در هفته گذشته پیرامون انتخاب جناب آقای ابویی مهریزی به عنوان رئیس اداره کار شهرستان بافق شاهد انتقادات و واکنش هایی از طرف فعالین اجتماعی و سایت های خبری در فضای مجازی بودیم. حجم انتقادات به گونه ای بود که امام جمعه محترم نیز نسبت به این انتخاب واکنش نشان دادند.
مخالفت با انتصاب مدیران غیر بومی لزوما ناشی از حس ناسیونالیستی افراد نمی باشد و می تواند ناشی از دغدغه فعالین اجتماعی نسبت به کمبود مدیران بومی برای سال های آینده باشد.
مدیران غیر بومی اگرچه در دوران مسئولیت خود نیز به بهترین نحو عمل کنند ولی پس از اتمام دوران مسئولیت خود و یا حتی در موقعیت های بالاتر هیچ گونه حس وطن دوستی ای برای شهر ندارند. آن هم در سیستم اداری ای که رابطه ها بسیار قدرتمند تر از ضابطه ها هستند ( به عنوان نمونه می توان به قدرت یک نیروی ابرکوه در بانک مرکزی در کسب کد کاسپین برای ابرکوه اشاره کرد).
همه بگونه ای مخالفت خود را با این انتخاب عنوان کردند ولی تاکنون پدیده انتخاب مدیران غیر بومی برای شهر بافق به خوبی آسیب شناسی نشده است. در این مطلب قصد داریم تا به عوامل گسترش این پدیده بپردازیم.
مهمترین توجیه مسئولین جهت انتخاب مدیران غیر بومی برای بافق، نبود نیرویی است که شرایط لازمه را داشته باشد. با بررسی شرایطی که اعلام می گردد مشخص می گردد بزرگترین ضعف ما ناشی از کمبود نیروهای استخدامی بومی در دستگاه های دولتی است که این ضعف نیز دلایلی دارد:
اولین و بزرگترین آنها عبارت است از در اولویت نبودن استخدام دولتی برای جوانان و نخبگان بافق در مقایسه با اشتغال در شرکت سنگ آهن مرکزی است. امتیازات اشتغال در شرکت سنگ آهن به گونه ای بوده است که قبولی در دانشگاه های خوب کشور نیز برای دانش آموزان ما دیگر اولویتی ندارد و قبولی در دانشگاه آزاد و پیام نور بافق و کار کردن همزمان در شرکت سنگ آهن برای آنها اولویت بالاتری دارد.
دومین عامل استفاده افراد غیر بومی از ردیف های استخدام های اختصاصی بافق و بازگشت آنها به مرکز استان و سایر شهرها که خود عاملی برای کمبود نیرو در ادارات شهر بافق نیز شده است.
سومین عامل نیز عبارت است از اینکه اکثر نیروهایی که پتانسیل رشد و کسب پست های مدیریتی در سطح استان و شهرستان را داشته اند به صورت مامور در ارگان های دولتی مشغول بوده اند و انگیزه ای برای جذب آنها نبوده و به محل خدمت خود بازگردانده شده اند.
قطعا عوامل دیگری نیز در گسترش پدیده انتصاب مدیران غیر بومی تاثیرگذار بوده اند که در این مطلب به آنها اشاره نشده است و به نظر می رسد اگر مسئولین و بزرگان شهر انگیزه ای بالا برای رشد و پرورش نیروهای بومی داشته باشند، همه ی موانع ذکر شده قابل حل شدن بوده و می توان به آینده ای بهتر امیدوار بود.

حامد فخاری زاده

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *