یزد رسا به نقل از زمانی قمی، استاندار یزد نوشت : ” بر اساس بررسی‌های صورت گرفته به این نقطه رسیده‌ایم که علت‌العلل بسیاری از جرائم و گرفتاری‌های جامعه متأثر از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد است. ” در ادامه نیز گفته اند ” مهاجرت در استان یزد متأثر بر دو نوع مهاجرت غیر ایرانی و مهاجرین استان‌های پیرامونی است؛ لذا در این راستا باید از نظر همه اهل نظر و خبرگان این حوزه نهایت استفاده شود تا ریشه این مشکلات در استان خشکانده شود.”
خب باید از استاندار پرسید، دلیل این علت العلل که در بالا ذکر شد (اعتیاد) چیست؟ می توان گفت علت این علت العلل لااقل در #شهرستانها بیشتر بحث بیکاری، سرخوردگی بر اثر بی توجهی به #مطالبات_اصلی_مردم آن هم به دلایل سیاسی، در نهایت افسردگی و عدم وجود امید به آینده و عدم امید اکثر شهرستانهای استان و حتی خود شهرستان یزد به حل شدن مشکلات به دست مسئولین استانی است چرا که مردم به این دید رسیده اند که تصمیم سازیها برای استان در جای دیگری صورت می گیرد.
اما در بحث مربوط به مهاجرت و دو دسته بندی صورت گرفته، نوع دیگری از مهاجرت را که از دو نوع قبلی از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است اصلا ندیده و یا نخواسته اند که ببینند و کلا به فراموشی سپرده اند. ظاهرا برای جلوگیری مهاجرت از شهرستانها و روستاهای اطراف آنها به مرکز استان برنامه ای وجود ندارد چرا که از صورت مسئله نیز پاک شده است. بله در این شکی نیست که باید در مورد این مسائل پخته تر عمل شده و با یک بخشنامه و تصمیم آنی مشکلات یکجا حل نخواهد شد.
جهت اطلاع استاندار محترم لازم به ذکر است تنها از شهرستان بافق قریب به پنجاه هزار نفر در مرکز استان زندگی می کنند که در طول زمانهای گذشته با توجه به موارد ذکر شده بالا که اگر گوش شنوایی بوده و باشد قابل حل است به مرکز استان مهاجرت کرده اند. به نظر شما چرا این مهاجرت که احتمالا برای شهرستانهای دیگر نیز با شرایط مشابهی وجود دارد و با این حجم باید اتفاق بیافتد؟ مگر مردم شهرستان بافق و یا شهرستانهای دیگر در مرکز استان چه چیزی می بینند که حاضر به ترک شهر و موطن خود می شوند؟ می توان به موارد زیر به عنوان نمونه اشاره کرد:
۱- مردم شهرستان بافق طرحهای عمرانی را در مرکز استان با تابلوهای روز شمار می بینند و بزرگراه در دست احداث ده ساله یزد-بافق را و قولهای بیشمار، مکرر و بی نتیجه مسئولین استانی در خصوص تکمیل این بزرگراه و این حس #دیده_نشدن است که امید به بهبود و آینده ای روشن را از آنها می گیرد.
۲- مردم بافق شهرستانی را می بینند که دارای یک نماینده مستقل در مجلس شورای اسلامی است و پنج شهرستان با وسعت جغرافیایی و مشکلاتی از جنس متفاوت را نیز با یک نماینده و این عین #تبعیض و بی عدالتی در استان است.
۳- مردم بافق به دلیل عدم وجود بیمارستانی مجهز و دارای متخصص لازم مجبورند برای کوچکترین بیماری به مرکز استان مراجعه کنند و طبعا هر روز اخبار ناخوشایندی در این خصوص به گوش می رسد و به #روانشان آسیب می زند.
۴- مردم بافق اخبار بودجه های هشت برابری و سه برابری بعضی شهرستانها را مرور می کنند و ریختن خاک نرم به جای گارد ریل در جاده شان را و #بی_عدالتی را تجربه می کنند.
۵- مردم بافق انتصاب مدیران غیر بومی که حتی حاضر به سکونت در بافق نیستند و مجبورند هر روز با خودروی دولتی بین بافق و یزد در رفت و آمد باشند را می بینند و در جا زدن مدیران بومی را ، به کارگیری نورچشمیهای غیر بومی راه را برای ورود جوانان تحصیلکرده و بیکار بافقی به اداره های دولتی شهرستان و پرورش آنها می بندد و نتیجه آن می شود #سرخوردگی و عدم امید به آینده در مردم.
۶- مردم بافق تغییر در مرزهای جغرافیایی شهرشان را به نفع شهرستانی دیگر می بینند و پس از سالها پیگیری و شکایت، به نتیجه نرسیدن آن را و همچنین تحریفهای بیشمار در کتاب جغرافیای استان و به ضرر شهر و آینده فرزندانشان و #نا_امید می شوند.
۷- مردم بافق رشد قارچ گونه کارخانه های جوار معدنی را در نزدیکی خود می بینند و در جایی که از قول مسئولین و اتفاقا در همین چند روز گذشته اذعان به داشتن بیش از دو میلیارد تن سنگ آهن و مواد اولیه این صنایع شده، بهانه نبود خوراک را برای تعطیلی کارخانه های در حال تاسیس خود می شنوند و با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند و گاهی هم به کل #ناامید شده و عطای شهرشان را به لقایش بخشیده و #مهاجرت می کنند.( کارخانه فولاد ابویی یکی از هشت طرح فولاد استانی در صورت تکمیل و راه اندازی نیاز به ۸۰۰ نفر نیروی کار مستقیم   و ۸۰۰۰ نفر غیر مستقیم دارد و در حال حاضر تعطیل است، در صورتی که از هفت طرح باقیمانده پنج طرح به بهره برداری رسیده و دو طرح نیز تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید )
استاندار محترم لطفا به شهرستانهای استان بیشتر سر بزنید و سعی در حل مشکلاتشان با جدیت داشته باشید چرا که مطمئنا اگر این موارد و مشکلات از طرف مسئولین استانی با دید #عدالتخواهی و نه تحت تاثیر زیاده خواهیها و خود بزرگتر بینیهایی که در استان شهره هست دیده شده و مرتفع گردد، قطعا بسیاری از مشکلات استان نیز به همراه آن و خود بخود حل خواهد شد و اگر مهاجرت به مرکز استان را منفی نکند لااقل آن را به کمترین حد ممکن خواهد رساند.
شورای سردبیری عصر بافق

برچسب ها : , ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *