به نقل از کانال پیام سلامتی دکتر اکبریان؛

پیامهایی مهم در تربیت کودکان و طرز رفتار با آنان

*زمانی که از تلاش برای تربیت فرزندمان دست برداریم و بر روی تربیت خود تمرکز کنیم، داد نزنیم، زور نگویم، از روی عصبانیت تنبیه نکنیم، مقایسه نکنیم، توهین نکنیم، ناسزا نگوییم، برچسب نزنیم از اشتباهات بی خطر کودکان نترسیم، خستگی خود را روی آنها خالی نکنیم، آنها را مقصر ناکامی های خود ندانیم، همه چیز درست خواهد شد.

“” کودکانمان را پرورش دهیم و خود را تربیت کنیم “”

*بالا رفتن از سطوح و پله یکی از مراحل رشد کودک است. بجای مانع شدن در کنارش باشید حمایتش کنید و به او فرصت بالا و پائین رفتن بدهید تا به رشد فیزیکی و ذهنی کودک کمک نمائید.

“” تا می توانید به کودکتان محبت کنید و به او شخصیت بدهید “”

*بسیاری از جنایتکاران و تبهکاران بزرگ اجتماع کسانی بوده اند که در دوران کودکی از آنها نفی شخصیت شده است.

*والدین پرخاشگر آسیب جدی به دختران خود میزنند.
دخترانشان به مرور عزت نفسشان پایین می آید و به دليل پايين بودن عزت نفس، مهر طلب هستند و سریع شیفته دیگران می شوند.

*اگر کودک شما با خواهر یا برادرش در مورد اسباب بازی ها جدل میکند، اول اجازه دهید که خودشان با هم به توافق برسند، اگر موفق نشدند به آنها کمک کنید تا یک راه حل مناسب بیابند.

“”والدين نوانديش “”

*هرگز از خبرچینی کودکتان استقبال نکنید. این امر در بلند مدت، تاثیر بدی در روابط بین فردی او خواهد داشت. به او بیاموزید که فقط حادثه را تعریف کند ولی پشت سر کسی بدگویی نکند.

“” در مهمانی ها کودک خود را به نمایش نگذارید  “”

این شعر را بخون خاله بشنوه ، برقص همه ببینن، این سوره قرآن را برای عمو بخون و… اینها به کودک فشار و استرس وارد میکند و علاوه بر آن تشویقهای زیاد ازدحد دیگران کودک را “محتاج توجه و تشویق” بار می آورد. معمولا در اینگونه مواقع تشویق های دیگران بالاتر از کاری است که کودک انجام میدهد. این باعث میشود کودک در مسیر رشد متوقف شود
چون میبیند با کوچکترین کار خود بالا ترین حد تشویق را دریافت کرده است. تشویق بیش از حد باعث “خود شیفتگی” کودکان میشود و آنها را منزوی و تنها و تافته جدا بافته کرده و درآینده در روابط اجتماعیشان مشکل ایجاد میکند این کودکان هیچکس را در حد و اندازه خودشان نمیبینند.

خانم دکتر اکبریان؛ متخصص کودکان

  1. احمدی

    سلام. بسیار عالی و کاربردی بود ممنون از شما

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *