جنگل های ارس کوه بافق ثبت جهانی می شود

فرماندار بافق:

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان بافق؛ فرماندار بافق در رابطه با موضوع ثبت جنگل های ارس کوه بافق به ویژگی های این زیستگاه طبیعی اشاره و عنوان کرد:از نظر گیاه شناسی ارزش این جنگل ها به 2هزار سال می رسد و نهال تازه روییده شده آن مشاهده می شود.

محمد زاده رحمانی خاطر نشان کرد:درخت ارس یک گیاه باستانی و دیر زیست است که ارتفاع آن ها به  بیش از 30 متر می رسد و زیستگاه آنها در ارتفاعات بالای 2هزار و 500متر مشاهده می شود.

فرماندار بافق جنگل های ارس بافق را تنها ذخیره گاه جنگلی استان یزد در کوه های باجگان این شهرستان عنوان و خاطر نشان کرد: وسعت این جنگل ها بیش از 730 هکتار است که عمر آنها بین 700 تا 3هزار سال می رسد.

زاده رحمانی به کاربرد این درختان در گذشته اشاره و تصریح کرد:در گذشته از چوب این درختان که ماندگاری بالایی دارند جهت پوشش سقف خانه ها استفاده می شد و در استان کرمان نیز چوب این گیاه معروف می باشد.

وی بیان کرد: این گیاه از گونه های با ارزش و مقاوم در برابر بیماری و انگل می باشد و زاد و ولد آن از طریق بذر است.

فرماندار بافق به پیگیری به عمل آمده در اسفندماه سال گذشته در خصوص ثبت ملی این آثار طبیعی اشاره و بیان داشت:در اسفندماه سال گذشته پرونده تکمیل و تحویل سازمان میراث فرهنگی کشور شده و به عنوان یک آثار طبیعی ثبت ملی و به استاندار استان یزد اعلام شده است.

زاده رحمانی گفت:در مرحله بعدی پیگیر هستیم که بیشتر در این خصوص مستند سازی و پرونده کامل تر شود و این زیستگاه منحصر به فرد به مراجع جهانی و نهاد های بین المللی معرفی شود.

وی افزود:با انتخاب یک مشاور توانا در این خصوص،زمینه ثبت جهانی شدن این اثر طبیعی فراهم می شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *