در تمام جوامع چه شهری چه روستایی و چه عشایری برای گذران زندگی مردم و سهولت در کارها یشان، واحدها، اداره ها و نهادهایی تشکیل شده است و برای هر کدام یک مسئول انتخاب کردند که وظیفه اصلی انها خدمت کردن وخدمت رسانی به مردم است .
البته با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی انتظارات و توقعات مردم از مسئولین بیشتر شده است. توقع داشته و دارند که مسئولین از افرادی با تقوا و به دور از خواسته های منفعت طلبی شخصی باشند و از موقعیت بدست امده برایشان در جمهوری اسلامی فقط برای خدمت به مردم استفاده کنند.
خدمت کردن مفهوم وسیعی دارد و همه امور فرهنگی ، اقتصادی ،سیاسی و اجتماعی را در بر می گیرد و خدمت کردن با فداکاری و تحمل رنج و سختی ها در اداره ها بیشتر صدق می کند. هدف از خدمت کردن به مردم با فکر و تجربه و اهداف والا ،گره گشایی از کار مردم است. شاید این عبارت زیبا را هم شنیده باشید که عبادت به جزء خدمت به خلق نمی باشد که از پیامبران و امامان و رهبران دینی شروع شده است و تقریبا از بالاترین نوع عبادت ها است. اولین خدمت گزاران به مردم در جامعه بشریت از پیامبران و امامان با هدف گره گشایی از کار مردم بدور از تبعیض و کبر و غرور و داشتن روحیه محبت کردن و توجه به قشر محروم و مستضعف شروع شده و تا حالا ادامه دارد .
امروزه بهترین خدمت گزاران به مردم همین مسئولین در ادارات و نهادهای مختلف جوامع هستتد و به فرموده امام خمینی (ره) که مردمان را صاحبان اصلی انقلاب میدانست و برای انان ارزش قائل می شد و در هر فرصتی مسئولان را به خدمت رسانی به مردم سفارش می کرد. الحمد الله در نظام جمهوری اسلامی تقریبا تمام مسئولین به این امر خطیر همت گماشته اند و موفق بودند شاید در بعضی موارد هم کوتاهی هایی از بعضی از مسئولین در حق مردم شده است که خدا کند عمدی نبوده باشد. توفیق خدمت کردن و خدمت رسانی به مردم به راحتی نصیب همه کس نمیشود و به خاطر تقوا و برکاتی که در خیرسانی به مردم است، سعادت و لیاقت میخواهد.
مردم از مسئولین و مسئولین از مردم توقعات و انتظاراتی دارند که این امر فقط با همدلی و مشارکت و اخلاق خوب و روحیه خدمت گزاری در طرفین حاصل میشود. لذا انتظارات و توقعاتی که مردم از مسئولین دارند و یک مسئول خوب میتواند در انجام وظیفه اش موفق باشد که بعضی از خصوصیات و ویژگیهای زیر را داشته باشد:
1- نداشتن کبر و غرور: مردم انتظار دارند وقتی به مسئولی مراجعه میکنند کبر و غرور نداشته باشد و در کمال معرفت و خوبی به درد و دل مردم گوش دهد و مردم را از خود بداند. چون مردم مسئولین را افرادی فرهیخته و الگویی برای جامعه و افرادی با تفکرات عالی می دانند .
2- انتظار دیگری که مردم از عزیزان خدمت گزار دارند این است که گشاده روی و بشاش و همواره با محبت باشند. در بعضی ادارات و نهادها شنیده و دیده شده است که ان مسئول با اخم و تخم با مردم برخورد میکند که این امر باعث میشود که مردم دلسرد شده و گمانهای بد نسبت به ان مسئول پیدا کنند. اگر مسئولی با مردم رفتاری از روی فروتنی، تواضع و مهربانی داشته باشد مانع از دگرگونی حال وی بعد از به قدرت رسیدنش میشود.
3- سومین ویژگی که شاید یکی از مهمترین ویژگی ها باشد مسئول باید نقد پذیر باشد و سعی نکند جوی نا ارام و پر از وحشت و ترس ایجاد کند. زمانی که یک مسئول قدرت نقد پذیری در خود را پرورش دهد میتواند به درجات عالی برسد و این امر نیز زمانی بهتر عملی میشود که مردم و مسئولین به وظایف متقابل خود اشنا باشند و بر همین اساس نسبت به یکدیگر خیرخواهی و نصیحت را فراموش نکنند. البته مردم هم باید نقدهایشان منصفانه و به دور از غرض باشد که برای مسئول مهم جلوه کند.
4- یکی دیگر از ویژگی هایی که یک مدیرخوب باید داشته باشد اهمیت دادن به قشر محروم و مستضعف است. یک مسئول خوب باید به این قشر سختی کشیده اهمیت دهد و برایشان ارزش قائل شود و نگاه به وضع موجودشان نکند و سعی کند حق و حقوق این قشر بی کس را بدون رعب و وحشت بستاند، حتی با این احتمال که شاید منافع شخصیش به خطر می افتد .
5- عدالت: یک مسئول خوب در انجام امور خدمت رسانی باید عدالت و عدل و داد را سرلوحه کار خود بدهد و سعی کند تمام مردم را به یک چشم نگاه کند . اگر مسئولی بخواهد تبعیض قائل شود شاید برای مدتی موفق شود ولی دایمی نیست.
نتیجه: اگر مسئولی عدالت را رعایت نکرده، تبعیض قائل شده یا به قشر محروم و مستضعف اهمیت نداده و با کبر و غرور برخورد کرده باشد باید بداند که این پستها و مسئولیتها موقتی است و دوباره باید به بین مردم باز گردد و زندگی کند. البته مردم هم انتظار ندارند که یک مسئول کارهای غیر قانونی را انجام دهد تا مشکلشان حل شود ولی یک سری ویژگیهایی را که گفتیم توقع دارند. مسئولین عزیز بیایید با پیروی و الگو گرفتن از پیامبران و ائمه معصومین و رهبران دینی به امر خدمت رسانی به مردم بپردازید تا مردم هم به داشتن مسئولانی وظیفه شناس و کار درست افتخار کنند و با اطمینان خاطر و خیالی اسوده برای انجام کارهایشان به ادارات بیایند.
انشاالله هر مدیر یا مسئولی در هر پست و سمتی که مشغول خدمت رسانی به مردم است موفق و موید باشد و برایشان ارزوی سلامتی و موفقیت میکنیم.

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *