مواد سمی قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست بلکه بعضی مواد موجود در دوده آن، از سیگار بیشتر است و رطوبت همراه با دود قلیان نیز برای سلامتی بدن چندین برابر دود سیگار است و موجب بروز ناراحتی ها و بیماری های ریوی و سرطان ریه می شود.
آگاهی و دانش جامعه در زمینه محصولات دخانی و اشکال مختلف آن و واقعیت های پشت پرده صنایع دخانیاتی تاثیر به سزایی در کنترل مصرف دخانیات خواهد داشت.
در دنیای امروز صنایع دخانیاتی با تولید و عرضه سلاح های جدید از انواع محصولاتشان به اشکال مختلف و تحت عناوین گوناگون به مبارزه بر علیه سلامت انسان ها مشغولند و محصولاتی را با جذابیت بسیار بالا به بازار مصرف وارد میکنند.
متاسفانه باورهای غلط در مورد قلیان، استفاده از آن را در جامعه دیروز و امروز ما به صورت گسترده ای رایج نموده است. تصفیه شدن دود قلیان در آب یکی از این باورهای غلط است. حال اینکه همین رطوبت همراه با دود قلیان برای سلامتی بدن چندین برابر دود سیگار است و موجب بروز ناراحتی ها و بیماری های ریوی و سرطان ریه می گردد.
افراد سیگاری که به طور متداول ۸ تا ۱۲ نخ سیگار در روز مصرف می کنند در مجموع با ۴۰ تا ۷۵ پک که به سیگار میزنند حدود ۵ تا ۶ درصد لیتر، دود استنشاق میکنند. با هر پک به سیگار ۹ سی سی دود وارد حفره دهان میشود؛ در حالی که با هر پک قلیان ۴۵ سی سی دود وارد حفره دهان می شود.
مصرف کنندگان قلیان در هر وعده مصرف که به طور متداول ۲۰ تا ۸۰ دقیقه طول میکشد حدود ۵۰ تا ۲۰۰ پک می زنند که هر پک به طور متوسط حاوی ۱۵ درصد تا یک لیتر دود می باشد. پس به همین دلیل است که می گویند هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل ۱۰۰ نخ یا بیشتر از سیگار دود دریافت می کند.
با مصرف قلیان بیش از ۶۰۰ ماده سمی و مهلک وارد ریه فرد مصرف کننده و اطرافیان خواهد شد. در صنعت تنباکو نوع خوب آن در اختیار کارخانه های سیگارسازی قرار می گیرد و تفاله های تنباکو جهت قلیان مورد استفاده قرار می گیرد.
مقدار تنباکوی مصرفی در یک وعده قلیان کشیدن معادل مصرف ۲۰ تا ۵۰۰ نخ سیگار است و به همین دلیل با افزایش سطح نیکوتین خون، مصرف کننده با ظاهر تفننی برای رفع نیاز خود به روش آسان تری که همان مصرف سیگار است روی می آورد.
بنابراین اعتیاد در قلیان کشی با روی آوردن به استعمال سیگار و اعتیاد به مصرف سیگار نمایان تر می شود.
در قلیان، نامرغوب بودن تنباکو، درجه حرارت بالا، تولید گاز منو اکسید ناشی از سوختن ناقص زغال آتشدان، مکش ریوی عمیق و رطوبت حاصل از آب باعث بروز بیماری های ریوی، سرطان های مختلف از جمله سرطان لب، ریه، معده و مثانه می گردد.
این پدیده که درحال حاضر به یک معضل پنهان اجتماعی تبدیل شده است از آن جهت چهره منفوری به خود گرفته است که اغلب آن را بی ضرر و غیرقابل اعتیاد می دانند یا کم ضررتر از مصرف سیگار قلمداد می کنند در حالی که آب موجود در قلیان نه تنها خاصیت تصفیه کنندگی و محافظتی در مقابل دود ناشی از سوختن تنباکو ندارد بلکه به دلیل افزایش رطوبت باعث افزایش میزان جذب ریوی آن می گردد.
مواد سمی قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست بلکه بعضی مواد خطرناک از جمله قیر یا دوده(سرطان زا)، منواکسید کربن(بیماری زا) و نیکوتین(ایجاد کننده وابستگی) موجود در دوده آن از سیگار بیشتر است و نیکوتین حاصل از دود قلیان همانند سایر مواد دخانی اعتیاد آور است و مصرف کنندگان قلیان در هر بار مصرف، دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار دریافت می کنند.

گردآوری و تنظیم : دایره اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان بافق

 

برچسب ها : , ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *