“دامپینگ، #بازارشکنی و یا #قیمت_شکنی از واژگان خاص اقتصادی به حساب می‌آید که به ویژه در تجارت بین‌المللی جایگاهی ویژه و قانونی دارد؛ و عبارت است از فروش یا صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی. معادل فارسی این واژه «رقابت مکارانه» یا تبعیض در قیمت‌ها در بازرگانی معنا شده‌است. به عبارت بهتر، تولیدکنندگان و بازرگانان برای به دست آوردن بازارها، محصولات خود را با قیمتی کم عرضه کنند، برخی کارشناسان معادل فارسی این واژه را «رقابت مخرب» نیز دانسته‌اند. استراتژی کلی دامپینگ به حذف رقبا و در اختیار گرفتن بازار مربوط می‌شود. امکان دارد در دامپینگ مستمر یا تصادفی سودی که بابت پایین بودن قیمت نصیب مصرف‌کننده می‌شود بیش از زیانی باشد که تولیدکننده می‌بیند.”

نوشتار بالا بخشی از معنی دامپینگ یا بازار شکنی در ویکی پیدیاست که در اینجا به آن اشاره کردیم. و در همان مرجع انگیزه و چرایی وقوع فعل دامپینگ از منظر اقتصادی، به چهار دلیل عمده اشاره شده است که عبارتند از “«بیرون کردن رقبا و به دست آوردن انحصار بازار حتی با تحمل زیان‌های کوتاه‌مدت»، «کاهش مازاد موقتی ذخائر کالا»، «به دست آوردن سهم از بازار کالای مربوطه» و همچنین «کاهش ضررهای مربوط به کالای فاقد قابلیت رقابت و فروش»؛ به زبان ساده‌تر، دامپینگ با هدف حضور در بازارها و به منظور فروش بیشتر و گاهی عرضه کالاهایی که به دلیل کیفیت نه چندان مناسب تقاضای اندکی دارند، انجام می‌شود.”

با راه اندازی بازارچه #میوه و تره بار با نظارت و کمک شهرداری توسط بخش خصوصی در شهرستان اینگونه به نظر می رسد که در بازار و به خصوص میوه فروشیهای بزرگ، قیمت انواع میوه افت قابل ملاحظه ای داشته است. مردم که انتظار قیمتهای پایین را نسبت به بازار بافق در بازارچه مذکور داشتند در روزهای اول خرید و با مقایسه قیمتها ایرادهایی از انجام این کار به شهرداری وارد کردند که به احتمال زیاد مربوط به بحث بالا شده و به نظر می رسد که فعلا شورای شهر و شهردار به هدف خود که همان کنترل بازار و شکستن قیمتها بوده نزدیک شده اند.

مردم باید در نظر داشته باشند که وجود این بازارچه که با نظارت و کمک شهرداری انجام گرفته موجب افت شدید قیمت شده و فقط کافی است که مردم به شهردار و شورای شهر اعتماد کنند.

به عنوان نمونه خربزه ای که در گذشته نزدیک از دستفروش کنار خیابان به قیمت ۳۰۰۰ تومان خرید می شد اکنون در چند میوه فروشی بزرگ شهر به قیمت ۱۵۰۰ تومان در حال عرضه و فروش است که اتفاق خوشایندی در بازار میوه شهرستان بوده و امر مهمتر در بازار میوه کیفیت مناسب آن است که باید مد نظر مردم و خریداران به عنوان یک فاکتور مهم در نظر گرفته شود.

در بررسی میدانی صورت گرفته قیمت خربزه در بازار شب گذشته بافق از ۱۲۰۰ تا ۳۷۰۰ بوده که نشان دهنده اهمیت کیفیت محصول در حال عرضه در بازا میوه می باشد.

امید است با نظارت شدیدتر شهرداری به بازارچه مذکور و کمک، همراهی و اعتماد مردم شرایط به سمت شکستن بیشتر قیمت، عرضه محصول با کیفیت بهتر تغییر کند که در نهایت برنده واقعی مردم و مصرف کنندگان می باشند.
شورای سردبیری عصر بافق

برچسب ها : , ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *