به گزارش عصر بافق به نقل از ایرنا ؛ روستا قطرم از توابع بخش مرکزی در فاصله 50 کیلومتری جنوب شرق بافق واقع شده و دارای کوچه های تنگ پیچ در پیچ مسقف با الوار، چوب و شاخه درختان است که همواره در کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

از ویژگی بارز و مشخص این روستا، خصوصیت آب و هوایی آن است زیرا این روستای خوش آب و هوا در دره ای میان کوه های بلند و سر به فلک کشیده واقع شده و دارای آب و هوای چهار فصل است به طوری که در این روستا درخت خرما که ویژه مناطق گرمسیری است، روئیده و از سوی دیگر درختان بادام، زردآلو و گردو که خاص مناطق سردسیری است نیز برگهای زیبا و شکوفه های خود را به نمایش گذاشته است.

تنوع گونه های گیاهی مانند سبل اورس ، بنه ، بادام کوهی ، انجیر وحشی و گیاهان صنعتی و دارویی مانند انغوزه ، زیره و … . وجود بز ، قوچ ، کل ، میش ، کبک ، تیهو و یوزپلنگ آسیایی ، وجود کوههای مرتفع و دیوارهای تند کوهستانی مساعد برای کوهنوردی و سنگ نوردی ،طلوع و غروب دل انگیز و دیدنی خورشید با آسمان صاف و گاهگاهی حرکت ابرهای بر دیوارهای کوهستانی و جالب تر از همه اینکه در یک روز کوتاه زمستانی سه مرتبه مردم این روستا شاهد طلوع و غروب خورشید هستند.

وجود چشمه های متعدد نظیر درب گوشین ، آب سی بزی ، درب سنگ قصاب،دیوارهای سنگی منازل مسکونی و باغات ، کوچه های مسقف غیر همسطح ، پلکانی ، پر پیچ وخم و باریک معروف به کوچه های آشتی کنان آثار امنیتی، دفاعی نظیر قلعه و کمینگاههای قدیمی ،تاسیسات آبی قدیمی نظیر استخر و آسیابهای متعدد آبی، شیوه سنتی دامداری مثل مشک زنی ، تلم زنی برای تهیه فرآورده های متعدد و مرغوب لبنی، چشمه تفریحی زیارتی و قدمگاه آب سی بزی و همچنین وجود قلعه قدیمی مشهور به قلعه دختر در لبه پرتگاه کوهستانی نزدیک چشمه اب سی بزی از دیگر جاذبه های بکر و دیدنی روستای قطرم بافق به شمار می آید.

روستای قطرم به گفته بسیاری ماسوله استان یزد است و از نظر ساخت معماری و بافت تاریخی از ویژگی های خاص و منحصربه فردي برخوردار است.

عکس : علیرضا دهقان /فاطمه دهقان

برچسب ها : , ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *