گفتگو با دکتر خلیل راستار دومین مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق قسمت دوم :

اسم شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مثل الان اسم بی مسمایی نبود / هزینه های وحشتناکی برای اکتشاف آنومالیهای سنگ آهن داده شده است / جدا شدن آنومالیها از شرکت سنگ آهن برایم تعجب آور است

در حاشیه حضور دکتر خلیل راستار، یکی از مدیران عامل سابق شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق در سنگ آهن مرکزی، گفتگویی انجام دادیم که در چند قسمت منتشر می کنیم. (قسمت دوم )

عصر بافق : آنومالیهای دیگر منطقه به چه شکل بود و زمان اکتشافشان چه مدت بود ؟
– آنومالیهای دیگر منطقه بعدا و طی مرور زمان اکتشافشان ادامه داشت، دی نوزده هم در اکتشافات تفضیلی کهن از سال 47 انجام شد داخل اکتشافات هوایی انجام شد. همه این آنومالیها جزو حوزه بافق بود و آن زمان من یادم هست که نامه هایی را نوشتم که پروانه اکتشاف این آنومالیهایی که ما پیدا کردیم به نام شرکت سنگ آهن مرکزی ثبت گردد. به یاد دارم که از اواسط سال 53 سنگ آهن بافق از ذوب آهن اصفهان جدا و به صورت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق مستقل شد. در حال حاضر شنیدم که این آنومالیها از شرکت سنگ آهن جدا شده که برایم بسیار تعجب آور است. می گویند جدا شده آیا بخشیده اند؟ چه کسی چنین کاری را انجام داده است؟ چطور ممکن است این همه زحمت را بافق و حوزه بافق کشید. مگر چنین چیزی امکان دارد؟ جالب این است که یک فردی تمام زحمات را متقبل شود و آماده که شد مفت و مسلم از دست بدهند. اسم شرکت سنگ آهن مرکزی اسم بی مسمایی نبود، منظور این بود که تمامی آنومالیهایی که تقریبا در مرکز ایران قرار دارد تحت نظارت این شرکت باشد. از همه این آنومالیها فقط چغارت و سه چاهون، خب سه چاهون هم که ذخیره زیادی ندارد. بعد از آن چه؟ وقتی یک مدیرعامل بی تفاوت هست ضررهایش خیلی خیلی سنگین خواهد بود، قطعا عشق و علاقه ای نسبت به بافق در او نبوده و بی تفاوت بوده است. وقتی به او گفته اند که آنومالیها را واگذار کند او هم واگذار کرده است. من کار به شخص ندارم ولی باید این امر توسط مجمعی تصویب می شده است و مراحل قانونی آن طی می شده است. قطعا این مدیرعامل از زحمات قبلیها خبر نداشته و داخل اکتشافات نبوده است که بداند چه زحماتی داخل کمپهای دور افتاده و داخل بیابانها کشیده شده است. جاهایی که حتی راه دسترسی نداشته است و ما برای همه آنها راه می ساختیم و بعضی از این آنومالیها در مکانهایی قرار داشت که پای هیچ بنی بشری به آنجا نرسیده بود که ما به آنجاها راه می زدیم و کارهای اکتشافی و نمونه برداری انجام می دادیم و خیلی هزینه های وحشتناکی شده تا این نتایج در حال حاضر به دست آمده است و همه اینها به عنوان شرکت سنگ آهن مرکزی انجام و هزینه شده است و بودجه از طریق سازمان برنامه برای آنها در نظر گرفته شده است.
عصر بافق : جناب دکتر برای بحث زیست محیطی برنامه هایی که یک شرکت معدنی می بایست انجام دهد چیست؟
– طبیعتا هر چیزی را در محیط انجام می دهیم عکس العمل محیط نیز در مقابلش پیدا می شود. شما ببینید همین کوه چغارت که الان به گودالی تبدیل شده، این بالاخره یه تغییراتی در محیط زیست ایجاد کرده ولی حالا باید دید منافعی که از این کار می بریم چه حد است و در مقابل سعی کنیم تغییرات محیط زیست به حداقل برسونیم. تا امکان داشته باشد در محیط زیست آلودگی کمتر ایجاد کنیم و فضای سبز و محیط زیست را از بین نبریم. و در قبال این تغییرات ایجاد شده در محیط باید فضای سبز ایجاد کرد. شهرک آهن شهر بافق و فضای سبز آن به همراه دریاچه و محیطی آرام و دلنشین به همین خاطر بنا شد و ذوب آهن در آن زمان هزینه زیادی داد تا بتواند این فضای سبز و شهر کنار آن را بوجود آورد.
کار با یک مهندس فضای سبز فارغ التحصیل بلژیک که به سختی راضی شد تا در بافق ساکن شود به همراه 40 تا 50 نفر باغبان که کار کاشتن درخت و گل و ایجاد فضای سبز را در آن زمان بر عهده گرفتند و توانستیم این شهرک را که زیبایی خاصی داشت و دارد را به این شکل درآوریم که کارمندان در آن در ساعتهای بیکاری به استراحت و تفریح بپردازند.

ادامه دارد…

  1. محمد

    الان اون مدیرعامل بی تفاوت نسبتا محترم رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان هست.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *