جمعی از اهالی روستای خودیان بافق بدنبال برداشت بی رویه انغوزه در این روستا نگران و خواستار رفع این مشکل شدند.

به گزارش عصر بافق ؛ در پی نگرانی اهالی رستای خودیان از برداشت بی رویه گیاه انغوزه و با پیگیری های انجام شده اهالی و دوستداران طبیعت و محیط زیست در این روستا، مسوول بهره‌برداری محصولات مرتعی و جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با حضور در شهرستان بافق پیگیر این موضوع شد.

مسئول بهره‌برداری محصولات مرتعی و جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد به  تشریح ویژگی های این گیاه دارویی صنعتی پرداخت و گفت  :انغوزه محصولی به دوگونه شیرین و تلخ است که بیشتر در این مناطق انغوزه تلخ که مصرف صنعتی و دارویی دارد برداشت می شود.

زرگران با بیان اینکه انغوزه شیرین کاربرد انگل کشی دارد که اغلب به هندوستان صادر می شود، خاطرنشان کرد :از این گیاه برای تثبیت رنگ نیز استفاده می شود که اغالب به کشورهای چین و فرانسه به صورت محدود صادر می شود.

وی بیشترین تولیدات استان را انغوزه شیرین عنوان کرد و بیان داشت: گیاه آنغوزه در شهرستان‌های اشکذر، اردکان، یزد، تفت، بهاباد، بافق، خاتم و مهریز رویش دارد و در شهرستان میبد رویشی ندارد و رشد نمی‌کند.


مسئول بهره‌برداری محصولات مرتعی و جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد عمده ترین منطقه رویش انغوزه تلخ را شهرستان های خاتم،بهاباد و بافق بیان کرد و گفت:در بهاباد با توجه به مساحت 2هزارهکتاری حدود 2هزارو 92کیلوگرم انغوزه شیرین به صورت خشک شده و شیره برداشت شده و در مهریز نیز در 5هزارهکتار مفید میزان 3تن و نیم انغوزه برداشت شده است.

زرگران از ممنوعیت برداشت آنغوزه در این استان خبر داد و افزود: در سال جاری به دلیل خشک‌سالی‌های پی‌درپی برداشت این گیاه آنغوزه در کل استان ممنوع شده و قرارداد جدیدی با بهره‌برداران بسته نشده است.

وی با بیان اینکه یکی از کارهای این نهاد حمایت از شرکت تعاونی است گفت:در سال گذشته در شهرستان هایی از قبیل مهریز،بافق وبهاباد قراردادهایی در رابطه با برداشت گیاه انغوزه صورت گرفته و از طریق مزایده به افراد و شرکت های حقیقی و حقوقی واگذار شده است.
مسئول بهره‌برداری محصولات مرتعی و جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با اشاره به صدورپروانه بهره برداری شرکت های بهاباد و مهریز خاطر نشان کرد: در شهرستان بافق انعقاد قرار داد دیر صورت گرفت و فصل بهره برداری به اتمام رسیده بود.
زرگران افزود:می توان طبق قرارداد و با مجوز کمیته فنی یک دوره پروانه بهره برداری به تعویق بیوفتد که عملا در منطقه خودیان بافق به میزان 200هکتار توسط یکی از شرکت های تعاونی برداشت انغوزه صورت گرفته است.
وی در رابطه با حذف برخی مناطق بهره برداری از این گیاه در منطقه خودیان بافق تصریح کرد:با اعزام کارشناسان منابع طبیعی به محل،مناطقی که قابلیت گردشگری دارند مشخص و از چرخه بهره برداری حذف می شوند.


مسئول بهره‌برداری محصولات مرتعی و جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد سطح مراتع کل استان را 40هزارهکتار عنوان کرد و گفت:بهره برداری از گیاهان انغوزه و اویشن یک طرح محسوب می شود و مساحت کلی ندارد و براساس طرح سالانه میزان بهره برداری و مساحت مفید طرح ها اعلام می شود.
زرگران  یکی از اقدامات این طرح را عملیات احیایی و اصلاحی بیان کرد و گفت:مناطقی که برداشت این گیاه صورت می گیرد عملیات بذرپاشی و کپه کاری انجام می شود.
وی بر لزوم نوشتن طرحی در رابطه با این گیاه تاکید کرد و بیان داشت: این گیاه با توجه به اینکه جزء اقلام مجاز مشروط است، قطعاً باید طرح آن از جمله عملیات احیایی و اصلاحی نوشته شود و در ابان و اذرماه که فصل مساعد کار است عملیات کپه کاری و بذرپاشی انغوزه انجام می شود.

مسئول بهره‌برداری محصولات مرتعی و جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد ، مصوب طرح های مرتع داری را یکی از اقدامات مناسب برای دامداران عنوان و تصریح کرد:یکی از کارهای ما حمایت از دامداران منطقه است و اگر در سال های اینده دامداران برای تصویب طرح های مرتع داری به اداره کل مناطبع طبیعی استان حضور پیدا کنند می توانیم بدون مزایده از طریق طرح های تلفیقی به خود دامداران واگذار کنیم.
زرگران به مزیت های این طرح اشاره و بیان کرد:این اقدام برای دامداران درامد دارد و حفظ منابع طبیعی نیز کمک می شود.

خبر : پریسا رجبی

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *