‍ 🍎 ملاج (فونتانل) در نوزادان و شیرخواران

وقتی بچه ای به دنیا می آید استخوانهای نرم دارد و به مرور زمان استخوان های او سفت و مستحکم می شود. همچنین استخوانهای جمجمه در بدو تولد، به طور کامل به هم جوش نخورده اند تا امکان رشد سریع مغز در سالهای ابتدایی زندگی فراهم باشد.

در بالای سر نوزاد دو منطقه نرم وجود دارد که به آنها ملاج می گویند. یک مساله که باعث نگرانی مادران جوان می شود این ملاج ها هستند. بسیاری از مادران میگویند که ملاج بچه من چرا بزرگ است؟ یا چرا بسته نمی شود؟

نکته مهمی که باید دانست این است که ملاج پشتی در سن شش ماهگی و ملاج جلویی در سن هجده ماهگی معمولا” بسته می شوند. اگر این ملاج ها بزرگتر از حد عادی باشند و یا در سنین ذکر شده بسته نشوند بیشتر از هر چیز باید دو مسئله را مد نظر داشت:

📍مورد اول در کودکانی که کمبود ویتامین D دارند بسته شدن ملاج ها با تاخیر رخ می دهد که البته به خاطر اینکه مادران ما فرزندانشان را کمتر در معرض نور آفتاب قرار می دهند و در دادن مولتی ویتامین کوتاهی می کنند بیشتر دیده می شود،

📍دوم اینکه این مساله می تواند ناشی از کم کاری تیروئید باشد، که چون این بیماری آثار بدی بر هوش کودک دارد بهتر است در اولین فرصت پیگیری شود.

خانم دکتر حبیبیان؛ متخصص کودکان

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *