سرنوشت طرحهای #هشت_گانه استانی #فولاد کشور / #اقتصادی ترین فولاد استانی #فولاد_بافق بوده و هست / نعلی که وارونه زده می شود! چگونه و با کدام قانون و تبصره در میانه راه فولاد بافق از #تعهدات_دولت خارج شد / مجتمع معدنی و صنعت آهن و #فولاد بافق یا سوله #نورد؟ / #کارگروه_توسعه_بافق یا کارگروه توسعه #سنگ_آهن؟
در این روزها که خبر از راه اندازی فولاد شادگان، یکی از #هشت_طرح فولاد استانی کشور که در گذر زمان و با لابی مافیای فولاد و بدخواهان به #هفت_طرح فولادی تغییر کرد در استان خوزستان داغ داغ است، داغ ما نیز تازه شد و بر آن شدیم تا نتیجه بررسی این طرحها را  از ابتدا تاکنون به صورت اجمالی در اختیار خوانندگان قرار دهیم تا خیلی چیزها دستگیر خیلی افراد مرتبط و درگیر و مردم عزیز بافق شود. داستان دنباله دار و غم انگیز برای شهرستان بافق تا شفاف شود که از بین ۸ طرح فولاد استانی که تقریبا همگی بهره برداری شده و یا در شرف بهره برداری هستند چرا تنها #طرح_بافق پس از سالها هنوز در حد #نورد باقیمانده و ظاهرا اراده ای نیز برای ادامه کار و تکمیل مجتمع وجود ندارد! آقای #ابویی، سرمایه گذار و یا خریدار مجتمع فولاد بافق، جناب #فرماندار و نماینده سیاسی دولت در بافق که به زعم بسیاری افراد از قدرترین فرمانداران استان محسوب می شوید، آقای #استاندار که شعارها و رفتارهایتان تاکنون نشان داده که #دغدغه_اقتصاد و آن هم از نوع مقاومتی اش را دارید چرا که شما خطرناکترین لشکرها که منافع ملی و کشور را تهدید می کنند، لشکر بیکاران نامیدید و انصافا با آمدنتان بارقه های امید در مردم شهرستان به جهت پیگیری مشکلات مجتمع فولاد بافق در صورت وجود و تسریع در اجرای دیگر طرحهای جوار معدنی پدیدار گشته است، لطفا به مردم گزارش دهید.
در سال ۸۲  مطالعات جامع فولاد کشور بعنوان پیشنیاز برنامه های سوم و چهارم و پنجم توسعه اقتصادی توسط شرکت ملی فولاد ایران با نگاهی به افق ۱۴۰۴ انجام پذیرفت. با توجه به نیاز کشور به تولید فولاد خام، برنامه  افزایش ظرفیت اسمی تولید فولاد خام تا سقف ۱۷/۱ میلیون تن در سال طی مصوبه ۴۳ و پس از تصویب شورای اقتصاد به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران مجوز داده شد تا در طرح های استانی برای تولید ۶/۴ میلیون تن فولاد خام سرمایه گذاری نموده و #یک_سال پس از #بهره برداری حداقل ۵۱٪ از سهام آنها را به بخش غیر دولتی واگذار کند. مقرر شد که این طرحهای هشت گانه ضمن تامین فولاد مورد نیاز برای دستیابی به برنامه توسعه اقتصادی و افق ۱۴۰۴ کشور در مناطق کم برخوردار و #محروم کشور در دست اجرا قرار بگیرد.
این طرحها عبارت بودند از 1-  طرح فولاد سفید دشت چهار محال و بختیاری 2-  طرح فولاد نی ریز استان فارس 3-  طرح فولاد شادگان  استان خوزستان 4-  طرح فولاد میانه استان آذربایجان شرقی 5-  طرح فولاد قائنات استان خراسان جنوبی 6-  طرح فولاد سبزوار در استان خراسان رضوی 7-  طرح فولاد بافت استان کرمان و بالاخره  7-  طرح فولاد بافق  استان یزد
ناگفته نماند که تکنولوژی های مورد استفاده در بخش احیاء در طرح های قائنات، سفید دشت، بافق و بندر عباس تکولوژی میدرکس و در طرح های نی ریز، شادگان و بافت از تکنولوژی (پرد) و تکنولوژی های مورد استفاده در بخش  فولاد سازی این طرح ها، کوره های قوس الکتریکی و ریخته گری مداوم مورد نظر بود و میزان #اشتغال_زایی هر یک از طرح های هشت گانه پس از راه اندازی و در زمان بهره برداری چیزی حدود #۸۰۰ _نفر بطور مستقیم و  #۸۰۰۰_نفر بطور غیر مستقیم خواهد بود.
تا اینجا چند نکته مهم 1- مجوز شورای اقتصاد به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای سرمایه گذاری 8 طرح فولادی که یکی از این هشت طرح در شهرستان بافق استان یزد جهت تامین فولاد مورد نیاز و دستیابی به افق دیده شده در برنامه توسعه اقتصادی ۱۴۰۴ کشور 2- دولت میبایست یکسال پس از بهره برداری حداقل 51 درصد از سهام را به بخش غیر دولتی واگذار کند.
روزنامه ۱۳۴۰ صنعت، معدن و بازرگانی صنعت و معدن در مورخ ۸۶/۶/۲۸ نوشت : در شرایطی که عملیات اجرایی هشت طرح فولادی در مناطق محروم کشور مراحل مختلفی را طی می‌کرد (برخی طرح‌ها در آغاز راه بود و میزان پیشرفت برخی دیگر از پنج تا 30 درصد اعلام می‌شد) برکناری علیرضا طمهاسبی وزیر وقت صنایع و معادن و انتصاب علی‌اکبر محرابیان به سمت جانشین وی شوک دیگری به اجرای طرح‌های فولادی وارد کرد. محرابیان در حالی تصدی وزارت صنایع و معادن را عهده‌دار شد که با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، زمینه واگذاری بسیاری از بنگاه‌های صنعتی فراهم شده بود. شاید همین شرایط موجب اظهار نظر عجیب وی مبنی بر توقف سرمایه‌گذاری دولت در هشت طرح فولادی و ضرورت واگذاری این پروژه‌ها به بخش خصوصی شد؛ رویکردی که در ادامه توسط محرابیان اصلاح شد و مسئولان صنعتی وقت از #نبود_امکان_واگذاری این پروژه‌ها به بخش خصوصی تا رسیدن به #مراحل_مشخص_اجرایی خبر دادند.

علی اکبر محرابیان گفت: در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴، زمینه حضور بخش خصوصی در ۸ طرح فولادی در دست احداث فراهم خواهد شد. وی با اشاره به فواید خصوصی‌سازی گفت: اعتقاد راسخ داریم در صورت حمایت دولت از بخش خصوصی و همکاری دو جانبه می‌توان در مدت زمانی کمتر، با هزینه‌ای پایین‌تر و کیفیتی بالاتر، از این پروژه‌ها بهره‌برداری کرد.
سید حسین هاشمی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد تاکید کرد: ۸ طرح تولید فولاد خام که در ۸ نقطه کشور قرار است اجرا شود، در صورت بهره‌برداری کسری نیاز کشور به فولاد خام را تا سقف ۱۷ میلیون تن برطرف خواهد کرد.
وی تولید فعلی فولاد در کشور را ۱۰میلیون و ۶۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر از این ۸ طرح، ۵ طرح به مناقصه بین‌المللی رفته و پیمانکاران انتخاب شدند و کار احداث ۵ ماه است که آغاز شده است. و سه طرح دیگر نیز مراحل نهایی را برای برگزاری مناقصه می‌گذرانند.
هاشمی خاطرنشان کرد: ۸ طرح فولادی بر اساس ابلاغیه اصل۴۴ و یکی از بندهای مصوب شورای اقتصاد (در زمان تصویب طرح‌ها) بعد از اتمام مراحل ساخت برای بهره‌برداری به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود و نگرانی در این ارتباط وجود ندارد.
تا اینجای کار تا حدودی البته تا حدودی همه چیز مرتب بوده و اشکالی به کار وارد نیست هر چند که از همان ابتدا نیز بی نظمی در کار وجود داشته و رعایت #عدالت نیز نشده و بسته به پیگیری و نفوذ بیشتر #استانهای_میزبان طرحهای فولادی مشخص است که طرح بافق جزو سه طرحی بوده که مراحل نهایی را برای برگزاری مناقصه می گذرانده اما نکته های قابل تامل در این موارد همچنان تاکید به #عدم_واگذاری_کامل این طرحها به بخش خصوصی تا رسیدن به بهره برداری کامل است به طوری که رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس وقت گفته بر اساس یکی از بندهای مصوب در زمان تصویب، این طرحها بعد از اتمام مراحل ساخت برای بهره برداری به بخش خصوصی واگذار می شود.

ادامه دارد…

گردآوری و تدوین : هیات تحریریه عصر بافق

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *