چند روز پیش فیلمی حدودا دو دقیقه ای از درگیری میان ماموران گشت امنیت اخلاقی با چند دختر جوان در یک پارک در فضای مجازی از جمله تلگرام، توئیتر، اینستاگرام و … منتشر شد.
موضوع رو به چند نفر بازگو کردم اما با تعجب با خونسردی آنها مواجه شدم برایم سوال پیش آمد که چرا مردم ما اینهمه به مسائل همنوعان خود بی اعتنا شده اند؟؟ آنهم این موارد که خون هر انسانی رو به جوش می‌آورد.

البته این اولین حرکت نیروهای امنیت اجتماعی نیست و بارها این موارد اتفاق افتاده اما آیا این برخوردها شایسته زنان و دختران سرزمینمان که مادران و آینده سازان کشورند میباشد؟؟؟ آنهم در دولت تدبیر و امید!!
نه آنکه یکی از وعده های دولت تدبیر و امید برقراری امنیت زن در اجتماع و ارتقاء جایگاه زنان و دخترانمان در جامعه بود؟ مگر نه آنکه لایحه امنیت زن را با ظرافت و دقت به پیش می بریم که مبادا خدشه‌ای به آن وارد شود و حقی از حقوق زن بر زمین نماند. این رفتارهایی که هر از گاه در جامعه با آن روبرو می شویم ، نه تنها اسلامی نیست؛ بلکه انسانی هم نیست.
برخورد نامناسب ناجا با دختران این سرزمین با هیچ قائده و قانونی توجیه پذیر نیست، جامعه ای که یکی از مهم ترین مطالباتش منع خشونت علیه زنان است چطور می تواند در برابر اعمال خشونت از سوی حافظان جامعه تاب آورد؟ نیروی انتظامی با گشت ارشاد می خواهد افراد را ارشاد و راهنمایی کند، اما چطور می شود با چنین رفتار خصمانه ای کسی را ارشاد کرد؟ این اقدام دیگر نامش ارشاد نیست.»
«گشت ارشاد» عنوانی است برای ساختاری که ماهیتش را در نسبت با پدیده حجاب و عفاف و بدحجابی و در بعدی کلان در نسبت با امنیت اجتماعی تعریف کرده اند. این عنوان از دو واژه «گشت» و «ارشاد» به وجود آمده است و از طریق ساختار خود در پی بهبود وضعیت پوشش در جامعه است.

گشت در افکار عمومی واژه ای است که در نسبت با پلیس و وظیفه‌اش که حفظ امنیت جامعه است تعریف می‌شود. پلیس برای شناسایی موارد خلاف، پیشگیری از وقوع جرم و برخورد با مجرمین حین و پس از تخلف به وظیفه گشت زنی مشغول می‌شود. پس این عنوان به ساختاری سخت که مبتنی بر وظایف پلیس ایجاد شده است، اطلاق می‌شود. «ارشاد » هم که از کلمه رشد گرفته شده و همان معنای هدایت و راهنمایی را میدهد.
گشت ارشاد با چه کسانی برخورد می کنند؟ آنها با «متخلف» و «قانون شکن» طرفند و یا با کسی که راه هدایت را نیافته است و باید هدایت شود؟ مخاطب آنها چه کسی است؟

آیا این مسئله متولی ندارد که پلیس عهده دار این امر مهم شده است؟؟ چون در چنین شرایطی بعد قانونی حجاب و عفاف نیز به حاشیه رفته و جامعه؛ لزومی برای رعایت قانونی که عمل به آن واجب است نمی‌بیند و پلیس از وظیفه اساسی خود نیز جا می‌ماند و مواردی از قبیل همین برخوردها اتفاق میافتد که قطعا باید با آن مامور متخلف برخورد شود،
و اما شنیدم که آن مامور از کار تعلیق شده است
امیدوارم تعلیق نیروی خاطی گشت صحت داشته و به جای توبیخ و تعلیق از کار حکم ترفیع دریافت نکرده باشد!!!!! و جزئیات و نحوه آن هم به مردم اطلاع داده شود تا مردم بدانند که پلیس در برخورد با تخلفات حتی با نیروی خودش هم تعارف نداشته و برخورد می کند.

ناهید مظفری

برچسب ها : ,
  1. اوه

    آخی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *