مقدار پنج تن محصول كينوا از سطح چهار هكتار از مزارع شهرستان بافق برداشت شد.

حميدعسكري باقرآبادي مدير جهادكشاورزي بافق در گفتگو به خبرنگار ما با اعلام خبر بالا افزود: اين گياه شبيه غله و داراي پروتئين است و از دانه‌هاي آن براي مداواي بيماري ديابت، رفع مشكلات گوارشي و سياليك و همچنين از ساقه، علوفه و كاه آن براي خوراك دام و بعضاً سبزي تازه استفاده مي‌شود.

وي نوع رقم كشت شده كينوا را تي‌تي كاكا بيان كرد و افزود: اين محصول در مزارع روستاهاي دشتخون، علي آباد،‌ اكبرآباد، صدرآباد و حسن‌آباد واقع در اطراف شهر بافق كشت و برداشت شده است.

او دوران رشد كينوا را سه ماه اعلام و اضافه كرد:‌اين گياه با شرايط آب و هوا و اقليم بافق سازكاري دارد و در طول سه ماهه پائيز به ثمر مي‌رسد و برداشت مي‌شود.

مدير جهادكشاورزي شهرستان بافق با يادآوري اين‌كه كينوا يك گياه سنتي است كه قدمت پنجهزار ساله دارد اضافه كرد: كينوا بسيار سبكتر و خوش‌هضم‌تر از دانه‌هاي برنج و منبع غني پروتئين، منيزيم، فيبر، ويتابي ب2، پتاسيم و ديگر مواد معدني مانند آهن است.

وي با تأكيد بر اين‌كه گياه كينوا كم آبخواه است و با آب و زمين شور هم سازگاري دارد گفت: كشت اين گياه از سياست‌هاي مهم وزارت جهاد كشاورزي به شمار مي‌رود و چنانچه فوايد آن ترويج و براي عرضه، بازاريابي مناسب انجام گيرد كشاورزان زيادتري در شهرستان بافق به كشت اين محصول ترغيب و تشويق خواهند شد.

او به ويژگي‌هاي ذكر شده كينوا اشاره و بيان كرد: پيش‌بيني مي‌شود با توجه به خصوصيات ياد شده، اين محصول با استقبال كشاورزان بافقي روبرو شود و سال آينده كشت آن پنج تا 6 هكتار افزايش يابد. عسكري، طول دوره كوتاه رشد (حدود سه‌ماه)، كم آبخواه بودن با توجه به خشكسالي‌هاي چند سال اخير را از ويژگي‌هاي مهم گياه كينوا خواند و يادآور شد: بيش10 نفر بهره‌بردار در اين حوزه به كار مشغول هستند.

كينوا به خاويار شهرت دارد و با توجه به وجود مقدار زياد آهن، اسيد فوليك، كلسيم، امگا3 و اسيدهاي آمينه، براي كنترل و پيشگيري بسياري از بيماري‌ها موثر است.

كينوا گياهي است كه به خاطر دانه‌هاي خوراكي‌اش كاشته مي‌شود و به خانواده اسفناج شباهت دارد، در آمريكاي جنوبي مي‌رويد و نحوه طبخ دانه‌هاي آن مشابه برنج است. محصولات عمده شهرستان بافق پسته، خرما، جو، گندم و روناس است و مزارع و باغ‌ها از آب 121 رشته قنات و از طريق 127 حلقه چاه كشاورزي عميق و نيمه عميق آبياري مي‌شود.

منبع=روزنامہ اطلاعات

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *