در خصوص #شوراهای_کارگری می خواهیم با توجه به اینکه شرکت سنگ آهن، قطب اقتصاد بافق بوده و هست بیشتر بحث را حول محور سنگ آهن جلو ببریم، همانطور که همه می دانند شرکت سنگ آهن بافق سالهای پر تلاطم و خبرسازی را پشت سر گذاشته و تمرین ناقصی از #تشکلهای_کارگری در گذشته داشته است که می توان سیر آن را به دو دوره بین سالهای ۸۷ تا ۹۰ و پس از آن تقسیم کرد. در این نوشته اصلا به اتفاقات قبلی، منفعتها و زیانهای آن ورود نکرده و فقط به کارگران سنگ آهن توصیه می کنیم تفاوتهای بین این دو دوره را بیشتر بررسی کنند تا به مطالب و نتایج مهمی دست یابند اما چیزی که مهم است اینکه با توجه به جمعیت بالای کارگران شرکت سنگ آهن، جمعیت بالای کارگری در شهرستان، نزدیکی سنگ آهن به شهر، اکثرا افراد سیاسی به دو دید به این مجموعه بزرگ اقتصادی نگاه می کنند، یک اینکه با توجه به جمعیت بالا و ارتباط زیاد با شهر سعی می کنند صادقانه و بنا بر وظیف ذاتی در حل مشکلات این قشر از جامعه قدم بردارند و دو اینکه به عنوان اهرم قدرت سیاسی به آن نگاه کرده و سعی در نفوذ بیشتر، استفاده ابزاری و بالا بردن قدرت چانه زنی خود در عرصه های مختلف کنند که در بسیاری مواقع تمیز دادن اینها از هم کار آسانی نیست.
در اینجاست که نقش مهم و سازنده #شوراهای_کارگری که از نخبگان شرکت و با اعتماد و رای کارگران تشکیل شده و تا حدود زیادی می توانند شرکت را به سمت و سویی که می خواهند سوق دهند برجسته شده و از اهمیت بالایی برخوردار می شود.
اکنون که پس از سالها در شرکت سنگ آهن با پیگیری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، استقبال و همراهی مدیران شرکت، دو شورای کارگری بزرگ که تمامی کارگران سنگ آهن را با هر قرادادی نمایندگی می کنند تشکیل شده، منتخبان وظیفه سنگینی در این برهه حساس از زمان به عهده دارند.
منتخبین شوراهای اسلامی کار باید با نهایت دقت و سلامت به دور از طرح مسائل حاشیه ای سعی کنند تا آخرین لحظه #مستقل مانده و اجازه ندهند که شوراهای اسلامی در حد اهرمی به جهت رسیدن افراد در هر جایگاهی به منافع خود تنزل کرده و فقط به دنبال حل مشکلات صنفی کارگران در حیطه کاری شرکت بوده و این امر را از مسائل سیاسی شهر، گروهها و جناحهای سیاسی و حزبی تمیز داده، با تعامل، تسلط کامل به قانونهای صنفی مربوطه، گفتگو و راهکارهای سیاسی و مسالمت آمیز سعی در پیگیری حقوق حقه کارگران و موکلین خود کرده، تا حد امکان تبعیضها و تفاوتها را رفع و در جهت برقراری عدالت تلاس کنند که اگر غیر از این عمل کنند شروع انحطاط شوراها، ناامید شدن دوباره کارگرانی که به دل و امید به آنها رای داده اند و در نهایت ناکارآمدی، ضعف در عملکرد و کارنامه آنها، منجر به شکست در انتخاباتهای آینده و از بین رفتن جایگاه رفیع شوراها خواهد شد.
شوراها و کارگران شرکت سنگ آهن باید این مهم را مد نظر داشته باشند که سنگ آهن یک بنگاه اقتصادی است و نه حزب سیاسی، پس با درک این موضوع منتخبین در شوراهای اسلامی کار باید سعی کنند ضمن استفاده از قدرت و نفوذ مسئولین سیاسی شهرستان، استان و کشور مستقل بمانند، پیگیر مشکلات صنفی خود و کارگران بوده و قدرت خود را فقط در پشتوانه و رای بالای کارگران جستجو کرده و در جهت پیگیری مشکلات آنان به دور از مسائل سیاسی و حاشیه ای اقدام کنند.
پر واضح است که این امر خللی در فعالیتهای سیاسی و ورود و پیگیری مسائل شهر با شخصیت حقیقی افراد وارد نکرده و اعضای منتخب با مجزا دانستن این دو مقوله می توانند از جایگاه شوراها دفاع کرده و عملکرد مطلوبی داشته باشند تا پس از دوره دو ساله فعالیت دوباره کارگران میل و رغبت به شرکت در انتخابات و تشکیل شورا داشته باشند.
بر کارگران مجموعه است تا منتخبین خود را زیر نظر و بر عملکرد آنها #نظارت شدید داشته باشند و در صورت حرکت صحیح شورا در همه حال پشتیبان آن باشند. فقط در این صورت است که شوراها می توانند عملکرد مطلوب و خدمات ارزنده ای را در کارنامه خود ثبت کنند. شورای اسلامی معدنچیان (پیمانکاران مجموعه چغارت) که چند ماه بیشتر از تشکیل و شروع به کار آن نمی گذرد با درک درست واقعیتها و تاکنون توانسته اند عملکرد قابل قبولی داشته و در قدمهای اول بزرگترین مورد تبعیضی که بین این قشر با دیگر اقشار شرکت بوده را با موفقیت رفع کنند.
به امید شروعی تازه و نو و حرکت به سمت آینده ای بهتر برای شرکت سنگ آهن بافق و کارگران زحتمکش این مجموعه معدنی
شورای سردبیری عصر بافق

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *