از اینستاگرام چه خبر :

روزت مبارک، تیز پای ایران زمین / ۹ شهریور روز ملی یوز پلنگ ایرانی گرامی باد

اطلاعاتی در مورد یوزپلنگ ایرانی :

یوز کلمۀ فارسی و ایرانیان باستان این جانور را یوز مینامیدند و در زمان تولگی به او هَوْبَر گفته میشد. در زبان عربی فهد، در افغانستان به آن تازی پرنگ، پشتونها او را تازی پلنگ، پاکستانی ها یوز و در زبان انگلیسی چیتا گفته می ‌شود که ریشه سانسکریتی داشته و از هندوستان ریشه میگیرد. این یوز آسیایی‌ که‌ در گذشته ، گستره‌ وسیعی‌ از غرب‌ این‌ قاره‌ از سوریه‌ و عربستان‌ گرفته‌ تا هندوستان‌ و ترکمنستان‌ پراکنده‌ بود به جز ایران.
در عراق‌ سال 1929 . کویت‌ 1942 . هند 1947 . قزاقستان‌ 1970 . پاکستان‌ 1972 . ترکمنستان‌ 1973 . عربستان‌ 1973 و عمان‌ 1977 منقرض‌ شده‌ است‌ و در حال‌ حاضر زیست بوم او فقط به ایران‌ که‌ از 40 سال‌ پیش‌ برنامه‌ حفاظتی‌ برای‌ نگهداری‌ نسل‌ این‌ حیوان‌ آغاز کرد‌ محدود می ‌شود‌ به‌ همین‌ دلیل‌ امروزه‌ به‌ یوز آسیایی‌ یوز ایرانی‌ گفته‌ می ‌شود.
پیکر این گربه ‌سان در طول قرنها زندگی روی زمین چنان تکامل یافته که توانائئ دویدن با سرعت 110 کیلومتر و در 3 ثانیۀ آغازین شتابش به صد کیلومتر در ساعت می ‌رسد. اندام باریک، پاهای چابُک و بلند، قفسه سینه ای کارامد و جمجمه ‌ای کوچک ، ظریف، گرد، یوز را به سریع ‌ترین دوندۀ روی زمین تبدیل کرده است.
یوزها به آسانی از دیگر گربه سانان بعلت خالهای روی پوستشان تشخیص داده می‌شوند. طعمۀ آنها در ایران غزال، آهو، گوزن، گورخر، خرگوش، بزهای بومی، قوچ و دیگر پستانداران سم دار حداکثر تا 40 کیلوگرم وزن هستند.
یک نر بالغ تنها هر چند روز یک بار شکار می‌کند اما ماده‌ های دارای فرزند، تقریباً هر روز به شکار می روند. در حالی که سایر گربه سانان شکار چیان شب هستند، یوزها روز فعال بوده و اغلب در بامداد و غروب به سراغ طعمه‌ های خود می‌ روند.
شیوۀ او در شکار، کمین کردن و نزدیک شدن تا حد ممکن به طعمه است. زمانی که او به حدود 30 متری طعمه خود میرسد، با شتاب به طرف او خیز برمیدارد.
تعقیب طعمه به طور متوسط بیست تا شصت ثانیه طول میکشد و در صورت عدم موفقیت دیگر طعمه را دنبال نمیکند. ضریب موفقیت او در هر شکار پنجاه درصد اندازه گیری شده. میزان تغذیه روزانه آنها به طور متوسط در روز دو کیلوگرم گوشت به همراه چربی و پروتئین است.
طول سر و بدن او بین 112 تا 135 سانتیمتر، دمش 66 تا 84 سانتیمتر و وزن او بین 21 تا 72 کیلوگرم اندازه گیری شده است. نرها 15 درصد درشت تر از ماده‌ ها هستند. طول عمر آنها در طبیعت هفت سال گزارش شده اما به نظر می ‌رسد حداکثر تا 12 سال هم عمر کنند. عمر آنها در باغ وحش های مطلوب تا 16 سال گزارش شده است.

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *