با توجه به مباحث و شایعات مطرح شده در خصوص موسسه کاریابی و وجوه دریافتی آن موسسه و ایجاد شبهاتی در این زمینه تصمیم گرفتیم که مصاحبه ای با مسئول موسسه مذکور و رئیس اداره کار بافق جهت شفافیت موضوع و اطلاع رسانی به مردم و جوانان جویای کار شهرستان انجام دهیم که در زیر به آن میپردازیم.


مدیر دفتر کاریابی نیک کار شهرستان بافق در مصاحبه با خبرنگار عصر بافق گفت : از سال ۸۵ فعالیت خود را زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یا اداره کار شروع کردیم و در حال حاضر تنها دفتر کاریابی بافق هستیم .
ابوالفضل بنازاده در مورد روال کار این دفتر اظهار داشت: فرد متقاضی کار یا همان کارجو در ابتدا فرم ثبت نام را پر کرده سپس از طریق سیستم سراسری اداره کار، ثبت نام می شود. پس از آن اگر کارفرمایی درخواست نیرو بدهد و آن کارجو شرایط لازم را داشته باشد معرفی می گردد.
وی درباره هزینه ثبت نام و حق الزحمه دفتر کاریابی گفت : طبق نرخ اعلامی از سوی اداره کار که هرسال متغیر است ؛ در سال ۹۶ هزینه ثبت نام مبلغ ۱۸/۰۰۰ تومان می باشد که البته ما ۱۵/۰۰۰ تومان دریافت میکنیم و حق الزحمه بکارگماری در صورت استخدام کارجو برای مدت یکسال طبق تعرفه نصف حداقل حقوق دریافتی اداره کار یعنی حدودا مبلغ ۴۵۰/۰۰۰ تومان می باشد و در جایی که حقوق پرداختی به کارجو کمتر ازنرخ اداره کار باشد با اینکه قانونا حق دریافت تعرفه را داریم اما مبلغ حق الزحمه بصورت توافقی اخذ می شود .
بنازاده ادامه داد : کارجو میتواند حق الزحمه را بصورت نقدی و یا قسطی چه در ابتدای قرارداد خود و یا در انتهای سال کاری خود پرداخت کند. اما زمان دریافت فرم معرفی نامه برای تضمین پرداخت حق الزحمه کاریابی ، طبق قانون ما سفته ای معادل مبلغ حداقل حقوق وزارت کار را از فرد دریافت میکنیم یعنی همان ۹۳۰/۰۰۰ تومان اما در انتها تنها نصف مبلغ را از او میگیریم. (البته ما سفته به مبلغ ۸۰۰/۰۰۰ تومان میگیریم)
وی در پاسخ به اینکه آیا نصف مبلغ باقی مانده را از کارفرما دریافت میکند یا خیر پاسخ داد : چنین چیزی صحت ندارد.
بنازاده در ادامه صحبت های خود افزود : گاها پیش آمده که برای راحتی کار مراجعه کننده بخاطر مشکلات خرید سفته و یا به دلیل بومی نبودن، ضامن نداشته ما مجبور به دریافت چک شدیم اما این چک بدون تاریخ و در وجه شرکت کاریابی بوده و در قرارداد نیز شماره سریال و علت دریافت آن که بابت ضمانت حق الزحمه کاریابی است ذکر شده است.
مدیر دفتر کاریابی نیک کار بافق در انتهای صحبت های خود گفت : من در همینجا اعلام میکنم اگر کسی بیاید و مدعی شود که من تا کنون مبلغی بیش از تعرفه قانونی دریافت کرده ام کل مبلغ را به اون بازمی گردانم . (حتی خیلی کمتر از تعرفه را دریافت میکنم !)


دشت آبادی، رئیس اداره کار نیز درباره موسسه کاریابی گفت : در خصوص اخد سفته و هزینه ثبت نام؛ قانونا مبلغ ۱۸ هزار تومان حق الزحمه ثبت نام در کاریابی است و در صورتیکه نیروی معرفی شده از کاریابی بکارگماری شد میبایست طبق مقررات فقط در ازای سال اول نصف حقوق یکماه را بعنوان اجرت کاریابی بپردازد  و مطابق قانون، کاریابی حق اخذ سفته به میزان دو برابر اجرت یاد شده بعنوان ضمانت را دارد. همچنانکه ذکر شد دریافت سفته صرفا جهت ضمانت پرداخت اجرت یاد شده می باشد.

عصر بافق : در پایان لازم به ذکر است، ثبت نام در موسسه کاریابی برای اشتغال در هر شرکت و یا موسسه ای که در خواست نیرو داشته باشد انجام می گیرد و مختص به کارگیری نیرو فقط در طرح گندله سنگ آهن نیست و هیچ تضمین قطعی برای اشتغال افراد کارجو وجود ندارد و در صورت عدم استخدام و درخواست متقاضی، موسسه موظف به عودت سفته و تضمینهای اخذ شده می باشد.
ناگفته نماند که طرح گندله سنگ آهن بافق به تعدادی نیروی مهندس مکانیک، جوشکار، کارگر فنی و … ترجیحا با سابقه کار نیاز داشته که به تنها موسسه کاریابی شهرستان اعلام شده است و در نهایت از بین معرفی شدگان به جهت جذب، آزمون داخلی برگزار و نسبت به جذب نیروی متخصص و مورد نیاز خود اقدام خواهد کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *