📖مصحف شریفی که “محمد تقی خان بافقی” حاکم مقتدر یزد در  دوران زندیه و قاجاریه و معروف به “خان بزرگ” به ناحیه مقدسه مهدویت وقف می کند .
🔸وی وقفنامه ای تنظیم می کند که اولاد ذکور نسل اندر نسل قران را تلاوت کنند و ثواب آن را به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج) هدیه نمایند.
♦️همچنین از آثار به جای مانده از محمد تقی خان بافقی باغ دولت اباد.میدان و بازار خان .حمام و مدرسه خان است.
◼️گفته می شود محمد تقی,خان بافقی پس از,۵۲سال حکومت در سن ۸۴سالگی در سال یکهزارو۲۱۳هجری قمری از,دنیا رفت و در نجف,اشرف به خاک سپرده شد.
🔷پس از مرگ محمدتقی خان، محمدولی میرزا پسر فتحعلی شاه قاجار، حاکم یزد می شود.
🔶وی قرآن را از تولیت فرزندان محمدتقی خان خارج می سازد و وقفنامه را از بین می برد و قرآن را به تهران منتقل می کند تا اینکه عبدالرضا خان بافقی، پسر محمدتقی خان از حاج رجبعلی مجتهد زمان که ساکن دارالسلطنه تهران بود کمک می طلبد.
🔵 عبدالرضا خان به کمک حاج رجبعلی قرآن را از تهران به یزد منتقل می کند، عبدالرضا خان علاوه بر کتابت مجدد، وقفنامه اصلی در دوصفحه بر طبق مفاد وقف پدر مرحومش، وقفنامه دیگری نیز در تأکید و توضیح وقفنامه اصلی با مهر خود و مهر شیخ رجبعلی مجتهد در دو صفحه دیگر به تاریخ محرم الحرام سال 1245 ه.ق تنظیم می کند.
🔴از ویژگی های این قران شریف ,خط پخته و قوی و استفاده رنگ و مرکب مرغوب و مختلف می باشد.
📖این مصحف توسط میرزا احمد نیریزی در سال ۱۱۲۲ه.ق اواخر دوره صفوی کتابت شده است.
📜این قران بیش از۳۰۰سال قدمت دارد.
🛑بعدها سید ابوالحسن حائری زاده نماینده مردم یزد در مجلس,شورای ملی و از نوادگان محمد تقی,خان بافقی در سال  های ۱۳۰۰تا۱۳۰۷ ه.قمری برای محافظت از این مصحف شریف ان را به رسم امانت به کتابخانه مجلس سپرد.
✅این قران تا کنون در ۵۰۰۰نسخه و در دو نوع معمولی و ویژه چاپ و منتشر شده است.
🔘همچنین  مجلد هایی از این مصحف شریف به دفترمقام معظم رهبری.مراجع تقلید.مسوولان و متولیان نظام .نمایندگان مجلس.نمایندگان کشورهای اسلامی اهدا شده است.
🔷این قران در حال حاضر در کتابخانه  مجلس شورای اسلامی در بخش نسخ خطی نگهداری می شود و به “قرآن مجلس ” مشهور است و قرار است چاپ مجدد شود.

🗒منبع۱: داوود نظریان مدیر موزه مجلس شورای اسلامی.
🔻منبع ۲: سید حامد سلیمانی کارشناس تاریخ و محقق
📝🎥گزارش :عبداللهی /خرداد ۹۷.تهران.کتابخانه مجلس شورای اسلامی

بافق آنلاین

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *