یزدی با بیان اینکه قرارداد خرید سالانه 500 هزار تن سنگ از معادن خارج از شرکت منعقد شده است،افزود: با توجه به کافی نبودن این قرارداد،به پیشنهاد مدیر عامل محترم شرکت کمیته ای با عنوان تامین سنگ آهن تشکیل شده که متشکل از کارشناسان خبره در حوزه معاونت معدنی و تولید است و وظیفه آن شناسایی معادن سنگ آهن خصوصی در سطح استان و کشور به منظور خریداری سنگ و مشارکت با معادنی است که نیاز به کارهای اکتشافی و استخراج دارند تا بتوان آینده شرکت را برای تامین سنگ تضمین نماییم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی شرکت؛ مهندس علی یزدی معاون معدنی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با بیان اینکه ذخیره معدن چغارت رو به اتمام است و طی چند سال آینده استخراج از بخش روباز آن به پایان می رسد،گفت:  این موضوع نه تنها دغدغه بزرگ شرکت سنگ آهن مرکزی بافق بلکه مسئولان شهرستان و استان است و راهکارهایی برای مواجهه با آن پیشنهاد شده است که از جمله مطالعات اکتشافی همزمان با بهره برداری از معادن چغارت و سه چاهون برای افزایش ذخیره و نیز کشف ذخایر جدید در محدوده شرکت می باشد که اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: بالغ بر 50 هزار متر حفاری اکتشافی طی 5 سال گذشته انجام گرفته که حدود 40 میلیون تن ذخیره به ذخایر قبل اضافه شده است.

یزدی یکی دیگر از راهکارهایی را که در کمیته ریسک نیز پیشنهاد شده و در برنامه استراتژیک بلند مدت شرکت هم آورده شده، خرید سالانه 500 هزار تن سنگ از معادن خارج شرکت عنوان کرد و بیان داشت: در 2 سال گذشته مقدار کمی سنگ از معادن دیگر چون معدن میشدوان تامین کردیم. اما در عمل اقدامی برای خرید سنگ در تناژ بالا صورت نگرفته بود که با تدبیر مدیریت شرکت سنگ آهن مرکزی و احساس ضرورت، این کار برای اولین بار در راستای سیاست های شرکت قرار گرفت  و یک قرارداد خرید 500 هزار تنی سنگ آهن توسط شرکت پیشگامان توسعه صنعتی معدنی ایساتیس که شرکت زیر مجموعه سنگ آهن می باشد،منعقد شد.

وی ادامه داد: این شرکت به منظور هم افزایی توانمندی های شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق با شرکت فولاد خوزستان تشکیل شد و 51 درصد آن به شرکت سنگ آهن و 49 درصد به فولاد خوزستان تعلق دارد.

معاون معدنی شرکت هدف از این امر را استفاده از توانمندی ها و پتانسیل دو مجموعه دانست که هر گونه اقدامات منافعی را برای این شرکت ها نیز دارد و اظهار داشت: در طول یکسالی که هنوز از تشکیل این شرکت نگذشته است، اقداماتی از جمله عقد قرار داد خرید 500 هزار تن سنگ آهن ما بین شرکت سنگ آهن مرکزی بافق و ایساتیس صورت گرفته که بلافاصله نسبت به آن اقدام شد و طی مذاکره با معادن خصوصی از 8 اردیبهشت 98 حمل سنگ به شرکت سنگ آهن بافق آغاز شده است و تا به این لحظه بالغ بر 40 هزار تن سنگ آهن وارد شرکت شده است.

وی خرید این سنگ ها را از شرکت های چشمه پیروزی بافق ،معادن میبد و سیرجان بیان کرد و اعلام نمود: به زودی قراردادی با معدنی در زنجان منعقد خواهد شد تا از آن محل نیز سنگ آهن به منطقه ارسال شود.

یزدی با بیان اینکه علیرغم اقدامات آنجام گرفته ،  دغدغه تامین سنگ هنوز باقی است، تصریح کرد: تنها به یک قرارداد برای آینده نمی توان کفایت کرد و  به پیشنهاد مدیر عامل محترم شرکت کمیته ای با عنوان تامین سنگ آهن تشکیل شد که متشکل از کارشناسان خبره در حوزه معاونت معدنی و تولید است که وظیفه آن شناسایی معادن سنگ آهن خصوصی در سطح استان و کشور به منظور خریداری سنگ و مشارکت با معادنی است که نیاز به کارهای اکتشافی و استخراج دارند  تا بتوان آینده شرکت را برای تامین سنگ تضمین نماییم.

وی با بیان اینکه ذخایر سنگ آهن مگنتیت پر عیار در سطح منطقه و کشور رو به کاهش است،علت را بهره برداری در طول سال های گذشته عنوان کرد که اکنون در این خصوص با کمبود مواجه هستیم و بیشتر سنگ های هماتیت و مگنتیت کم عیار وجود دارد و این نیز موجب نگرانی شرکت های بزرگ فولادسازی چون ذوب آهن اصفهان،فولاد مبارکه و فولاد خوزستان شده است، بطوری که آنان نیز به شدت پیگیر خرید سنگ آهن از  معادن خصوصی هستند و این مسئله اکنون یک بحث رقابتی شده است.

این مسئول با بیان اینکه شرکت سنگ آهن به پشتوانه ذخایر معدنی چغارت،سه چاهون و نیز آنومالی هایی که در اختیار آن بوده است شاید در سال های گذشته خیلی به فکر تامین سنگ و برنامه ریزی برای آینده و زمانی که این ذخایر به پایان می رسد،نبوده است، گفت: از زمانی که آنومالی ها از بدنه شرکت سنگ آهن مرکزی بافق جدا شد، این نگرانی بیشتر شد و اکنون با توجه به نزدیک شدن به پایان عمر معدن چغارت این دغدغه شدت گرفته است و طبیعی بوده که مسئولین شرکت و معدنی بدنبال راهکاری برای این موضوع باشند،چرا که بحث

اشتغال 6 هزار نیروی شاغل در شرکت بصورت مستقیم و غیر مستقیم مورد تهدید قرار گرفته و باید راهکار و تصمیم اساسی در این خصوص گرفته می شد.

یزدی افزود: خوشبختانه شرکت سنگ آهن مرکزی بافق اقدامات خوبی را آغاز کرده و در حال پیگیری است تا در آینده به مشکل سنگ برخورد نکنیم.

وی خاطر نشان کرد: در شرکت ایساتیس توجه ما بیشتر تامین سنگ برای شرکت سنگ آهن بوده که منافع آن به طور غیر مستقیم برای فولاد خوزستان نیز خواهد بود، چرا که با تامین سنگ شرکت سنگ آهن بافق و تولید کنستانتره ،شرکت های فولادسازی کنسانتره  مورد نیاز خود را باید از این شرکت تامین کنند که به این شکل منتفع می شوند، حتی محدود اکتشافی که شرکت ایمیدرو به مزایده گذاشته بود که شرکت فولاد خوزستان برنده آن شده در اختیار شرکت ایساتیس قرار گرفت که کارهای اکتشافی آن در حال انجام است و ذخیره بسیار خوبی کشف خواهد شد و بی شک آن سنگ در اختیار شرکت سنگ آهن بافق قرار میگیرد.

معاون معدنی شرکت یادآور شد:  51 درصد سهام شرکت ایساتیس متعلق به سنگ آهن بافق است و 49 درصد مربوط به فولاد خوزستان و 3 عضو هیئت مدیره آن از شرکت سنگ آهن و 2 عضو از فولاد خوزستان انتخاب شده است.

وی در خصوص گندله سه چاهون با بیان اینکه عمده اقدامات انجام گرفته و به زودی شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود،افزود: با توجه به زیر ساخت ها و کارخانه هایی که احداث شده است و پتانسیل های موجود، هر گونه بی توجهی به آن ظلم در حق مجموعه و مردمی است که در طول 40 سال منتظر چنین روزهایی بوده اند و باید همه مسئولان شرکت و شهرستان و استان کمک کنند تا این دغدغه بر طرف شود.

یزدی از صاحبان تمامی معادن کوچک در منطقه تقاضا کرد تا سنگ آهن تولیدی خود را به شرکت های خارج از منطقه نفروشند و با همان قیمت به شرکت سنگ آهن بافق بدهند و حتی در صورت تمایل بصورت تهاتر با کنسانتره  یا در آینده گندله این کار را انجام  دهند  تا دغدغه در خصوص تامین سنگ برطرف شود و این نیز کمک به توسعه و آبادانی شهر شان خواهد شد .

وی همچنین از مسئولین شهر و استان در خواست نمود تا پیگیر این دغدغه باشند و مانع خروج سنگ از منطقه شوند و تاکید کرد: معادنی هستند که در اختیار شرکت سنگ آهن مرکزی بافق نیستند و سنگ آهن خود را پس از استخراج بصورت مستقیم،بورس یا مزایده به فروش می رسانند  و عمده شرکت های واسطه و آنان که کار صادرات سنگ را انجام می دهند در این مزایده ها یا بورس برنده شده و سنگ را از منطقه و کشور خارج می کنند و این به نفع هیچ کدام نیست و در حالی که شرکت های منطقه  نیازمند سنگ هستند ، این امر کار عاقلانه ای نخواهد بود.

این مسئول با تاکید بر اینکه اگر سنگ نباشد موجودیت این کارخانه ها و طرح ها زیر سوال می رود ،تصریح کرد:  بدون شک احساس مسئولیت مسئولان سبب پیگیری این موضوع خواهد شد تا به نتیجه برسیم.

وی اظهار کرد: حوزه معدنی به سهم خود تلاش می کند تا نه تنها برای جذب سنگ منطقه به شرکت بلکه از هر کجای کشور که سنگ مناسب باشد در صورتی که منافع اقتصادی داشته باشد، خریداری و وارد شرکت کند تا در آینده مشکلی نداشته باشیم.

یزدی در بحث معدن D19،آنومالی شمالی، میشدوان وچاه گز که شرکت سنگ آهن بارها پیشنهاد آن را داده و در همین راستا است،بیان کرد:  وضعیت معدن چادرملو و سنگ آهن مشابه هم است و آنان نیز برای تامین سنگ در آینده دغدغه دارند که با مساعدت و پیشنهادات مسئولان و طی تفاهم نامه شرکت سنگ آهن مرکزی بافق با چادرملو و متعاقب آن تشکیل شرکتی مشترک  ، سبب شد آنومالی  D19  در اختیار این شرکت مشترک قرار گیرد که تا الان موانع اداری آن  برطرف شده و منجر به صدور پروانه اکتشاف گردیده و برنامه ها و طرح های اکتشافی در حال پیگیری است  و در آینده نزدیک عملیات استخراج از آن معدن صورت خواهد گرفت.

وی یادآور شد: در چند سال اول عملیات باطله برداری بالایی صورت می گیرد اما پشتوانه ای خوب برای آینده خواهد بود.

معاون معدنی شرکت در خصوص آنومالی شمالی و معدن میشدوان با بیان اینکه تدابیر خوبی صورت گرفت،اظهار کرد: با تشکیل شرکت مشترک بین سنگ آهن مرکزی بافق و غدیر ایرانیان این معادن در اختیار این شرکت قرار گرفته است و به زودی شاهد بهره برداری از این معادن خواهیم بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *