#اما_و_اگرهای_فراوان برای تکمیل #چرخه_فولاد_بافق

با زدن نقبی به گذشته، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق با #آنومالیهای_آهن_دار_فراوان و #یک_کارخانه_خردایش، سالها سنگ بنای #توسعه_اصفهان را فراهم کرد تا زمانی که مردم و کارگران این شرکت در سال ۷۹ به روند و شیوه واگذاری آن به بخش خصوصی اعتراض کردند و این اعتراض و اعتصاب باعث باز شدن پای #مدیر_عاملی_بومی به بافق شد. #مرحوم_دهستانی که بعدها لقب سردار سازندگی را به خود اختصاص داد از بدو ورود به شهرستان نقشه تکمیل #چرخه_فولاد را در بافق در سر می پروراند، طراحی، اجرا و راه اندازی #کارخانه_فرآوری به جهت مصرف سنگ آهن های با عیار کمتر و تولید کنسانتره و تامین خوراک کارخانه های گندله سازی، همچنین #کارخانه_آگلومراسیون به جهت مصرف سنگ آهن ریز دانه با عیار بالا که امکان استفاده از آن به صورت مستقیم در کوره بلند نبود و تامین خوراک آن و #کارخانه_کوره_بلند_فولاد به جهت مصرف آگلومره و تولید فولاد را شروع کرد. چرخه ای که در کوتاهترین زمان ممکن بافق را به تولید #شمش_فولاد با ارزانترین قیمت می رساند. پس از اجرا و بهره برداری کارخانه فرآوری در کوتاهترین زمان ممکن پس از یازده سال سکون، کارخانه آگلومره برای مصرف سنگ آهن ریزدانه چغارت طراحی شد و به اجرا رسید تا پس از راه اندازی کارخانه کوچک #کوره_بلند در کنار آن، ما را به تولید #شمش_فولاد برساند و پس از رفتن مرحوم دهستانی ادامه این راه ( تکمیل و بهره برداری کارخانه آگلومراسیون و کوره بلند ) پس از چند سال سکوت و سکون که شاید دلیل رفتن آن بزرگ مرد نیز همین بود توسط مدیر بومی دیگری از این مرز و بوم در دست اقدام قرار گرفت. #کوره_بلند به جهت مصرف آگلومره تولیدی ( فروش آگلومره به تنهایی سوددهی زیادی ندارد و در صورت حمل و یا انبار در مدت زمان زیاد کیفیت اولیه خود را از دست می دهد ) با همت مدیر بومی و مشارکت بخش خصوصی شروع به کار کرد و به سرعت در حال پیشرفت بود که وزیری به بافق آمد و با دلایلی مثل کمبود آب!!!، خوراک!!!، کک!!! و تکنولوژی قدیمی!!! به تعطیلی کشیده شد در حالیکه در این یک بام و دو هوایی که انسان از درک درست آن عاجز می ماند در کرمان #کوره_بلند در حال تاسیس است و اصلا این مشکلات آنجا نمودی ندارد و درست مانند ۸ طرح فولادی که فقط از بین این هشت طرح فولادی دولتی، #طرح_فولادی_بافق به بخش #خصوصی واگذار شد تا دستیابی شهرستان بافق به حلقه کامل تولید فولاد سالها به تعویق بیافتد.
تعطیلی طرحی که سالها برای آن کار و برنامه ریزی شده بود، در یک چشم به هم زدنی و توسط وزیر صورت گرفت و حلقه قبلی این چرخه را نیز دچار چالش جدی کرد که محصول غیر قابل حمل آگلومره را چکار کنیم؟
اضافه کنید به این امر سرباز زدن از خرید محصول آگلومره به هر دلیلی توسط ذوب آهن اصفهان. ( جدیدا قراردادی محدود با اصفهان بسته شده که آن نیز اما و اگرهای خود را دارد )
چرا #کوره_بلندی که برای بافق با مشارکت بخش #خصوصی در حال انجام بود باید تعطیل شود ولی همان کارخانه در شرایط مشابه جای دیگر منطقی است؟
در حال حاضر هنوز #کوره_بلند برای بافق در مقیاس کوچک و با مشارکت بخش #خصوصی به جهت مصرف محصول #آگلومره و جلوگیری از مشکلات فراوانی که با آن دست و پنجه نرم می کند و تکمیل #چرخه_فولاد در بافق منطقی و سود ده به نظر می رسد و در راستای پیاده سازی #اقتصاد_مقاومتی و جلوگیری از #خام_فروشی بسیار موثر است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *