دلیل لکه های ماه گرفتگی روی پوست

ماه گرفتگی عبارت است از وجود خالهایی به صورت لکه های قرمز یا آبی یا بنفش در روی پوست که گاهی هنگام تولد و گاهی روزهای اول بعد از تولد پیدا می شوند .

برخي بر اين باورند كه لکه هاي پوستي موسوم به ماه گرفتگي داراي جفت هستند و با ضايعه هايي همچون ماه گرفتگي در اثر نگاه كردن مادر باردار به ماه و انتقال آن به جنين اتفاق مي افتد در حاليكه اين تصورات كاملا بي پايه و بي اساس بوده و هيچ مبناي علمي ندارند.

واژه ماه‌گرفتگی، قدمتی به طول تاریخ بشریت دارد. در زمان‌هایی كه بسیاری از بیماری‌ها و تغییرات بدنی و پوستی دلایلی ناشناخته داشت و با هاله‌ای از خرافات و تصورات پوشیده شده بود، ایجاد لكه‌هایی به رنگ سرخ تیره یا شرابی را با تغییرات ماه مرتبط می‌دانستند.

در واقع چنین تصور می‌شد كه مادران چنین كودكانی در بارداری هنگام پدیده «خسوف یا ماه گرفتگی» به ماه نگاه كرده‌اند یا دست بر شكم خود گذاشته‌اند که نقطه‌ای از بدن جنین دچار «ماه گرفتگی» شده است.
گاهی هم این تغییر پوستی به‌ دلیل نفرین یا لعنت ساحران و گاه نیز ناشی از جای منقار لك‌لك‌هایی تصور می‌شد كه كودك را از پس گردن گرفته و از بهشت به زمین و نزد والدینش آورده بودند. در واقع تمامی این تصورات باطل و بدون منطق بوده و این تظاهرات پوستی ناشی از «اختلالات مویرگ‌ها» هستند.

علت ایجاد این ضایعات پوستی اختلالات ژنتیك در شكل‌گیری عروق زیر پوستی است. والدین این كودكان معمولا علائمی از اختلالات پوستی ندارند و الزامی ندارد كه مثلا پدر یا مادری خود این مشكل را داشته باشد تا فرزندی مبتلا از آنها متولد شود.

از نظر ظاهری این اختلالات عروقی عموما صورت بیمار را درگیر می‌کند، گرچه احتمال درگیری هر نقطه‌ای از بدن نیز وجود دارد. میزان بروز بیماری بین یک تا دو درصد است.

کانال بیان مسائل پزشکی دکترحبیبیان👇👇
@drhabibian

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *