بمناسبت ثبت جهانی بافت تاریخی یزد

نمایندگان استان: از ظرفیت جهانی شدن یزد استفاده کنیم

یزد – ایرنا – دو نفر از نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی با تبریک ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، از مسوولان و مردم خواستند از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنند.

به گزارش ایرنا در پیام سید ابوالفضل موسوی بیوکی، نماینده یزد و اشکذر آمده: یزد شهری است آرمیده در دل کویر، سرزمینی چندین هزارساله که پیشینه‌ای به بلندای تاریخ دارد.
این پیام می افزاید: امروز یزد نه ‌تنها به مردم یزد بلکه به فرهنگ و تمدن همه مردم ایران و جهانیان تعلق دارد و این مسئولیت دولت‌مردان، استان مردان و مردمان دیاردارالعباده یزد را بیش‌ازپیش سنگین می‌سازد.
‘شهر جهانی یزد، نگاه برنامه محور و شهروندانی هوشمند متناسب با شرایط امروز جهانی را مطالبه می‌کند و برای شهری هوشمند آن‌هم مبتنی بر سرمایه‌های وسیع و غنی فرهنگی همتی والا و مسئولیت‌پذیری همگانی لازم است و بیش‌ازپیش بایستی در این مسیر کوشا باشیم’.
‘امید آنکه به همت برنامه ریزان، مسئولان و آنان که در مسیر توسعه و پیشرفت یزد تلاش می‌کنند از این ظرفیت ارزشمند جهانی به نحو شایسته‌ای برای رونق بخشی و ثروت آفرینی در تمام بخش‌های استان استفاده شود’.
نماینده مردم اردکان نیز در پیام خود آورده: مسئولان و مدیران شهر یزد بدانند یزدِ دیروز با یزدِ امروز متفاوت است و ثبت جهانی یزد، آغاز یک راه خطیر است.
محمد رضا تابش نوشته: ثبت جهانی شهر یزد یعنی این که ارزش های جهانیِ یزد از سوی دنیا احراز شده است و از این به بعد، حفاظت و مدیریت این شهر بایستی مطابق با استانداردهای یونسکو در اندازه های یک شهر جهانی باشد؛ چرا که امروز یزد یک شهر جهانی است و باید با شیوه‌ها و مبانی و روش‌های جهانی نیز مدیریت شود.
‘بافت تاریخی شهر یزد با در برداشتن ارزش‌های فرهیخته مدنیت، معماری و حفظ آداب و رسوم و فرهنگ عامه خود، به عنوان اولین نمونه از بافت‌های تاریخی زنده و مسکونی در جهان، در فهرست میراث جهانی و بشری یونسکو قرار گرفته است’.
‘امیدوارم با جهانی شدن بافت تاریخی شهر یزد هرچه بیشتر چهره انسانی، شریف و صلح طلب مردم ایران و استان و شهر تاریخی یزد که خاستگاه بزرگ مردانی عالم و صلح جو است به جهانیان معرفی شود’.
فرماندار بافق نیز در یادداشتی تاکید کرده: خبری که از شهر کراکوف لهستان – محل برگزاری اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو- مخابره شد خیلی کوتاه حکایت از این داشت که یزد به عنوان اولین شهر تاریخی ایران، در فهرست آثار جهانی، ثبت شد.
محمد زاده رحمانی نوشت: پیگیری و به سرانجام رساندن این پرونده، مرهون تلاش مدیرکل فعلی و سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و با محوریت معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار است که باید خداقوت گفت.
‘ یزد، جهانی شده است، آوازه آن نیز جهانی شده است و صنعت گردشگری در آن متحول می شود و شتاب می گیرد. لذا نمی توان این شهر را با شیوه سنتی اداره نمود و یک مدیریت شهری نوین و نهادینه شدن فرهنگ گردشگری در اقشار مختلف ساکنین آن، بخصوص صاحبان کسب و کار را می طلبد’.
بافت تاریخی یزد در اجلاس روز یکشنبه گذشته یونسکو که در لهستان برگزار شد در فهرست آثار جهانی ثبت شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *