافق ڪارخانه فرآوری با دو خط تولید ڪنستانتره شروع به ڪار نموده و انحصار در تولید سنگ دانه بندی برای تامین خوراڪ ذوب آهن اصفهان شڪسته شد.
احداث ڪارخانه فراوری با هدف تولید ڪنستانتره از سنگ عیار پایین معدن سه چاهون بود؛ این معدن هم با همت همان مدیر بومی در اختیار شرڪت سنگ آهن قرار گرفته و ظرفیت اسمی ڪارخانه فراوری حدود ۳ میلیون تن ڪنستانتره در سال بود.
سالها بحث احداث ڪارخانه گندله سازی ڪه خوراڪ آن ڪنستانتره هست و مراحل بعد احداث واحدهای آهن اسفنجی و شمش و نورد در بافق مطرح بود تا در نهایت در سالهای ۹۲ و ۹۳ جدی شد و احداث گندله سازی سه چاهون با ظرفیت ۵ میلیون تن تولید گندله در دستور ڪار سنگ آهن قرار گرفت و در ڪنار آن اصلاح خط ڪارخانه فراوری و رساندن آن به ظرفیت ۵ میلیون تن ڪنسانتره نیز عملی گردید.
اما مشڪلی ڪه اڪنون بروز ڪرده رسیدن روزهای پایان عمر چغارت است معدنی ڪه خوراڪ ڪامل یڪ خط فرآوری و ۳۰% خط دیگر را به عهده دارد و با اتمام ذخیره چغارت به دلیل عیار بالای سنگ این معدن دیگر نمی توان انتظار داشت با سنگ معدن سه چاهون، ڪارخانه فرآوری، ۵ میلیون تن ڪنسانتره تولید و خوراڪ ڪارخانه گندله سازی را تأمین ڪند.
در سال ۹۶ جهت احداث ڪارخانه ۲ میلیون تنی ڪنسانتره قراردادی با بخش خصوصی منعقد شده ڪه ظاهراً ملغی گردیده است و ڪارخانه فرآوری فعلی در خوشبینانه‌ترین حالت با سنگ معدن سه چاهون توان تولید بیش از ۴ میلیون تن ڪنسانتره را نخواهد داشت! برای تامین ڪسری خوراڪ گندله سازی چه باید ڪرد؟! دو راه حل به نظر می رسد: پیگیری جهت تامین خوراڪ از معدن چاه گز ڪه به دلیل عیار بالای سنگ این معدن و شباهت آن با سنگ چغارت می توان ظرفیت ڪارخانه فعلی فرآوری را در حد ۵ میلیون تن ڪنسانتره برای مدتی حفظ ڪرد یا احداث واحد ڪنسانتره سازی جدید در حد ۲ میلیون تن در سال ڪه در این رابطه به دلیل وضعیت مالی شرڪت سنگ آهن امڪان سرمایه گذاری مستقیم توسط این شرڪت میسر نیست! حال باید دید صندوق بازنشستگی ڪارڪنان فولاد و مدیران بالادستی شرڪت سنگ آهن چه چاره ای اندیشیده اند تا خوراڪ گندله سازی پنج میلیون تنی را تامین نمایند؟!
یڪ شهروند مطلع بافقی

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *