پس از پنج ماه از شروع به کار #شورای_پنجم اسلامی شهر بافق، بالاخره گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته توسط شورای شهر و شهرداری به مردم داده شد اما این گزارش کار حاوی چه موارد مهمی بود؟
۱- چهل مورد ذکر شده، نشان دهنده حجم بالای فعالیت عمرانی شورای شهر و شهرداری است و با توجه به اینکه در این مدت و بخصوص در شروع کار، شورا باید جایگاهها، استراتژی های جدید و اهداف خود را پیدا کرده و بازتعریف کند، بر حرف و حدیثهای ابتدای کار فائق آمده، در جریان تمامی امور و واقعیتها به دور از فضای احساسی و تبلیغاتی انتخابات قرار بگیرد؛ قابل تقدیر است اما جای خالی مواردی که بیشترین ارتباط را با #شورای_شهرستان دارد و جزو #مطالبات_اصلی_مردم هست خالی و سوال برانگیز است. ( وضعیت پرونده پیگیری مرزهای جغرافیایی، الحاق ۳۵ نقطه که مشروط از شهرستان بافق منفک شده است و … ) آیا #شورای_شهرستان گزارش کار مجزایی در خصوص عملکرد خود در آینده ای نزدیک ارائه خواهد داد؟
۲- این حجم کار لیست شده و در دست اقدام نشان از پویایی و عزم جدی شورا و شهردار به خدمت رسانی به مردم است اما هماهنطور که مستحضرید شرح وظایف شهردار در نه بند اصلی خلاصه می شود که در اداره شهرداری است و بیشتر به امور عمرانی خلاصه می شود ولی شرح وظایف شورای شهر و شهرستان بسیار فراتر، گسترده تر و شامل بیش از ۳۰ بند که بعضی از این بندها گستره وسیعی را در بر گرفته می باشد، در امور گزارش داده شده موارد کمتری از شرح وظایف گسترده شورای شهر و شهرستان دیده شده و بیشتر مربوط به #اداره_امور_شهرداری است.
۳- همانطور که می دانیم شهرداری نهادی عمومی، غیر دولتی، محلی و خودکفا است. خودکفایی در این تعریف به این معنی است که شهرداری مثل دیگر نهادهای دولتی از بودجه دولتی استفاده نمی کند و باید دارای در آمد محلی برای اداره خود باشد. با توجه به همین اصل ساده، مهم و حیاتی، شورای شهر و شهرداری باید با برنامه ریزی بلند مدت و #سرمایه_گذاری در بخشهای با سوددهی مناسب در امور اقتصادی وارد شده تا بتواند برای آینده خود و شهر درآمد ایجاد کند. موارد مطرح شده به نوعی برای ساماندهی طرحهای عمرانی در قسمتهای مختلف شهر نیاز بوده و جای تشکر دارد اما در بندهای چهل گانه شمرده شده کمتر به بحث سرمایه گذاری، استفاده از تمام قابلیتها و ظرفیتهای مجموعه شهرداری به بهترین نحو ممکن و در جهت ایجاد ثروت و سرمایه پرداخته شده است. البته واضح و مبرهن است که اینکار به نوعی نیاز به کمی از خودگذشتگی دارد چرا که سرمایه گذاری بلند مدت و انجام کار زیر بنایی به نوعی دست شورای شهر را برای انجام طرحهای عمرانی که سریع به نتیجه رسیده و می توان از آن خدمات لیستی بلند بالا جهت تبلیغ و به رخ کشیدن مدیریت خود استفاده کرد خواهد بست اما قطعا دعای خیر مردم و ثواب اخروی را برای اعضای شورا در پی خواهد داشت.
۴- یکی از منابع در آمد شهرداریها اختصاص درصدی از #عوارض_ارزش_افزوده تعریف شده است که در اختیار شهرداری و شهر قرار می گیرد و با توجه به معادن و صنایع معدنی در شهرستان نقدینگی خوبی در اختیار شهرداری قرار می گرفت که با توجه به قانون تجمیع عوارض به صورت استانی، شهرستان را دچار ضرر بزرگی نمود به طوری که بسیاری از برنامه ریزیهای صورت گرفته برای شهر را به هم ریخت و با توجه به اینکه فلسفه این قانون، تخصیص در صدی از این عوارض به محل اخذ آن بوده است و اینکه مردم شهرستان همیشه در معرض تمامی عوارض زیست محیطی، بهداشتی و … این صنایع بوده و هستند، آیا در زمینه پیگیری و تغییر این قانون اقدام خاصی صورت گرفته است؟

۵- یکی از موارد بسیار مهم در توسعه شهر، تغییر و بازنگری در #طرح_جامع و به تبع آن طرح تفضیلی شهرستان می باشد که عدم بازنگری آن باعث افزایش سرسام آور قیمت زمین های مسکونی و تجاری شده که این امر موجب بروز مشکلات فراوانی به جهت اشتغال، ازدواج جوانان و تامین مسکن آنان گردیده و نیز باعث عدم توسعه در بعضی محله های پر جمعیت شهر در گذشته و حال شده است. اخذ موافقت و تائید نهایی بازنگری طرح جامع شهر بافق که در گزارش آمده بسیار مهم و حیاتی بوده و قدم اول این امر بسیار مهم باید با دید باز و نگاه به آینده و دوری از تنگ نظری، فارغ از مسائل سیاسی و محله ای نسبت به اصلاح آن اقدام گردد چرا که امکان اصلاح مجدد تا سالها از بین خواهد رفت و طرح جدید قطعا شاخص عملکرد شورای پنجم در سالهای آتی خواهد بود و تا سالها عملکرد شورا را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.
۶- سید محمد باقی زاده، رئیس شورای اسلامی شهر از شورا به عنوان یک نهاد مردمی، کانون موثری برای آموزش وظایف شهروندی و نیز حلقه واسط میان مردم و مدیران اجرایی و شهری نام برده و به نقش موثر شورا در پیگیری مطالبات مردم اذعان داشته است اما آیا شورای پنجم در پیگیری مطالبات واقعی مردم و نه اداره امور شهرداری مفید، موثر و موفق بوده است؟ باید گفت به عنوان مثال در بحث #انتصاب_مدیران_بومی تاکنون عملکرد مناسبی دیده نشده ولی باید صبر کرد و فرصت داد تا در آینده بتوان بهتر در این خصوص اظهار نظر کرد.
۷- در پایان موردی که بسیار مهم بوده و مربوط به اداره امور شهرداری است و همیشه مورد اعتراض مردم بوده، #توزیع_عادلانه_خدمات_شهری برای مردم در تمام نقاط شهر بوده است. شورای پنجم باید این مهم را مد نظر داشته باشد و در بازنگری طرحهای قبلی تعریف شده و در صورت مغایرت با این اصل مهم ذره ای تردید به خود راه ندهد.
دعای خیر مردم خونگرم، ولایتمدار و متدین شهرستان بافق همواره بدرقه راه مسئولین دلسوزی که در راه اعتلای شهرستان قدم برمی دارند خواهد بود.
شورای سردبیری عصر بافق

  1. ناشناس

    سلام این که فقط تعریف کردن از خودشون و خیلی سازمان یافته افرادی رو آورده بودند که سوال های باب میل خودشو رو بپرسم خوش اومد از مهندس درویشی که خیلی محکم از محله مهدیه دفاع کرد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *