هومن جوکار مدیر پروژه بین المللی یوز آسیایی مطرح کرد:

آمار یوز ایرانی در کشور زیر 50 قلاده است / محیط زیست مانع مطلق برای صنعت نیست

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوز آسیایی در همایش یوزپلنگ آسیایی در بافق گفت: برآورد از جمعیت یوز در کشور زیر 50قلاده است که امروز یافته های جدیدی نشان می دهد که یوزپلنگ فقط در مناطق حفاظت شده زندگی نمی کند و اکثر اوقات خود را در خارج این مناطق می گذراند.
هومن جوکار افزدد:این گونه در خارج از مناطق حفاظت شده با تهدید هایی از جمله سگ های گله و برخورد با وسایل نقلیه درجاده ها مواجه می شود و امروز به این نتیجه رسیده ایم که یوز ها را بیشتر در مناطق خارج از دست می دهیم.
وی با بیان اینکه مناطق حفاظت شده یوز بسیار ارتقا پیدا کرده است بیان کرد:در سال 20تا30درصد جمعیت وحوش شهرستان بافق افزایش می یابد و نیز افزایش رشد و تعداد پلنگ در این منطقه نشان دهنده فراهم شدن زیستگاه مناسب تر برای این گونه است.
مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوز آسیایی تصریح کرد:مجبور شدیم در کشور بخاطر از بین رفتن یوز ها در خارج مناطق حفاظت شده تغییر در شیوه حفاظتی ایجاد کنیم.
جوکار افزود:در این رابطه مردم می توانند نقش موثری را در مناطق حفاظت شده ایفا کنند.
وی با اشاره به اینکه به علت جمعیت کم این گونه طی سال های اخیر مجبور به برخی اقدامات شویم خاطر نشان کرد:تکثیر مصنوعی این گونه در اسارت از موارد انجام شده در این زمینه است که باید به روش های جدید روی بیاوریم تا بتوانیم از این گونه حفاظت کنیم.
مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوز آسیایی بیان داشت:مکان هایی درزمینه بهره برداری است که می توان بدون تخریب اقداماتی برای حفاظت بستر زیستگاه های این گونه انجام داد.
جوکار افزود:محیط زیست مانع مطلق برای صنعت نیست و قطعا راه حل هایی برای حفظ این گونه وجود دارد که باید مطالعه و بررسی شود.
@bafghonline

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *