مصاحبه اختصاصی عصر بافق با ماشالله تفکری در پی تقدیم تنها گل دربی به شهدای سنگ آهن بافق؛

همیشه به بافق تعصب عجیب داشتم / آرزوی من این است تا مربیهای مطرح کشوری را به بافق دعوت کنم / هدفم دعوت تیمهای پایه و پرتوان به بافق هست / جوانهای بافقی دست پدر و مادرهایشان را ببوسند تا لطف خدا شامل حالشان شود / حجت کاظمیان علیپور دیگر فوتبال ایران بود ولی … / برکات تیم داری سنگ آهن ادامه دارد / از آرزوهاي به جا مانده ام اين است كه يكبار ديگر سنگ آهن بافق در ليگ دسته اول تيمداري كند /علیپور بامرامترین بازیکن ایران است و فقط به خاطر شهدا اینکار را قبول کرد / نام شهدای بافق در تمامی سایتهای معتبر حک شد / زندگی یک پژواک است هر چه می فرستید باز می گردد

عصر بافق : جناب تفکری از خودتان بگویید؛
تفکری: من ترم سوم كارشناسي ارشد روانشناسي ورزشي دانشكاه آزاد تهران مركز هستم و چهره هايي همچون علي دايي در اين دانشگاه دكترا ميخوانند، فغاني داور مطرح كشور در این دانشگاه ارشد می خواند، از ديگر چهره هاي ورزشي ديگر نیز در این دانشگاه هستند.
كارمند شركت سنگ آهن هستم. افتخارم اينست كه در سال ٧٢ كه به استخدام سنگ آهن در آمدم كارگر معدن بودم و اكثر قسمتهاي معدن را به عنوان كارگر معدن تجربه كردم. جالب است بدانيد من در مسير دامپتراكها سنگ جمع مي كردم و كمك راننده بلدوزر بودم و بعضي روزها که نيرو كم بود به انبار ناريه ميرفتم و گوني هاي مواد منفجره معدن را خالي مي كردم. همزمان عضو تيم فوتبال سنگ اهن بودم و در ايام دهه فجر براي روابط عمومي شركت كار تئاتر ميكردم و دبيرستان شبانه نیز مي رفتم تا ديپلمم را گرفتم و بعد از چند سالي كه راننده دامپتراك بودم سال ٧٨ به روابط عمومي شركت و امور ورزشي و باشگاه رفته و مدتي در كنار سيد عليمحمد شريعتي بودم تا به تداركات و بازرگاني شركت منتقل شدم.
سپس در سال ٨٠ كه اولين گزارشم از شبكه يزد بين تيم استقلال تهران و منتخب بافق پخش شد صداوسيماي يزد تست گزارشگري ميگرفت و با حمايت مرحوم مهندس دهستاني فقيد به اداره يزد منتقل شدم و به عنوان مسئول دفتر مديرعامل در يزد و گزارشگر شبكه يزد در آمدم.
يادم هست شهيد قندي به ليگ دو آمده بود و خياباني و كوتي از تهران آمدند بين ١٢ نفر تست گزارشگري فوتبال گرفتن كه من بعنوان گزارشگر سيما و مرشدي به عنوان گزارشگر راديو انتخاب شديم. در كنكور شركت كردم و در رشته كارشناسي مديريت بازرگاني دانشگاه آزاد يزد قبول شدم و ليسانسم را از دانشگاه ازاد يزد گرفتم.

عصر بافق: جناب تفکری در تهران به چه کاری مشغول هستید؟
تفکری : با توجه به تجربه ای که در باشگاه سنگ آهن به عنوان مدیر عامل و در فوتبال فعالیت داشتم حس کردم که میتوانم در این راه کمک کار ورزشکاران و فوتبالیستهای بافق باشم لذا برای انتقالم با کفاشیان صحبت کردیم و وی پذیرفت و با حمایتهای بی دریغ محمد جواد عسکری، مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق تفاهم نامه ای بین باشگاه سنگ آهن و فدراسیون فوتبال به امضاء رسید به این شکل که هفته ای سه روز را در فدراسیون فوتبال و دو روز در دفتر تهران شرکت سنگ آهن بافق به کار خود ادامه دهم.

عصر بافق : سمت شما در فدراسیون فوتبال چیست؟
تفکری : به عنوان روابط عمومی سازمان لیگ فوتبال ایران فعالیت می کنم.

عصر بافق : چطور شد که بحث پیراهن و شهدای بافق و سنگ آهن را در دربی پیگیری کردید؟
تفکری : همیشه به بافق و بافقی بودنم تعصب عجیب داشته و دارم. از یکسال پیش این ایده به ذهنم رسید با مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی و هیات مدیره باشگاه آهن هماهنگ کردم و آنها نیز از این امر استقبال کردند. و پس از صحبت و پیگیری با علی علیپور این کار انجام شد. اصلا اغراق نیست که عنوان کنم اگر حمایت و دید بلند آقای عسکری نبود به هیچ وجه این حرکت ارزنده علیپور اتفاق نمی افتاد تا این بازتاب گسترده در کشور و در بافق را داشته باشد.

عصر بافق : آیا تاکنون از موقعیتی که در تهران دارید برای پیشرفت ورزش و فوتبال بافق استفاده کرده اید؟
تفکری : بله آرزوی من این است تا مربیهای مطرح کشوری را به بافق دعوت کنم تا ورزش بافق با استفاده از تجربیات آنها پیشرفت کند. به عنوان مثال با توجه به ظرفیت خوب فوتسال بانوان بافق، هماهنگ کردم تا انشالله در یک ماه آینده، شهرزاد مظفر، سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان کشور به بافق آمده و از نزدیک با بانوان فوتسالیست بافقی دیدار داشته باشد. اعتقاد دارم بافق با توجه به امکاناتی که در باشگاه آهن دارد می تواند جایگاه بهتری در ورزش و فوتبال کشور داشته باشد.

عصر بافق : در این یکی دو سال شده یک بافقی را به تیم های مطرح معرفی کنید؟
تفکری : بله بوده اما متاسفانه ورزشکاران بافقی کمتر حاضر به ترک بافق هستند. علی علیپور بازیکن تیم سنگ آهن بود، به گواه صحبت افشین پیروانی، علیپور آینده دار است و فوتبالیستهای بافقی نیز استعدادهای خوب و نهفته ای دارند که باید شکوفا شود همانند حجت کاظمیان که اگر تحت نظر مربیان کارآمد قرار بگیرد او هم استعدادش مانند علیپور است. بعدا حمید مطهری مربی سابق تیم سنگ آهن که در حال حاضر دستیار مجید جلالی در پیکان تهران است به من پیشنهاد داد تا حجت کاظمیان را به سایپای تهران معرفی کنم و من هم این موضوع را به حجت انتقال دادم ولی بعد از مدتی ظاهرا خانواده وی حاضر نشدند تا وی برای ادامه ورزش حرفه ای خود به تهران برود و اینگونه بود که این استعداد نهفته، نهفته ماند و شکوفا نشد که اگر رفته بود علیپور دیگری در فوتبال ایران بود. از این دست استعدادها در بافق به وفور یافت می شود و ما باید از قید و بند آماتور خارج شده و نگاهمان را حرفه ای کنیم و از این فرصتهای خوبی که در اختیارمان هست به نحو احسنت استفاده کنیم و اگر استعدادی هست همه باید تلاش کنیم تا طرف به جایگاه اصلی اش برسد.

عصر بافق : گفته می شود در ازای تن کردن پیراهن شهدای سنگ آهن بافق، پول پرداخت شده آیا این صحبت صحت دارد؟
تفکری : درست است که تبلیغات و آگهی در بازیهای دربی میلیاردی است چرا که دنیا دربی را می بیند ولی همان شهدای سنگ آهن را گواه می گیرم که هزینه این کار فقط همان پیراهنی بود که آماده شد و چیزی غیر از این نبود. علی علیپور بامرامترین بازیکن ایران است و فقط به خاطر شهدا این کار را بدون هیچگونه چشمداشتی قبول کرد و نام شهدای سنگ آهن بافق در تمامی سایتهای معتبر حک شد. آیا این کار را می شود با پول جبران کرد و یا خرید؟  در اینجا لازم میدانم از عادل فردوسی پور هم تشکر کنم زیرا زمانی که در این خصوص با هم صحبت کردیم پذیرفت تا به شهداي سنگ آهن بافق بپردازد.

عصر بافق : وضعیت سنگ آهن و باشگاه آهن را به چه شکل می بینید؟
تفکری : در خصوص سنگ آهن و باشگاه، مديرعامل شركت اهداف بلندتري براي بافق داشته و دارند اما آنقدر فشارهاي حاشيه ايي به ايشان وارد می شود که بعضی مواقع ترجيح می دهند عطای بعضی کارها را به لقایش ببخشند. ولی باید گفت همچنان با اين فشار كاري سخت و مشكلات اقتصادي كشور خدا را شكر سنگ آهن بافق را سرا پا نگه داشته و وقتي با وی صحبت ميكنید متوجه ميشويد كه هنوزم در گوشه ذهنش و در دلش براي ورزش بافق و جوانان بافقي دغدغه دارد و خيلي ميخواهد که با آن تجربه تيمداري روزي بتواند زمينه حضور تيم فوتبال حداقل در ليگ دو كشور سنگ آهن داشته باشد.
انصافا مدیر عامل سنگ آهن به تنهايي نميتوانند با شهر مقابله كنند و به زور بعضي افراد كه تعدادشان هم كم است متوجه شان كند كه اين تيمداري براي فرزندان بافق است، شهر بافق كه بزرگاني مثل شيخ محمدتقي بافقي و وحشي بافقي، ايت الله ميرغني زاده و امامزاده عبدالله واجب التعظيم و معادن غني خدادادي دارد حقش براي شناساندن اين شهر بيش از اينهاست.
اميدوارم روزي مردم شهر و مسولين از شورای شهر، شهردار، فرماندار و امام جمعه همه همه دست بدست هم بدهند از وی درخواست كنند كه حمايت ميكنيم كه جوانان شايسته بافق بتوانند حق خود را از ورزش و بخصوص فوتبال بگيرند. به جرات ميتوان گفت كه بافقيها در فوتبال و فوتسال و فوتبال ساحلي استعدادهاي خوبي دارند و فقط بايد پرورش پيدا كنند.

عصر بافق : از زمان مدیر عاملی باشگاه سنگ آهن بگویید؟

تفکری: كمتر از يكسال كه صدا و سيمای یزد بودم مهندس حاج جواد عسكري بعنوان مدير عامل آمدند و در فاصله كوتاهي بحث تيمداري ليگ دسته اول در بافق مطرح شد خدا را گواه ميگيرم بدون يك ريال و فقط با يك صورتجلسه چند بندي تربيت ورشكسته يزد مفت و مجاني به بافق انتقال داده شد و مابقي ماجرا ها رو هم كه ديگر همه ميدانند و ديگر نيازي به توضيح نيست!!!!!
اما آثار همان يكدوره تيمداري همچنان در بافق و سنگ آهن باقيست كه ميتوان اول به راه اندازي زمين چمن مصنوعي توسط اقاي عسكري اشاره كرد چرا كه هم فيروزكريمي و هم افشين پيرواني به اقاي عسكري پيشنهاد داده بودند كه بخاطر آب و هواي جغرافيايي بافق چمن طبيعي جواب نميدهد و اقاي عسكري زمين چمن مصنوعي را راه اندازي كردند و دوم همين حضور عليپور در تيم سنگ آهن كه همچنان بركات آنسال را ميتوانيم ببينيم.

عصر بافق : حرفی به جوانان بافقی ؛
تفکری : بعضي از جوانهاي بافقي همه چيز را آماده ميخواهند و حتي در بعضي مواقع كه فكرش را ميكنم ميبينم سنگ آنن محلي شده براي ما بافقيها كه به دنبال كار و حرفه و درس نرويم كه سنگ آهن هست و اين مدل زندگي به آينده خودمان و نسل هاي بعدي ضربه خواهد زد. مگر تا ابد سنگ اهن هست؟!! همه ما بايد براي آیندگان و فرزندان خود فكري كنيم و دغدغه اين را داشته باشيم.


عصر بافق : از آرزوهایتان بگویید؛
تفکری: يكي از آرزوهاي به جا مانده ام اين است كه يكبار ديگر سنگ آهن بافق در ليگ دسته اول تيمداري كند چرا بقول مديرعامل شركت اگر بافقيا تحمل كرده بودند تا اين تيم در بافق بماند و در جام حذفي با استقلال يا پرسپوليس بازي ميكرديم آنموقع متوجه ميشدند فوتبال يعني چه،، چرا كه تمام هواداران دو تيم از كل استان و حتي استانهاي همجوار براي تيم محبوبشان به بافق ميامدند و رونق اقتصادي خوبي براي بافقيها رقم ميخورد. شما فكرش را بكنيد شهر چگونه به جنبش و جوش و هيجان هاي سالم ميافتاد و تمام شهر براي اين مسابقه درگير بودند تاكسي و آژانس ها، رستورانها و اغذيه فروشها، مهمانسراها و هتلها حتي دستفروشي در كنار ورزشگاه زمينه شغل هاي خوبي را فراهم ميساخت.

عصر بافق : برایتان آرزوی موفقیت می کنم و تشکر می کنم که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید؛ اما حرف آخر ؛
تفکری: در پايان باید بگویم كه لطف خدا هميشه شامل حالم بوده، دعاي خير پدر و مادرم هميشه راهگشاي مشكلاتم، ١٧ ساله كه پدرم بازنشسته سنگ آهن است و سكته مغزي كرده و در بستر بيماريست اما هميشه در كوران مشكلاتم و جايي كه تمام راهها به رويم بسته بود به بافق رفتم و با بوسيدن دست پدر مادرم به لطف خدا تمامي مشكلاتم سهل و آسان شده است. اگر جوانهاي بافقي قدر پدر و مادرهایشان را بدانند مطمئن باشند لطف خدا شامل حالشان خواهد شد و بعد از خدا به هيچ بنده ايي بغير دعاي پدر و مادر متوصل نشوند.
زندگي يك پژواك است هر چه مي فرستيد بازمي گردد، هر چه ميدهيد، ميگيريد و هر چه ديگران دارند در شما هم وجود دارد، پس تا ميتوانيد خوبي كنيد، تلاش كنيد و شك نكنید كه خداوند زمان و لحظه را ميداند و انجامش ميدهد،،، پس دعا ميكنم
تنتان به ناز طبيبان نيازمند مباد
وجود نازكتان ارزده گزند مباد،،،
ارادتمند ماشاالله تفكري بافقي🌹❤

  1. کیارش

    سلام ای کاش لیگ هایی چون دسته اول و لیگ هندبال و والیبال و کشتی و….به بافق نیایند چون جایی میشود برا آنهایی که جیب هایشان را بزرگ دوخته اند و دود نداشتن بودجه تا چند سال بعد تو چشم همین جوانانی میرود که شما عرض کردید مانند چند سال قبل که لیگ دسته اول آمد و رفت.یه کم شفاف تر صحبت میکردید بهتر بود که چه خرجهایی شد برای بازیکنایی که یه قرون ارزش نداشتن.حالا یه بازیکن به پرسپولیس رفته اونم غیر بومی.اون ورزشگاه رو که چندسال قبل تصمیم گرفته بودن بسازن. چرا نمیگین همون آدمهایی که نام بردین حتی یه توپ هم برا جوانانی که شما میگین جا نگذاشتن.اونا به توپ فوتبال هم رحم نکردن.اون سال هیچکدوم از این های لیگ یکی بیشتر از سه چهار میلیارد خرج نمیکردن. شما بالای ده میلیارد خرج کردین.چرا اینا رو نمیگین؟حالا علیپور رو تو بوق و کرنا میکنین که کارای قبل رو لاپوشانی کنین.فقط باید بگم از مدیریت ورزش بافق که این راه به بیراهه ختم میشود.

  2. مهدی ناظمی

    درود بر اقای تفکری دمت گرم خدا به همرات

  3. محمد مهدی

    با عرض سلام و خسته نباشید
    دست شما درد نکنه اقای تفکری و کسانی که شما را یاری کردند
    انشالله اجر این کار را از خود شهدای سنگ اهن بافق دریافت کنید

  4. کیارش

    خوب بگین نظر ندیم وقتی قرار نیست بزارین.در حال بررسی دیگه چه صیغه آیه!شاید خودتون هم از اون دار و دسته هستین.

  5. منصور

    سلام
    به ادمهای که مثل اقای تفکری دلسوز بافق هستند افتخار میکنیم دمت گرم واقعا مردی مرد

  6. علیمحمد دهقانزاده

    سلام دورود براقای تفکری که اینقدر دلسوزجوانهای بافق هستن

  7. علی علیپور

    بسیار عالی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *