⭕️اما و اگرهای فنی درباره خبر کشف معدن بزرگ سنگ آهن

برخی صاحبنظران خبر کشف معدن سنگ آهن با ذخیره دو میلیاردتن را دچار ابهاماتی می دانند و به نظر می رسد یک بازی رسانه ای توسط برخی مقامات دولتی باشد چرا که وجود این معدن از سال های قبل از 1350 توسط روس ها اعلام شده بود. بر این اساس موراد زیر اعلام میگردد:
اسم این معدن آنومالی آ 21 (A21) است
با عملیات ژئوفیزیک هوائی شرکت تکنو اسپورت روسیه دارنده قرار داد با شرکت فولاد ایران در سالهای قبل از ۱۳۵۰ شناسائی شد.
در سال های بین ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ حفر یک گمانه (چال ) عمیق در برنامه قرار گرفت که پس از حفر حدود ۱۴۰۰ متر به دلیل مشکلات فنی در حفر، دیگر ادامه نیافت و ذخیره ای را نیز قطعی اعلام نکرد.
بر اسای نتایج ژئوفیزیک در گزارشات با احتیاط حدود یک میلیارد تن درج گردیده است ولی با توجه به گستردگی آن در برخی برآورد ها تا ۵ میلیارد تن نیز اندازه گیری شده است.
شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در سال ۱۳۸۶ آنومالی ۲۱ را طی ۴ محدوده ۴۰ کیلومتر مربعی مجاور هم را برابر ضوابط تجدید درخواست نمود که تا سال ۱۳۹۵ به دلیل نیاز به حفاری عمیق در برنامه اکتشاف قرار نداشت .
این شرکت در سال ۱۳۹۵ صدور پروانه اکتشاف و شناسائی ذخیره ۲۱a را که مرکز ذخیره ۲۱ قرار دارد در برنامه خود قرار داد و پس از عملیات ژئوفیزیک مجدداً عملیات حفاری را پس از صدور پروانه در سال ۱۳۹۶ آغاز نمود .

اولین گمانه پس از حفر حدود ۱۶۰۰ متر به ذخیره آهن برخورد نمود و حدود ۲۰۰ متر دیگر در آهن ادامه حفاری داشت که نهایتا به دلیل مشکلات فنی حفاری آن ادامه نیافته است .از این ۲۰۰ متر حدود ۸۰ متر در بخش کاملا از اکسید آهن و ۱۲۰ متر در بخش آهندار حفاری گردیده است .
شرکت تهیه و تولید حفر احتمالا حفر ۲ گمانه دیگر را در شرایط کنونی در برنامه دارد .ذخایری که برای این آنومالی اعلام میگردد بر اساس نتایج ژئوفیزیک و یک گمانه حفر شده و تعمیم آن به کل آنومالی و در نظر گرفتن احتمالات و احتیاط میباشد .

نظریه یک کارشناس:
کل ذخیره سنگ آهن موجود در بلوک بافق که از رباط پشت بادام تا زرند است 1.8 میلیارد تن براورد شده است و بزرگترین زون سنگ آهن ایران یعنی سنگان 3 میلیارد ذخیره دارد چطور ممکن است یک آنومالی اینقدر ذخیره داشته باشد.
مضاف بر اینکه در هیچ کجای دنیا با کار ژئوفیزیکی و یک چاه نیمه تمام ذخیره اعلام نمی کنند.
حال اگر 3 میلیارد تن را بپذیریم با وزن حجمی متوسط 4 تن بر متر مکعب حجمی حدود 750 میلیون متر مکعب می شود که ابعادی حدود یک کیلومتر در یک کیلومتر به عمق 750 متر خواهد داشت که تصور یک چنین ذخیره آهنی نیز غیر ممکن است.

✅ کانال دیده بانی یزد
@yazdraport

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *