سرنوشت طرحهای #هشت_گانه_استانی_فولاد کشور / اقتصادی ترین فولاد استانی #فولاد_بافق بوده و هست / نعل وارونه ای که زده می شود؛ چگونه و با کدام قانون و تبصره در میانه راه فولاد بافق از #تعهدات_دولت خارج شد / مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق یا سوله نورد؟ / چرا در قبال کم کاری خریدار مجتمع فولاد بافق، خریدار خلع ید نمی شود؟! / کارگروه توسعه بافق یا کارگروه توسعه سنگ آهن؟ / قسمت چهارم
در قسمت قبلی قول دادیم بیشتر در خصوص #خلع_ید خریدار فولاد بافت کرمان، ورود و پیگیری #نماینده_مجلس و باز پس گیری این طرح از سرمایه گذار و #خریدار_ناکارآمد آن صحبت کنیم.
سایت گفتار نو در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۹۵ می نویسد قرارداد مشارکت طرح فولاد بافت علی رغم مخالفت شدید #نماینده سابق مردم بافت، راور و ارزوئیه در مهرماه سال 93 ‌در راستای استراتژی‌های جدید ایمیدرو و سیاست‌های کلان دولت یازدهم برای جذب سرمایه، با مشارکت 65 درصدی بخش خصوصی با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت،‌ رییس هیات عامل ایمیدرو (کارفرما) و مدیر عامل بانک صنعت و معدن (بانک عامل) و شرکت فولاد سازان نوین به عنوان سرمایه گذار به امضاء‌ می رسد.
اتفاقی که دو سال بعد #نماینده سابق مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی به بدی از آن یاد می کند و می گوید: برای پیشرفت پروژه پیشنهاد شد پروژه فولاد بافت به صورت ۸۰-۲۰ به بخش خصوصی واگذار شود که مد نظر ما ” شرکت گل گهر سیرجان” بود، چرا که هم تجربه کار فولادی داشت، هم ماده اولیه و منابع مالی کافی داشت. اما وزارت صنعت معدن و تجارت تصمیم گرفت پروژه را به گروه انتخاب واگذار کند که ما شدیدا به این موضوع اعتراض کردیم چرا که این گروه تجربه کار فولادی نداشت و اصلا به مصلحت مردم نبود.
علیرضا منظری توکلی با بیان این که علیرغم مخالفت ما، شهریور ۹۳ پروژه به گروه انتخاب واگذار شد با اشاره به چگونگی واگذاری و برنامه زمانبندی شده برای این گروه می گوید: معین شد که این گروه تا بهمن ماه ۱۳۹۳ پروژه را کاملا فعال کند. اما طبق برنامه زمانبدی شده کاری انجام نشد.
وی می افزاید: در نهایت بعد از یکسال، به نتیجه رسیدند که گروه مذکور تخصص این پروژه را ندارد لذا کار تحویل گرفته و به مشارک جدید یعنی شرکت ماهان که هم تجربه کار فولادی دارد و هم منابع و مواد اولیه دارد تحویل شد.
مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم و حتی معاون اول رئیس جمهوری بر غیر اقتصادی بودن این طرح فولادی تاکید کرده اند. #نماینده_عالی_دولت در استان کرمان نیز نظر مشابهی دارد. #استاندار_کرمان اواخر خرداد ماه سال جاری در جلسه‌ی ظهر پنجشنبه‌ی ستاد اقتصاد مقاومتی استان که به شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوییه اختصاص داشت، می گوید: « در دولت قبل، تولید ۸۰۰ هزار تن فولاد غیر اقتصادی در بافت مصوب کرده‌اند؛ مواد اولیه از گل ‌گهر باید به بافت برود، دوباره به گل‌گهر برگردد! این پروژه غیراقتصادی است و تعطیل بود اما چون کارهایی در آن انجام شده بود، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که آن را ادامه بدهیم. الان سرمایه‌گذار جدید، علیرغم غیراقتصادی بودن، پای کار آمده، چون تکلیف شده که پروژه ادامه یابد و #سرمایه‌گذار دارد به عنوان #مسوولیت_اجتماعی خود آن را اجرا می‌کند».
در کل در داستان فولاد بافت که از اول تا پایان بر غیر اقتصادی بودن آن نیز تاکید شده نقش پررنگ نظارت شدید #دولت تا به پایان رسیدن طرح، نقش اساسی و تعیین کننده #نماینده_مردم در مجلس شورای اسلامی و #استاندار کرمان بسیار جالب توجه است. و ذکر این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که فولاد بافق کاملا اقتصادی و به صرفه است چرا که هم منابع بسیار سنگ آهن در منطقه وجود دارد و هم گندله ۵ میلیون تنی سه چاهون در حال احداث و تکمیل است که می توان از محصول آن به عنوان خوراک ورودی فولاد بافق استفاده کرد.
خب سوالهایی که در اینجا به ذهن خطور می کند. با به بهره برداری رسیدن پنج طرح فولادی و رو به پایان بودن دو طرح دیگر از جمله طرح فولاد بافت کرمان، چرا پیگیری لازم از طرف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در خصوص تکمیل و بهره برداری طرح فولاد بافق، تنها طرح فولاد استانی مسکوت مانده صورت نمی گیرد؟ با وجودی که با راه اندازی طرح فولاد بافق ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۸۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد، چرا استاندار سابق و همچنین استاندار فعلی در خصوص شروع و تسریع در عملیات اجرایی این طرح اقدام موثری نکرده و نمی کنند؟ چرا خریدار طرح فولاد بافت پس از یکسال مسکوت ماندن طرح خلع ید می شود ولی برای طرح بافق این اتفاق نمی افتد؟ خلاصه تا کی مجتمع فولاد بافق به تولید نورد مشغول است؟
ادامه دارد…
شورای سردبیری عصر بافق

  1. محفوظ

    شورای سردبیری محترم! عصر بافق
    شما که اینقدر خوب مطلب می نویسید برید از اقای … و بالایی ها بپرسین به چه دلیل نمیگذارن این بنده خدا ابوئی کارش رو بکند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *