بافقیها در سال حدود ۴ میلیارد تومان سیگار دود می کنند

رئیس مرکز بهداشت بافق گفت: بافقی ها در سال حدود 4 میلیارد تومان سیگار دود می کنند که آمارها می گوید حدود 3 برابر این مبلغ یعنی حدود 12 میلیارد تومان را باید صرف هزینه درمان خود کنند.

رئیس مرکز بهداشت بافق به مناسبت هفته بدون  دخانیات گفت: جمعیت بافق حدود 45 هزار نفر است که از این میزان 12درصد این جمعیت یعنی 5400 نفر دخانیات مصرف می کنند.

جواد فتاحی در ادامه گفت: اگر هر نفر به طور میانگین  در روز ۱۵نخ سیگار دود کند در روز 81هزار نخ و میانگین هر بسته سیگار 20نخ باشد در روز حدود ۴هزار پاکت سیگار دود می شود. اگر میانگین قیمت  هر پاکت سیگار حدود3هزار تومان باشد  روزی 12میلیون و در ماه 36میلیون که سالی حدود4میلیارد تومان فقط در بافق سیگار دود می شود.

وی افزود:  این در حالی است که ۲تا۳برابر این هزینه صرف درمان بیماری های ناشی از سیگار می شود که به طور متوسط افراد سیگاری 14سال زودتر از افراد غیرسیگاری  می میرند. طبق امار به طور متوسط کسانی که قلیان مصرف می کنند آسیب بیشتری به خود وارد می کنند به نحوی که استعمال یک قلیان به اندازه 70تا100نخ سیگار ضرر دارد.

کارشناس مسئول  بهداشت محیط بافق در پاسخ به این سوال که میزان مصرف دخانیات در بافق چقدر است؟  اظهار داشت:  در سطح کشور12تا13درصد جمعیت سیگاری هستند و طبق بررسی که در شهر انجام دادیم همین میزان نیز در بافق دخانیات مصرف می کنند که میانگین 2درصد را زنان و98درصد نیز از قشر مردان هستند که اخیرا میزان مصرف قلیان در بین زنان نیز بیشتر شده است.

فتاحی در خصوص اینکه بیشترین افراد  مصرف کننده  در چه رده سنی می باشند نیز افزود: بالغین در حال کم کردن مصرف سیگار هستند ولی متاسفانه قشر جوان بین سنین 13تا14ساله در حال  افزایش است.

این مقام مسئول گفت: دخانیات ریشه در4عامل بیماری اصلی غیرواگیردار شامل سرطان ها، دیابت، فشارخون، بیماری های ریوی  و همچنین  حوادث داشته است وزارت بهداشت در صدد این بود که کاهش را داشته باشد و به سازمان های جهانی تعهد داده که تا سال2025درصد کاهش دخانیات را به 30درصد برساند به همین خاطر قانونی به نام قانون جامع کنترل دخانیات  در سال85به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است که در این قانون وظیفه ادارات را در قبال مصرف دخانیات تعیین کرده که یکی از این قوانین ممنوع بودن تبلیغات دخانیات است.

رئیس مرکز بهداشت بافق اظهار داشت: از سال گذشته این طرح را نیز در بافق آغاز کردیم که 18مورد از مغازه هایی که قانون را رعایت نمی کردند پرونده آنها به دادگاه فرستاده شده است و مغازه هایی که رعایت کردند نیز با اهدای لوح تقدیر از آنها تجلیل شد.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت بافق در خصوص علت افزایش روی آوردن جامعه زنان به مصرف مواد مخدرنیز بیان کرد: به نظر می رسد دو عاملی که بیشتر باعث می شود که جامعه به سمت مواد دخانی  بروند کمبود فضاهای تفریحی، ورزشی و آموزشی وتفریحات سالم است که در این راستا جلساتی را با اداره ورزش و جوانان و فرمانداری برگزار کردیم  و مورد دوم نیز متاسفانه به نظر می رسد فضاهای مجازی از طریق شرکت های دخانی می خواهند جوانان کشور را به سمت مصرف بیشتر مواد دخانی ومخدر سوق دهند.

جواد فتاحی در پایان گفت: متاسفانه بعضی از خانواده ها  در فضاهای عمومی وپارک ها به صورت خانوادگی استعمال دخانیات می کنند که علاوه بر آسیب به سلامتی خود باعث تبلیغ و جذب جوانان  و قفل شکنی مصرف مواد دخانی ومخدر می شود  که در این راستا با شهرداری و متصدیان اماکن عمومی هماهنگ شده که تا از این اقدام غیربهداشتی جلوگیری نمایند.

 منبع : بافق خبر

برچسب ها : , ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *