در جامعه ای که در ان زندگی می کنیم اگر به بعضی افراد اسیب دیده یا انهایی که در زندگی فردی و اجتماعی خود موفق نبودند نگاهی بیاندازیم یا بررسی داشته باشیم به این نتیجه می رسیم که عامل همه این بدبختیها و شکست این بوده که قدرتی برای گفتن کلمه “نه” را نداشتند.
برعکس این مورد وقتی با افراد موفق هم صحبت می شویم یکی از عوامل موفقیت در زندگی فردی یا اجتماعی خود را مدیون گفتن کلمه “نه” در برابر خواسته های نا مطلوب دیگران می دانند.
با این اوصاف میتوانیم بگوییم که دلیل موفقیت بسیاری از افراد موفق داشتن مهارت و قدرت “نه” گفتن به جای “بله” گفتن بوده است. یک نکته بسیار مهم که در فرهنگ ما ایرانیان بسیار دیده می شود موضوع “بله” گفتن در زمانی است که مطمئن هستیم نمی توانیم کاری برای طرف مقابل انجام بدهیم. شاید یک دوست درخواستی دارد که میدانیم امکان پذیر نیست یا میخواهیم این کار را برای او انجام دهیم چه باید کرد؟
یقینا بهترین جوابی که باید بدهیم همان ” نه ” گفتن است. ولی شاید با خود فکر کنیم که اگر نه را بگوییم در نظرش ادم بدی باشیم یا فکر کنند غرور داریم و عمدا نمیخواهیم این کار را بکنیم و گله مند شوند. با این وجود باز بهترین کار همان ” نه گفتن ” است که دلائل ان را هم باید بگوییم که فرد مقابل متوجه ” نه گفتن ” ما بشود.
البته بعضی افراد به جای ” نه ” گفتن صریح در برابر خواسته فرد یا افراد جملاتی را به کار می برند که به مراتب بدتر است مثل: صبر کن ببینم چه کاری میتوان کرد، چند روز دیگر خبرت میدهم ،برو ببین فلانی میتواند کار شما را انجام دهد و…..
درست است که هر فرد مسلمانی باید به فکر برادر مسلمان خود باشد و کارهایش را تا حدامکان انجام دهد ولی در بعضی مواقع هم باید جواب منفی داد مثلا:
-اگر خواسته فردی باعث می شود که وقت و فرصت ما را بگیرد و از انجام دادن کارهای خود عقب بمانیم .
-اگر درخواست یا خواسته فرد یا افرادی با خواسته و روحیه خودمان سازگاری و هم خوانی ندارد.
-در بعضی موارد اگر حس کنیم ” بله گفتن” باعث ازار واذیت خودمان یا دیگران می شود.
-اگر “بله گفتن “در بعضی جاها باعث شود که قوانین فردی یا اجتماعی را زیر پا بگذاریم یا موفقیت ما را به خطر بیاندازد.
-دربرابر بعضی از دوستان که از نظر فکری هیچ سنخیتی نداریم ونمیتواند هیچ اثر مثبتی برما داشته باشند وبه جای پیشرفت مارا به عقب برگردانند بهتر است که دربرابر خواسته هایشان “نه ” را به کار ببریم.
این را همه می دانیم که خیلی از افراد اگاه و موفق به خیلی از موقعیتها “نه گفتن ” که توانستند موفق باشند و برعکس هم افراد گرفتار و بدبخت که موفق نبودند به خاطر این است که نتوانسته اند کلمه “نه ” را بگویند.
پس چه خوب است که اطلاعات و آگاهی خود را بالا ببریم که راحت تر بتوانیم به همه درخواستها ” بله ” نگوییم .
در جامعه و برخوردهای دوستانه شاید پیش امده باشد که خواسته ای از دوستی داشتید که صریحا کلمه ” نه ” را به کار نبرده است مثلا: فکر میکنم بعدا خبرت میدهم، کارمهمی باید انجام بدهم ،متاسفانه نمیتوانم امکانش نیست، الان سرم شلوغ است و نمیتوانم قول بدهم و….
پس بیاییم یاد بگیریم که با این که ” بله “یک جواب اماده وراحت است اما لزوما بهترین جواب نیست و اگر این کار را یاد نگیریم و انجام ندهیم نمیتوانیم ان طور که میخواهیم زندگی کنیم وبرای خانواده وافرادی که دوستشان داریم وقت بگذاریم و همراهشان باشیم.
یادمان باشد که ” نه گفتن ” هیج اشکالی ندارد و مهم این که یاد بگیریم چه طور و کجا ها “نه “بگوییم و احساس بدی درمورد ان نداشته باشیم.
اگر قدرت ” نه گفتن “در برابر خواسته های دیگران را نداریم سعی کنیم :با احترام رفتار کنیم ،یک پیشنهادی در برابر خواسته اش بدهیم یا این که اصل مطلب را بگوییم ویا این که با تاخیر جواب بدهیم و در اخر به شخصیت و ابروی فرد احترام بگذاریم.
امیدواریم که در زندگی فردی یا اجتماعی یاد بگیریم و توان گفتن کلمه “نه” را پیدا کنیم که یک” نه گفتن ” در همان ابتدا به مراتب بهتر است از “بله گفتن ” است که بعد از آن مشکلات یکی پس از دیگری اشکار میشوند که امکان دارد سرانجام فرد را از پای دراورد یا روانه زندان کند. و به امید ان روزی که بتوانیم کلمه “نه ” را در برابر خواسته ها نا شایست و نا کارامد به کار ببندیم والبته سعی نکنیم ” نه گفتن “را برای از زیر کار در رفتن و انجام ندادن امورات مسلمین به کار ببریم.
موفق و سربلند باشید.

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *