در قسمتهای قبلی از سرنوشت هشت طرح #فولاد_استانی_کشور از ابتدا نوشتیم، برنامه توسعه و افق ۱۴۰۴ کشور و اینکه این طرحها در مکانهای محروم و کمتر توسعه یافته تعریف شده، نظارت و پیگیری دولت تا بهره برداری کامل، واگذاری به بخش خصوصی پس از گذشت یک سال از بهره برداری کامل از موارد دیگر مورد اشاره بود و از همه مهمتر اینکه تمامی این مراحل طبق تعریف و قانون اولیه جزو #تعهدات_دولت بوده است. از بهره برداری کامل ۵ طرح و در مراحل پایانی بودن دو طرح دیگر و تغییر مشکوک هشت به هفت در گفتمان، مصاحبه و نوشتارهای مربوطه گفتیم و مسکوت ماندن تنها طرح هشتگانه و سکوت مسئولین. ولی باید گفت فاصله ای که در پرداختن به بخش پایانی این نوشته حادث شد به دلیل اتفاقات خوب و رسیدن اخبار خوشایندی بود که قبلا نیز تحت عنوان “ابویی، سرمایه گذار فولاد بافق دیگر بهانه ای ندارد” به آن پرداختیم. از صحبتها اینگونه برداشت می شود که نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی که در حمایت از این سرمایه گذار سنگ تمام گذاشته به نوعی در آخرین جلسه کارگروه با سرمایه گذار مجتمع فولاد بافق با این لفظ که “ابویی دیگر بهانه ای ندارد” #اتمام_حجت می کند. فعلا و در این مقوله از معنایی که از این صحبت برداشت می شود و چندان خوشایند سرمایه گذار نیز نیست می گذریم. اما پس از جلسه شبانه وزیر در محل هتل نیکان بافق شنیدیم که فرماندار بافق نیز به عنوان بالاترین مقام سیاسی دولت در شهرستان با ورود جدی به این داستان به این امر اشاره کرده که چه کسی گفته طرح فولاد ابویی از تعهدات دولت خارج شده؟ و اصلا اینچنین نیست.
با قول مساعد وزیر در خصوص تامین خوراک مجتمع فولاد بافق در آن جلسه شبانه و پیگیری نماینده مردم در خصوص اعطای تسهیلات، ابویی باید ظرف سه ماه آینده وضعیت #گندله و #فولاد خود را مشخص کند. تا اینجای کار خرسندیم و بسیار عالی است فقط پیشنهادی داریم در خصوص #کارگروه_گزارش_دهی به مردم و استفاده بهینه و بهتر از ظرفیتهای خوب ایجاد شده در این جلسات.
اصولا کارگروه به جهت پیگیری صورتجلسه معروف ۹۳/۶/۹ تعریف شده و با توجه به نحوه برگزاری و مدعوین دعوت شده، این جلسات مختص شرکت سنگ آهن است و با توجه به اینکه از صورتجلسه مربوطه و طبق اذعان مسئولین شهرستان تمامی بندها بیش از ۸۰ درصد اجرایی شده، پیشنهاد می گردد موضوع پیگیری و گزارش دهی پیشرفت طرحهای گندله و فولاد ابویی نیز با ارائه برنامه زمانبندی توسط خریدار به جلسات کارگروه اضافه گردد تا مردم از میزان پیشرفت این طرحها نیز در کنار دیگر موارد آگاه شوند و راه بر کم کاری سرمایه گذار و خریدار فولاد ابویی بسته شود.
لازم به ذکر است که همیشه و در همه جای دنیا زیر پای سرمایه گذار فرش قرمز پهن می کنند اما مردم و مسئولین شهرستان این تفاوت مهم و حیاتی را در موضوع خریدار و سرمایه گذار فولاد بافق مد نظر داشته باشند که با توجه به اینکه این طرح از لحظه تعریف و قانونی شدن تا یکسال پس از اجرا جزو تعهدات دولت بوده، لذا و به طبع آن خریدار نیز در لحظه خرید به دولت و مردم بافق تعهد داده که نسبت به تکمیل و بهره برداری از طرح خریداری شده در اسرع وقت اقدام کند در غیر این صورت حق خلع ید برای دولت پابرجاست و از اینکه چرا تاکنون چنین اتفاقی نیافتاده نیز می گذریم ولی آنچه مسلم است اینکه در صورت تعلل خریدار، دولت خود موظف است با خلع ید و در صورت فرض محال نبود سرمایه گذار جدید و جایگزین (قبلا با سند و مدرک گفتیم با صرفه ترین و سودآورترین طرح فولاد از بین هشت طرح فولادی فقط طرح فولاد بافق بوده و لاغیر و همچنان به گفته خود ایمان داریم) نسبت به تکمیل این طرح به تنهایی و یا با مشارکت بخش خصوصی اقدام کند. متاسفانه باید گفت به نوعی با کوتاهی و عدم انجام درست و به موقع توسط خریدار که طبق شنیده ها حاضر به فروش نیز نیست، کلاه گشادی سر مردم شهرستان بافق رفته و دو کارخانه ای که همانند ۷ طرح دیگر در جای جای این کشور اکنون می بایست شروع به کار کرده باشد و نسبت به اشتغالزایی برای بیش از ۱۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۱۰۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اقدام و اقتصاد بافق را دگرگون کرده باشد هنوز درگیر اما و اگرها است و این در صورتی است که در نزدیکی ما و در بیخ گوشمان، همین کارخانه هایی که سالها برای ما آرزوست، رشدی قارچ گونه داشته و در حال مصرف سرسام آور ذخایر سنگ آهن و آنومالیهای منطقه است.
تا سه ماه دیگر منتظر می مانیم و سکوت می کنیم اما در خصوص ارائه برنامه زمانبندی از طرف خریدار و گزارش دهی در جلسات کارگروه مصر و پیگیر خواهیم بود.
شورای سردبیری عصر بافق

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *