تقویت بعد نظارتی با اصلاح موادی از آیین نامه/ نظارت در مجلس نهادینه می شود

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با اصلاح آیین نامه داخلی مجلس، نظارت نمایندگان بر مسئولان اجرایی نهادینه می شود.

محمدرضا صباغیان بافقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: چهارشنبه گذشته در صحن علنی اصلاح برخی موارد آیین نامه داخلی مجلس مطرح شد که با وجود آنکه موافقان و مخالفان نظرات خود را ارائه کردند رای گیری آن به جلسه بعدی موکول شد که انتظار داریم یکشنبه 22 مرداد رای گیری آن انجام شود.

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی در توضیح طرح مذکور گفت: براساس این طرح، وزرا و رئیس جمهور باید سالی یکبار گزارشی از عملکرد خود به مجلس ارائه دهد، این گزارش باید بر اساس برنامه ششم توسعه کل کشور و اسناد بالا دستی باشد و شاخص های ارائه گزارش هر وزارتخانه از سوی مجلس تعریف خواهد شد.

وی با بیان اینکه گزارش سالانه هر وزارتخانه باید مرداد هر سال در مجلس ارائه شود، ادامه داد: این گزارش ها باید به صورت کمّی، نموداری و مقایسه ای ارائه شود و سپس گزارش مذکور به رای گذاشته خواهد شد، اگر نمایندگان از گزارش ارائه شده قانع شوند، وزیر به کار خود در وزارتخانه مربوطه ادامه می دهد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اما اگر گزارش قانع کننده نباشد، براساس اصل 89 قانون اساسی استیضاح وزیر کلید خواهد خورد، این مکانیزم در خصوص رئیس جمهور نیز اجرایی خواهد شد.

صباغیان بافقی به تاثیرات مثبت طرح مذکور اشاره کرد و گفت: مجلس ابزارهای نظارتی متعددی از جمله سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص دارد اما نهادینه نشده اند و نمایندگان با امتیازگیری در مسائل منطقه ای از طرح سوال صرف نظر می کنند.

وی افزود: همین امتیازگیری ها باعث شده است که دوره گذشته مجلس شاهد ثبت 3500 سوال باشیم اما تنها 87 سوال در مجلس مطرح شد که از این تعداد پاسخ 25 سوال قانع کننده نبود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: هدف اصلی طرح اصلاح مواردی از آیین نامه داخلی مجلس در واقع نهادینه کردن بُعد نظارت در دستگاه قانونگذاری است، در واقع بازوهای نظارتی مجلس ضعیف است که با این طرح جبران خواهد شد.

صباغیان در این باره که طرح مذکور باعث کمرنگ شدن سوال و استیضاح نمی شود، توضیح داد: سوال و استیضاح جای خود را دارد، ارائه گزارش مسئولان اجرایی جای خود، در ضمن اگر وزرا گزارش یکساله ارائه دهند حداقل برای 6 ماه بیمه می شوند و به طور خودگار دیگر کسی از آنها سوال نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه طرح مذکور باعث می شود دولت بر روی طرح های ملی و کلان متمرکز شود، اظهار داشت: با ارائه گزارش عملکرد از رئیس جمهور، پس از اتمام دوره ریاست جمهوری شاهد نقدهای متعدد نسبت به فرد مذکور نخواهیم بود بلکه در دوران مدیریتش فرد نسبت به ضعف عملکرد خود پاسخگو بوده و امور را اصلاح خواهد کرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح اصلاحی مورد تایید مرکز پژوهش های مجلس است، عنوان کرد: در جلسات تدوین طرح مذکور نماینده شورای نگهبان حضور داشته و موارد را تایید کرده است و از آنجایی که طرح برای جریان سیاسی خاصی نیست و به تقویت بعد نظارت مجلس کمک می کند مورد توجه اکثریت نمایندگان است./
۹۶/۵/۲۱

🍃 @mrsabaghian🍃

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *