غفلت از نیروگاههای خورشیدی و بادی بافق چرا؟؟؟ / آمایش سرزمینی هم چراغ خاموش ؟! / بحث و تبادل نظر از ما، اقدام و عمل اما جایی دیگر

بحث #نیروگاههای_خورشیدی و #بادی، تولید انرژی پاک و ارزان از سری بحثهای داغ روز بوده که حرکت کشورهای توسعه یافته با توجه به گرانی انرژیهای حاصله از سوختهای فسیلی، بحثهای زیست محیطی و آلایندگی بالا به سمت سرمایه گذاری در این زمینه در سالهای اخیر چشمگیر بوده است.
قبلا نوشتیم مقاله ای از یک متخصص و دکتری برق در سطح ISI و با تحقیق در شرایط اقلیمی شهرستان بافق در گذشته صورت گرفته که #بافق را #بهشت_نیروگاههای_خورشیدی_و_بادی در کشور معرفی میکند که در زیر به بخشی از آن اشاره می کنیم :  ” با توجّه به سرعت باد در بافق، سیستم بهینه برای بافق مشخص شد که خورشیدی و دیزل و مستقل از شبکه است. همچنین، نتایج نشان داد که با توجّه به پتانسیل بالای بافق در باد و انرژی خورشیدی، دولت باید برای استفاده از این منابع، سرمایه گذاری کند. با توجّه به مزایای نیروگاه های تجدیدپذیر بر حسب محیط زیست، پیشنهاد می شود تا از چنین نیروگاه هایی برای کاهش گازهای گلخانه ای استفاده شود. نتایج نشان می دهند که ضرورت حمایت دولت در بخش خصوصی در تأسیس چنین سیستم هایی زیاد است. سیستم مورد پیشنهاد در حال حاضر می تواند بهترین راه حل برای بافق در 2016 باشد. ”
تا اینجای داستان را داشته باشید اما ” در شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد و در بررسي پيشنهادات كارگروه زيربنايي و شهرسازي، پيشنهادات و تصميمات جلسات مورخ 27 ديماه، 24 بهمن ماه و 9 اسفندماه كارگروه تخصصي زيربنايي و شهرسازي با موضوع تعيين كاربري بمنظور فعاليت‌هايي نظير كمپ صحرانوردي اردكان و ابركوه، #چهار_نيروگاه_خورشيدي در شهرستان هاي ابركوه و يزد، مجتمع خدمات بين راهي در اردكان، مورد تصويب قرار گرفت. ”
خب سوال؛ در اولين نشست هم انديشي آمايش سرزمين بافق چه گذشت؟ “به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان بافق؛ اولین نشست هم انديشي آمايش سرزمين بافق با حضور فرماندار و بخشدار مرکزی بافق، معاونين سازمان مديريت و برنامه ريزي استان، دكتر فولادي پژوهشگر و استاد دانشگاه، رئيس شوراي اسلامي شهرستان و ٩ تن از صاحبنظران رشته هاي مختلف دانشگاهي در محل سالن جلسات حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي استان برگزار شد. در اين نشست ٣ ساعته که از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي استان برگزار شد، به قابليت ها، پتانسيل ها، محدوديت ها و چالش هاي شهرستان در بخش هاي مختلف پرداخته و پيرامون مباحث مربوطه، تبادل نظر شد.” همانطور که می بینید از محتوای جلسه و تصمیمات عملی گرفته شده خبری نیست و فقط به کلیات پرداخت شده است.
و حالا این خبر را هم اضافه کنیم به مباحث بالا ” اتریشی ها آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در تولید انرژی خورشیدی در یزد اعلام کردند، به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد ، در نشستی که با حضور مسئولان اقتصادی و سرمایه گذاری استان در محل مرکز خدمات سرمایه گذاری یزد برگزار شد؛ راههای جذب منابع مالی این طرح و مسایل و مشکلات آن مورد بررسی قرار گرفت. علی نمازی با بیان اینکه در حال حاضر تقاضا برای تولید 600 مگاوات برق با احداث نیروگاه خورشیدی در استان وجود دارد تصریح کرد: ظرفیت های لازم برای سرمایه گذاری در این بخش وجود دارد.مدیر کل اقتصادی استانداری یزد هم در این نشست با بیان اینکه شرکت خارجی یاد شده در حال حاضر نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 10 مگاوات برق در حال احداث دارد گفت: روند پیشرت عملیات اجرایی آن مناسب است. سید حسین دشتی افزود: تاکنون #سی_سرمایه گذار در استان متقاضی سرمایه گذاری در تولید انرژی خورشیدی هستند که #هفده_مورد قرارداد آن نهایی و زمین مورد نیاز واگذاری شده است. ”
با توجه به تمامی موارد ذکر شده بالا که در استان در جریان است به نظر شما آیا تاکنون از #ظرفیتهای شهرستان بافق به عنوان بهشت نیروگاههای خورشیدی و بادی آنطور که شایسته است استفاده شده و بحث آمایش سرزمینی در این خصوص فارغ از مسائل سیاسی عملکرد قابل قبولی داشته است؟
شورای سردبیری عصر بافق

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *