#بوسه بر پیشانی #پدر و #کشاورز_بافقی/شهری که قرار بود #قطب_کشاورزی استان شود به #مشکلات زیادی در این زمینه برخورده است

شبی از شبهای خوب خدا به همراه پدر که قریب به ۲۰ سال هست حرفه #کشاورزی را پیشه کرده جهت آبیاری #پسته و زنده کردن خاطرات کودکی و نوجوانی، به چاه #گود_گبار به زعم بعضی دوستان انتهای #کویر_کر ( #در_انجیر ) رفتم.

پدر در حین آبیاری از مشکلات #کشاورزی در بافق می گوید و اینکه درخت #پسته را باید مانند بچه ای نگهداری و بزرگ کرد. این #طلای_سبز نیاز به آب شیرین دارد و آب بافق کمی شور و تلخ است و زمین بافق به همچنین، پس پسته در بافق نیاز به نگهداری بیشتری دارد. اگر در تابستان تا مرداد هوا داغ باشد پسته را داغی می زند، سیاه می شود و مغز درستی نمی گیرد. اگر در زمستان سرما زیاد باشد پسته را سرما می زند و فقط ده دقیقه سرمای بیش از حد برای از بین رفتن این محصول کافی است و می بایست مواظب بود تا اگر هوا رو به سردی رفت، با آتش زدن کاه و لاستیک ماشین کمی هوای اطراف درختان را گرم کرد تا پسته ها را سرما نزده و از بین نروند.


پسته بعد از ۴ سال پیوند زده می شود و بعد از ۶ تا ۷ سال یواش یواش خوشه می دهد و بعد از آن محصول در صورت نگهداری هر سال پر بارتر می شود. نگهداریی که پوست می کند؛ از مواظبت گرما و سرما، آبیاری ۲۴ ساعته، حرس، کود، پیوند و … که بایستی در این راه کمر همت را محکم بست.


از #مشکلات می گوید و #بد_عهدی_ها، #حمایتی که باید از #کشاورز و #کشاورزی صورت گیرد نیست، #بیمه_ای که پرداخت خسارتش کمتر از هزینه اش است و #کودی که قرار بوده داده شود بعد از چند سال تعدادی را نداده گفته اند تمام شده است. هزینه #لوله_های_آبی که به بعضی #کشاورزان داده شده و به بعضی دیگر به بهانه های مختلف داده نشده است.


و اما #جاده_ای که گفته شده با هزینه خودتان #زیرسازی کنید تا #آسفالت کنیم ماههاست منتظر #آسفالت مانده است. ( برای این زیرسازی که اکنون در حال از بین رفتن است ۲۵۵ میلیون ریال هزینه شده است ) حالا از ندادن #کود و بدعهدی #بیمه و پرداخت نشدن هزینه #لوله_های_آبی که قول پرداخت داده شده بوده بگذریم،  #جاده_اصلی_نجف_آباد_گود_گبار و #امیدیه زیرسازی شده و اگر #آسفالت نشود زیر سازی آن از بین خواهد رفت.
این روزها شهری که قرار بود #قطب_کشاورزی استان شود به #مشکلات زیادی در این زمینه برخورده است.

 

برچسب ها : ,
  1. ناشناس

    کو گوش شنوا؟؟؟
    شما به هر مسئولی که بگی پاس میده به یکی دیگه
    ای کاش مسئولین بجای پاس دادن گل میکاشتن
    بعضیاشون که اصلا اومدن که باشن و برن و اسم و رسمی بر هم بزنن
    آقا جان اگه نمیتونی کاری بکنی خوب نیا،اگه اومدی و کاری نکردی مسئولی و باید،جواب پس بدی،هم در دنیا و هم در آخرت
    و در آخر تشکر میکنم از بعضی مسئولینی که با اینکه خیلی از کارا به اونا مربوط نمیشه اما با پیگیری و دلسوزی در راه خیر و پیشرفت قدم برمیدارن
    خدا قوت…

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *