نکات مهم در خصوص برگزاری با شکوهتر و ایمن تر مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع)

با تسلیت ایام حزن و اندوه و شهادت سرور و سالار شهیدان و امام سوم شیعیان اباعبدالله الحسین (ع) و فرا رسیدن ماه محرم ؛ در راستای برگزاری با شکوه و ایمن تر مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان خواهشمند است عزاداران محترم و بویژه روسای هیاتهای مذهبی به نکات ایمنی در حین برگزاری این مراسم توجه فرمایید:
1- در صورت امکان پیشنهاد میگردد خودروهای سنگین، نیمه سنگن و یدک کش های آذین بندی شده در محل های از پیش تعیین شده پارک و هیئت های عزاداری از کنار آن عبور نمایند چنانچه امکان آن وجود ندارد و حرکت خودروها در لابلای جمعیت اجتناب پذیر است رعایت موارد ذیل الزامی میباشد:
-سرعت خودروهای مذکور نباید از 10 کیلومتر در ساعت تجاوز نماید
– اطراف چرخهای کامیون باید با پارچه برزنتی ضخیم یا هرچیز دیگری کاملا محصور گردد به گونه ای که اگر کودکی تعادل خود را از دست داد امکان زیر چرخ رفتن وجود نداشته باشد.
-شیشه های کابین راننده و آیینه ها نباید با پارچه مشکی پوشانده شود و راننده باید تسلط کامل به طرفین وسیله نقیله داشته و از دید کافی در آئینه برخوردار باشد.
-فاصله مجاز حداقل 5 متری با خودرو جلوئی باید در نظر گرفته شود
– خودرو های سبک و وانت ها باید در ابتدا یا انتهای کاروان قرار گیرند و نباید در لابلای کامیون ها به حرکت در آیند.
– در صورت امکان از نصب بلندگو در نزدیک کابین راننده خودداری شود تا راننده بتواند صدای خطر احتمالی را بشنود و واکنش سریع و توقف را انجام دهد.
-از قرار دادن کودکان و نونهالان بر روی خودروی در حال حرکت برای گرفتن عکس یادگاری جدا پرهیز شود ، با نصب یک حفاظ مناسب در لبه های خودرو میتوان از این اقدام پیشگیری کرد و عزاداران محترم میتوانند در زمان توقف خودرو در محلی امن نسبت به عکس یادگاری اقدام نمایند.
-از هرگونه روشن نمودن آتش برای پخت نان در بالای کامیون ها خودداری گردد زیرا در صورت وزش باد شدید چوب و پارچه های خشکی که برای آذین بندی استفاده شده است به شدت قابلیت اشتعال دارند.
– از هرگونه ازدحام ، هل دادن و فشار جمعیت در اطراف خودروهای در حال حرکت به شدت بپرهیزید و مراعات حال کودکان و سالمندان را بنمائید.
– کلیه خودروها میبایست مجهز به کپسول اطفا حریق و جعبه کمکهای اولیه بوده و در صورت حرکت در شب چراغها روشن باشد.
-از پرتاب بسته های نقل و نبات و هرگونه خوراکی در بالای کامیون که باعث کشیده شدن جمعیت به سمت خودرو میشود خودداری نمائید.
-کلیه راننده های خودروهای سنگین میبایست دارای گواهینامه پایه یک بوده و صلاحیت و تجربه کافی را داشته باشند و همچنین از سلامت کامل روانی و جسمی برخوردار باشند و از هرگونه هیجان زدگی پرهیز نمایند.
– هر خودرو باید دارای یک نفر کمکی بوده که در اطرف کامیون به صورت پیاده در حال حرکت و مراقبت های لازم را بعمل آورد و در شب از لباس شبرنگ استفاده نماید.
-خودرو ها باید به صورت ستون منظم و در یک صف حرکت نمایند تا در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی امکان حرکت خودروهای امدادی از قبیل اورژانش و آتش نشانی در کنار آنها میسر باشد و مسیر حرکت آنها را مسدود ننماید.
-از نزدیک کردن منقل حاوی زغال به باک خودروها خودداری گردد.
-از آوردن حیواناتی از قبیل اسب و شتر که رفتار آنها قابل پیش بینی نمیباشد و احتمال آسیب رساندن به عزاداران را دارند ترجیحا خودداری گردد.
– به منظور پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو از ذبح دام در بین جمعیت خودداری نموده و حتی المقدور در مکان های از پیش تعیین شده و با رعایت نکات بهداشتی صورت گیرد و الزاما می بایست دامها را از مراکز مجاز و مورد تائید دامپزشکی تهیه نمایید تا از سلامت آنها اطمینان داشته باشید.
– از نشستن گروهی مخصوصا بانوان در اطراف خیابان و در نزدیکی عبور خودروها پرهیز نمایید چون احتمال گیر کردن چادر دختر بچه ها در لابلای چرخ و کشیده شدن توسط کامیون وجود دارد.
– از روشن نمودن شمع در محل های غیر مجاز پرهیز نمایید و این کار فقط در محل های از پیش تعیین شده مجاز میباشد.
-از هرگونه توقف بیمورد در ایستگاههای صلواتی که در محل ناایمن برپا شده مخصوصا در هنگام شب که دید کافی وجود ندارد بپرهیزید چون احتمال ترافیک و برخورد خودرو از عقب زیاد است و پیشنهاد میگردد خودروی خود را در محل ایمن پارک و پیاده به سمت ایستگاه صلواتی بروید.
– در هنگام چرخاندن علم و پرچم و سایر موارد مشابه فاصله مجاز را با جمعیت رعایت نموده و مراقب کابلهای برق با ارتفاع پایین باشید.
– در تکیه ها و حسینیه هایی که از پوش های برزنتی استفاده میگردد از روشن نمودن آتش خودداری نموده و این مکان ها حداقل باید دارای دو درب خروج بوده و کپسول اطفا حریق در محل مناسب نصب گردد.
در پایان خواهشمند است از هرگونه شوخی،نزاع،رفتار ناایمن و هیجان زدگی پرهیز نموده تا مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین با شکوه و عظمت هرچه تمام تر به انجام برسد و انشالله شاهد هیچگونه حادثه ناگواری نباشیم.
با تشکر و التماس دعای خیر
مجتبی مقدسی
کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *