بافق از فرصت #جهانی_شدن_یزد چه استفاده ای می برد؟

در خبرهای #گردشگری استان در چند روز گذشته دو خبر جالب نظرم را به خود جلب کرد؛ پیش بینی رشد 20 درصدی ورود #گردشگر به شهر #جهانی یزد تا پایان سال و انتخاب 43 منطقه در یزد به عنوان مناطق نمونه #گردشگری، سهم استان یزد ️بر اساس مصوبه هیئت وزیران از 1168 منطقه گردشگری تعیین شده در کشور. معرفی چهار منطقه با توجه به میزان پیشرفت سرمایه گذاری و ایجاد فضاهای گردشگری تفریحی برای استفاده مردم به ترتیب شامل مناطق سریزد مهریز، بام تفت، چرخاب اشکذر و محمدآباد میبد هستند.
مهریز، تفت، اشکذر و میبد؛ اینجاست که جای خالی بافق با این قدمت و ظرفیت گردشگری، شهری که در سال گذشته #شهردارش، به عنوان #شهردار_نمونه در #صنعت_گردشگری_کشور انتخاب شد مشخص میشود.
در دنیا #صنعت_گردشگری حرف اول را می زند و درآمد سرشاری دارد؛ شهرستان بافق چقدر از فرصت جهانی شدن یزد استفاده کرده و می کند؟  با توجه به اینکه اکثر گردشگران مقصد خود را مراکز استانها قرار می دهند، میزان نظارت #کارگروه_گردشگری_استان برای هدایت گردشگران و اطلاع رسانی توسط #تورها به شهرستان ها چقدر است؟ آیا از شهرستانها نیز افرادی در کارگروه گردشگری استان حاضر هستند؟ کافی است سری به کمپهای گردشگری، وضعیت صنایع دستی و اماکن توریستی شهرستان بزنید، همه آنچه باید دستگیرتان خواهد شد. اماکن توریستی و گردشگری که حکم طلا را دارند، بر اثر #کمبود_اعتبار برای #ترمیم و #نگهداری اولویت بندی می شوند. کمپهای توریستی و گردشگری توسط افراد عاشق این امر اداره می شود و نه تنها در آمد قابل ملاحظه ای ندارند.
بی تردید این صنعت پرسود به نوعی نیاز به #فرهنگ_سازی در جامعه نیز دارد چرا که هر گردشگر نماینده یک ملت است هرگونه بی احترامی یا برخورد نامناسب در آینده این صنعت برای شهر موثر بوده و نباید از گردشگر ها به ازای خدمات گوناگون هزینه های گزاف درخواست گردد. اما بعضی شنیده ها در گذشته متاسفانه موید این امر بوده است به عنوان مثال، یک راننده تاکسی از گردشگران تا کمپ مبلغ چهار صد هزار تومان درخواست کرده است که واقعا دور از انصاف و آینده نگری است. قطعا رفتار درست به نوعی بهترین تبلیغ برای دعوت دوستان و آشنایان توسط گردشگر برای دفعات بعد خواهد بود. ناگفته نماند که قیمتهای سرسام آور تورهای مرکز استان برای گردشگران نیز در عدم آنها از سرزدن به شهرستانهای استان از جمله بافق بی تاثیر نبوده است.
به عنوان یک پیشنهاد میتوان از ظرفیت اینترنت و ویکی پیدیا، برای معرفی میراث فرهنگی، اماکن گردشگری و صنایع دستی هر نقطه از جهان بهره برد اما مثلا با مراجعه به بخش بافق در ویکی پیدیا با کمال تعجب می بینید اطلاعات بسیار کم و ناقصی کار شده است در صورتی که بسیاری از مکانهای دیگر از این فرصت به نحو احسنت استفاده کرده و بدون هیچ هزینه ای نسبت به تبلیغ امکان گردشگری و صنایع دستی خود بسیار مفصل و با تصاویر بدیع اقدام کرده اند.
آیا با وجود #چشم انداز ۲۰۱۴، #مجمع_هم_اندیشی_توسعه شهرستان و #کارگروه_میراث_فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جلسات و صورتجلسات گوناگون در این زمینه؛ برنامه ای برای توریستهایی که وارد شهرستان می شوند وجود دارد؟ چقدر سرپرستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق، شهرداری و یا ارگانهای مربوطه در این زمینه فعال هستند؟ چه برنامه ریزی مدون و عملی از جانب مسئولین مربوطه شهرستان به جهت تبلیغ و جذب گردشگران شهر جهانی یزد به بافق صورت گرفته است؟ صنعت گردشگری ما به چه میزان با تورهای استان جهت آوردن توریستها به شهرستان ارتباط و تعامل دارد؟
آیا واقعا تدابیری در این زمینه اندیشیده شده است؟ آیا نماینده ی کمپ های گردشگری بافق با شرکتهای خدماتی توریستی برای جذب و راهنمایی گردشگران خارجی هیچگونه همکاری و یا هماهنگی دارند؟ و خیلی سوالهای دیگر که در صورت بررسی کامل آنها می توان از #فرصت_طلایی جهانی شدن مرکز استان بهترین استفاده را جهت جذب توریست و تقویت گردشگری و صنایع دستی بافق به عمل آورد.

علیرضا زارع

  1. محمد مهدی

    سلام
    مسعولین مرتبط با این موضوع باید پیگیری کنن

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *