جای خالی غرفه صنایع دستی بافق در نمایشگاه صنایع دستی ایران و حس زیبای یک همشهری مرکزنشین نسبت به میراث زادگاهش

نمی دونم به زندگی تو غربته برمی گرده یا حس وطن دوستی که کوچکترین موضوعی که به نوعی با یزد یا بافق مرتبط باشه توجه من رو خیلی به خودش جلب می کنه، از نتایج کنکور گرفته تا ترکیب سیاسی نمایندگان مجلس استان یزد. همین روحیه موجب شد تا پس از شنیدن خبر برپایی نمایشگاه صنایع دستی ایران، با تجربه ای که از بازدید سال گذشته داشتم، بازدید از آن نمایشگاه خصوصا غرفه های استان یزد و شهر بافق در برنامه قرار دهم. جمعه این هفته به اتفاق خانواده جهت بازدید از نمایشگاه راهی نمایشگاه بین المللی شدیم، سه سالن از نمایشگاه بین المللی به صنایع دستی اختصاص داشت و مابقی به فرش دست بافت، وارد سالن ۸ که شدیم، بعد از گذشت چند غرفه، غرفه ای از شهر میبد رو دیدیم که صنایع دستی سفالی رو به نمایش گذاشته بودند، با خوشحالی جلو رفتم و با لهجه یزدی هم صحبت شدیم، دروغ نگفته باشم اصلا همین یزدی صحبت کردن دو تا یزدی تو یه شهر دیگه خودش لذتی داره. ازشون آدرس سایر غرفه های یزد رو پرسیدم. جلوتر که رفتم یکی دو تا از بچه های یزدی دانشگاه و جناب آقای کلانتری استاندار سابق یزد به همراه خانواده رو در بین بازدید کننده ها دیدم احساس کردم که خیلی ها حس من رو دارن.

سالن ۸ و ۹ که یجورایی ادغام شده بود و یک سالن به نظر میومد. غرفه به غرفه گشتم، چند تایی غرفه های یزد و میبد بودن ولی از غرفه بافق خبری نبود. به خودم گفتم حتما تو سالن ۲۵ هست، ابتدای سالن ۲۵ اختصاص داشت به مناطق محروم و گویی این غرفه ها هزینه ای برای شرکت پرداخت نکرده بودن. بین اون غرفه ها هم هیچ غرفه ای از استان یزد نبود، سالن ۲۵ از چند سالن دراز بهم مرتبط تشکیل شده بود تقریبا تمام این سالن ها رو رفتم و اثری از غرفه بافق ندیدم، در سالن انتها غرفه بزرگی بود که اختصاص داده شده بود به میراث فرهنگی یزد پیرامون جهانی شدن یزد، وارد غرفه شدم و با آقای دهقان نامی از مسئولین میراث فرهنگی یزد هم کلام شدم، سوال کردم که از شهر بافق هیچ شرکت کننده ای نداشتیم؟ جواب دادن ما اعلام کردیم ولی متاسفانه استقبالی نشده، دلیل رو جویا شدم که گفتن احتمالا به خاطر هزینه های غرفه بوده، راستش یکم دلم گرفت از این که تو سال حصیر، هیچ غرفه ای نبود که حصیر بافق رو به نمایش بذاره، حصیری که تقریبا از تمام شهر هایی که پتانسیل بافتن حصیر رو دارن تو نمایشگاه موجود بود.
قطعا افرادی که در این نمایشگاه شرکت کرده بودند با نگاه اقتصادی به صنایع دستی در این نمایشگاه شرکت کرده بودند ولی برای من نوعی صنایع دستی شهرم به نوعی هویتم تلقی می شد و انتظار داشتم با نگاه فرهنگی هم که شده به عزیزان فعال در این عرصه کمک بشه که بتونن در همچین نمایشگاه هایی شرکت کنند. به امید اینکه سال دیگه تو این نمایشگاه یک نماینده از بافق داشته باشیم.

حامد فخاری زاده

👆👆👆 عکس غرفه میراث فرهنگی یزد

👆👆👆👆 عکس حصیر شهر های دیگر

 

 

  1. ناشناس

    چرا و صد چرا؟؟؟؟؟؟مگه هزینه غرفه چند بودجه ؟شهر ما شهر ثروتمندیه .اگه از لحاظ صنایع دستی فقیره خوب می بایست غرفه مجانی می دادن.یا او کجه یانو

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *