فرماندار بافق سکوتش را در قبال تغییرات در آموزش و پرورش شهرستان شکست / #آش_شله_قلم_کاری که تاثیر شگرفی داشت / فضای مجازی یا روش انجام بعضی امور، کدام آش شله قلم کار است؟!
چگونگی اداره #آموزش_و_پرورش که در حوزه تعلیم و تربیت نیروی انسانی و آینده سازان این مرز و بوم قرار داشته و با توجه به اینکه در هر خانواده حداقل یک یا چند دانش آموز وجود دارد که خانواده ها را به مدرسه گره می زند به نوعی در جایگاهی #خطیر و مهم قرار گرفته و لازمه پیشرفت هر جامعه ای داشتن آموزش و پرورشی پویا، صاحب ایده و فکر با مدیران و معلمانی پر نشاط، شاداب و به دور از هرگونه دغدغه مالی، مادی و فکری است.
چند روز پیش و از منابع موثق، خبری در سایت عصر بافق درج شد مبنی بر #تغییر در #مدیریت این جامعه، که خانواده آموزش و پرورش بافق را وارد شوک بزرگی کرد. با این خبر ظاهرا دعواهای قدیمی حزبی و سیاسی بعضیها نیز تازه شده و عده ای این اقدام را کاملا #سیاسی می دانستند و به دنبال جانشینی یک اصلاح طلب در این پست بودند اما در مقابل نیز عده ای انتخاب مدیر کل یا فرماندار را به خاطر اغراض سیاسی و جناحی با شعار تدبیر و امید مقایسه کرده و نتیجه گرفتند که با این شعار همخوانی ندارد. اکثر معلمان و مدیران فارغ از شخصیتهایی که نام آنان در این تغییر در میان بود، این تصمیم را که بدون مشورت و نظرخواهی از آنان صورت گرفته بود را برنتافته و از آن به تصمیم پارتی زنی، احمدی نژادی و … یاد کرده که بازتاب خوبی از جانب فرهنگیان نداشته و آن را نوعی توهین به این قشر فرهیخته تلقی کردند. این وسط عده ای نیز که از مدیریت فعلی راضی بودند نظرشان بر این بود که هر عزلی باید دلیل محکمی داشته باشد چرا که این تغییرات هزینه های زیادی دارد و هر نصبی باید از هر جهت نسبت به مدیر قبلی ارجحیت داشته و قابل دفاع باشد و تغییر کارشناسانه را پیشنهاد داده و بیشتر به دنبال دلیل عزل بودند. در مقابل نیز عده ای ضمن استقبال #جانشینی_یک_بانوی بافقی در کل استان به سمت مدیر آموزش و پرورش قابل ستایش و آن را باعث افتخار شهرستان دانسته و از همکاران درخواست کمک و همراهی وی به جهت رشد و پرورش نونهالان و آینده سازان شهر داشتند. نسخه عده ای دیگر که برای مدیر فعلی پیچیده می شد مبنی بر به کار گرفتن وی در پستهای بالاتر بود. انگشت عده ای نیز به سمت مدیر کل تازه بر مسند نشسته و مشاورانش اشاره رفت که بی تدبیری کرده اند چرا که باید تا پایان امتحانات و کنکور برای این تغییر صبر می کردند و این تغییر را باعث ورود استرس به معلمان و دانش آموزان بافقی می دانستند. بحث تعامل با اداره کل و مسئولین شهرستان نیز این وسط بی نصیب نمانده و هر فردی بر اساس مدیر مورد نظر خود و سلیقه سیاسیش تحلیلی داشت. عده ای حتی فراتر از این رفته و مدیر آموزش و پرورش را به رای کم روحانی در شهرستان بافق وصل کردند. اما عده ای قبول این مسئولیت را برای یک خانم خیلی سخت و طاقت فرسا توصیف کرده و توصیه کردند وی چند سالی به عنوان معاون مشغول به کار شود و تجربه بیشتری کسب کند. کار به استعفا هم کشید و شایعه استعفای عده ای به گوش می رسید و معدود افرادی نیز درخواست تجمع و اعتراض داشتند تا به این شکل صدایشان به مدیر کل برسد.
از همه این موارد که بدنه آموزش و پرورش بافق را چندین روز دچار چالش جدی کرد که بگذریم تقریبا همه، مشکلاتی که سالها گریبانگیر آموزش و پرورش هست را در #بی_پولی و #کمبود_نیرو خلاصه می کردند که تامل برانگیز است و مورد مهمتری که اتفاق افتاد از بین رفتن همدلی ایجاد شده بین مدیران و معلمین و #تفرقه و چند دستگی بود که در فضای مجازی کاملا مشهود بود و آرامش این جامعه بزرگ و مهم را به هم زده بود.
اما فرماندار شهرستان بعد از چند روز سکوت در جواب خبرنگار افق کویر فضا و گروههای مجازي را به #آش_شله_قلم_كار تشبیه کرده، ضمن انکار هر نوع تغییر در آموزش و پرورش شهرستان اما تغییرات در سطح ادارات آموزش و پرورش استان را حق مدیر کل جدید و طبیعی دانسته که وی برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش شهرستانها دست به تغییرات بزند. در ادامه نیز ضمن تکذیب سیاسی بودن این تغییر و تعریف از جایگاه مدیر فعلی و کسب رای خوب در انجمن اسلامی معلمان که نهادی اصلاح طلب است تلویحا تایید می کند که به زعم ایشان مدیر فعلی با اصلاح طلبان زاویه دارد. فرماندار گفته مدیر فعلی نسبت به امکانات و بضاعتی که داشته خوب عمل کرده اما در ادامه گفته هر چند جای کار بیشتری وجود دارد. فرماندار گفته برنامه ای برای تغییر نیست و اگر هم باشد ابتدا باید مدیر فعلی در مجموعه اداره کل استان ارتقا یابد و سپس با انتخاب يك مدير جايگزين و با لحاظ كردن نظرات فرهنگيان، اركان شهرستان و انتقال اين نظرات به مدير كل محترم آموزش و پرورش استان اقدام كرد، همه کارهایی که قبلا انجام نشده بود و با جمع آوری نظرات فرهنگیان در فضای مجازی و تحت تاثیر آنها استنباط شده است.
فرماندار چنان صحبت کرده و جواب می دهد که بعد از به پا شدن این همه بلوا در آموزش و پرورش شهرستان، مدیران، معلمین و غیره، انگار اتفاقی نیافتاده و نه خانی آمده و نه خانی رفته است. ولی از صحبتهای وی تعبیر به بازی با کلمات شده که هم موافق و هم مخالف است و انگار این داستان و بلوایی که به اذعان بعضی افراد، شخصیت کسانی در این بین خدشه دار نیز شده و ذهنهای آرامی مشوش شده، همچنان ادامه دارد تا گذر زمان معلوم کند که پایان آن به کجا خواهد انجامید.
در پایان اما گذری بزنیم به معنی و مفهوم ” آش شله قلم کار” که فرماندار بافق گروهها و فضای مجازی را به آن تشبیه کرد؛

“بدون شک هر ضرب المثلی ریشه دیرینه دارد که به سالها قبل مربوط می شود برخی ها ماجرای این ضرب المثل ها را می دانند و به وقتش از آن استفاده می کنند اما برخی هیچ اطلاعی از تاریخچه آن ندارند به همین منظور ما در ادامه مطالب آشنایی شما عزیزان را با گذشته ی ضرب المثل معروف آش شله قلمکار آشنا می کنیم. اکنون ببینیم آش شله قلمکار چیست و از چه زمانی معمول و متداول گردیده است.
کاربرد: هر کاری که بدون نظم و ترتیب انجام شود و آغاز و پایان آن معلوم نباشد، تشبیه می شود به: آش شله قلمکار. این مثل، نشان از هرج و مرج و ریخت و پاش آن کار دارد.
همچنین بخوانید : معنی و ریشه ضرب المثل با همه بله با ما هم بله!
داستان: این مثل داستانی دارد؛ می گویند ناصرالدین شاه قاجار، نذر داشت که سالی یک روز – آن هم در فصل بهار – به شهرستانک یا سرخه حصار ( از نواحی خوش آب و هوای اطراف تهران ) برود؛ در این روز خاص، به دستور او، دوازده دیگ آش بار می گذاشتند. مواد این آش، شامل چهارده رأس گوسفند و مقدار زیادی حبوبات، سبزی ها و ادویه های مختلف بود. هنگام پختن این آش، نزدیکان شاه به اتفاق اهل خانواده خود، تلاش بسیاری می کردند که در تهیه مقدمات این آش نذری، از دیگران جلو بزنند و نهایت خدمت و ارادت خود را به این وسیله به شاه نشان دهند. مخارج و تدارکات تهیه آش و ریخت و پاش های مالی و جشن و سرور پخت این آش، معروف بوده است. اما مراسم پختن این آش، آنقدر شلوغ و بی نظم بوده که بعدها برای بی نظمی و شلختگی، ضرب المثل شده است.”
حالا ما به قضاوت نشسته ایم که کدام به آش شله قلم کار شبیه هست؟ #گروهها و #فضای_مجازی یا رویه و #روش_انجام_بعضی_امور توسط مسئولین؟؟!!
پ.ن. : این نوشته اصلا قصد قضاوت افرادی که این روزها اسامیشان در داستان تغییرات آموزش و پرورش سر زبانها افتاده نیست و فقط سعی شده شرح وقایع همانطوری که بوده داده شود.
شورای سردبیری عصر بافق

  1. فکور

    کاملا مشخصه دلشون می خواد همونی که می خوان رئیس بشه حالا اونجا نشد یه جا دیگه ببریدش

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *