اگر به #ابویی تنها سرمایه گذار واقعی بخش خصوصی #اقتصاد_بافق و خریدار طرح فولاد استانی کشور از زاویه دیگری نگاه کنیم بیشتر به کلید واژه هایی که در گذار از اقتصاد دولتی به بخش خصوصی نمود دارد خواهیم رسید. “مافیا و رانت” و “شرکتهای خصولتی”
#مافیا و #رانت در بخشهایی #اقتصاد_دولتی و شرکتهای #خصولتی در نقطه مقابل بخش خصوصی واقعی قرار گرفته اند، قدرت و رانتی که پشت اقتصاد سیاسی، دستورالعملها را از بخش دولتی به بخش خصوصی دیکته می کند و بخش خصوصی که دنبال سود و منفعت بیشتر است کافی است احساس کند که برگ برنده ای در دستان خود دارد‌. خواسته یا ناخواسته، دانسته یا نادانسته امکان ورود به معامله ای همیشه وجود دارد.
اقتصاد و کار اقتصادی و آن هم به مفهوم واقعی خود در بخش خصوصی فرمولهای خاص خود را داشته و افراد کار کشته این کار را می طلبد و سیاست نیز هم، البته همین الان و زودتر راه را بر سوء استفاده کنندگان احتمالی آینده ببندیم. اقتصاد این مملکت زیر سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی باید در اختیار سیاستهای کلان کشوری باشد که همیشه روی کاغذ و در جلسات درست تعریف می شود ولی وقتی به زیر مجموعه ها جهت اجرا ابلاغ می شود، البته برخی از آنها اجرای این سیاستهای کلی را در جهت منافع شخصی، جمعی، جناحی و منطقه ای تغییر می دهند، شوربختانه این همان زمان به قهقرا رفتن یک اقتصاد سالم است. منظورمان همان سیاستهایی است که تنها طرح مقرون به صرفه به لحاظ اقتصادی و سودآوری سرشار فولاد استانی کشور را به تعطیلی کشانده و خا‌ک مرگ بر تجهیزات فولادش نشانده است. مطمئنا در این سیستم شرکتهای پیمانکار سالم حذف و یا ضعیف می شوند در غیر این صورت باید مطابق با سیاستهای غلط ابلاغی، اشاره ای، درکی و مفهومی حرکت کرده و سود خود را در استفاده از رانت و … جستجو کنند.
این موارد و سوء استفاده های سیاسی و رانتی بیشتر در سیستم دولتی و نیمه دولتی (خصولتی) امکان دارد ولی در سیستم کاملا خصوصی هر چند وجودش غیر ممکن نیست ولی بسیار کمتر خواهد بود و قاعدتا دولت و کشور نیز از این محل ضربات کمتری را خواهند خورد. کشور ما در حال گذار از سیستم دولتی به خصوصی است که باید در این زمینه دولت بخشهای مختلف خود را به شرکتهای خصوصی واگذار کند تا سبک شود و قدرت مانور بیشتری داشته باشد و در این بین و با وجود ظرفیتها و استعدادهای زیاد در جهت فساد و سوء استفاده از موقعیت و مقام، چه اتفاقات ناخوشایندی نیافتاده و نخواهد افتاد تا این مسیر پر پیچ و خم به پایان خود نزدیک شود و با خصوصی سازی کامل و واقعی راهها را برای سوء استفاده های احتمالی ببندد و شکی نیست در این مسیر خیلیها ضربه خواهند خورد.
ادامه دارد…
شورای سردبیری عصر بافق

  1. فولاد

    چرت وپرتی بیش نبود

  2. ناخدا

    شما فقط به فکر پولید فقط منافع خودتونو درنظر میگیرید

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *