سومین سمپوزیوم ملی ساخت مجسمه های شنی با حضور هشت هنرمند از سراسر کشور در قالب جشنواره تابستانه در پارک آبشار بافق برگزار شد.

از آنجایی که همواره  برگزاری کارهای مهم با حواشی زیادی به همراه بوده است این سمپوزیوم نیز حواشی به دنبال داشت و انتقاداتی از سوی مردم حاضر در پارک ،کاربران شبکه های مجازی و منتقدین اجتماعی مطرح شد .

– بزرگترین حاشیه این جشنواره بی توجهی حاضران به مجسمه های شنی بود! بزرگنمایی مراسم پایانی سبب زیر حاشیه رفتن اصل ماجرا شد و  تعداد بسیار کمی از حاضرین مراسم اختتامیه ، به تماشای آثار رفتند.

– عکاسان و فیلمبرداران غیر بومی که در حال تهیه مستند بودند بسیار بیشتر از عکاسان بومی به چشم می آمدند.
– تنها یک هنرمند از بافق برای حضور در این سمپوزیوم پذیرفته شده بود .
– در حالی که بسیاری از افراد و حتی خود هنرمندان انتظار داشتند اثر” باد صبا ”  رتبه اول را به دست آورد این اثر اصلا انتخاب نشد چه برسد به رتبه اول!
-تعدادی از مردم بافق از  پوشش و نوع حجاب هنرمندان غیر بومی بویژه در مراسم تجلیل گله کردند و اعتقاد داشتند باید از قبل به آن ها در خصوص فرهنگ و پوشش مردم بافق تذکر داده میشد.
– واما بحث بر انگیزترین موضوع ، کسب مقام برتر توسط دختر داور مسابقه برای دومین سال پیاپی در سمپوزیوم بود(مجسمه آهو) در حالی  که اثر وی در مقابل سایر آثار از جمله باد صبا (مجسمه باد و اسب ها ) بسیار ساده تر بود.
– این سمپوزیوم حاشیه قشنگی نیز به همراه داشت و آن شرکت هنرمند نوجوان بافقی (کوچکترین شرکت کننده ) بدون هیچ گونه تجربه قبلی در این زمینه بود. به گفته خودش (مریم برزگری) ، وی هیچ آموزشی در این زمینه ندیده  و تنها بصورت خودجوش در کمپ کویری نزدیک منزلشان به ساخت مجسمه های کوچک می پرداخت و این اولین تجربه جدی او محسوب می شود.

در پایان باید گفت نشاید که اصل موضوع و اهمیت این کار هنری و فرهنگی زیبا در سایه حواشی نادیده گرفته شود اما امید است که در سمپوزیوم بعدی توجه بیشتری به خواسته و فرهنگ مردم بافق، هنرمندان بومی و مستندسازان بافقی شود و جلوی هرگونه تبعیضی گرفته شود تا حقی حتی از هنرمندی غیربومی پایمال نشود .

الناز خالقدادی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *