طرز تهیه مربا و شربت آلبالو

😋😋😋😋😋😋😋

برای تهیه این مربا تنها به آلبالو احتیاج داریم و شکر و وانیل. اگر هم میخواید ازش شربت تهیه کنید به مقداری آب هم احتیاج داریم. که مقدار مواد رو کاملا توضیح میدم.

برای مربای آلبالو به دلیل ترش بودن آلبالو و اینکه من میخواستم ازش شربت هم بگیرم مقدار شکر رو به اندازه آلبالو ها ریختم. یعنی اگر مثلا دو پیمانه آلبالو داشتم دو پیمانه هم شکر ریختم و یک پیمانه آب. البته آب رو بعدا باید اضافه کنید این شد نسبت شکر و آلبالو.

طرز تهیه :

برای تهیه بیشتر مربا ها معمولا به این شیوه عمل میشه که شکر و میوه رو با هم مخلوط میکنن و چند ساعتی استراحت میدن تا میوه آب بندازه و شکر هم کمی آب شه. این کار دو مزیت داره. اول اینکه از سیاه شدن مرباتون جلوگیری میکنه و کمک میکنه رنگش روشن باشه و هم اینکه میوه آب میندازه و مربا با آب میوه میپزه و احتیاجی به اضافه کردن آب اضافی نیست.
پس آلبالو هاتون رو بشورید و هسته اش رو جدا کنید. شکر رو روش بریزید و بذارید توی یخچال.

آلبالو ها یک شب تا صبح در یخچال استراحت کردن و من یکی دو بار هم همشون زدم.

حالا گازتون رو روشن کنید و ظرف حاوی آلبالو و شکرتون رو بذارید روش. اگر میخواید شربت آلبالو هم داشته باشید و به آب بیشتری احتیاج دارید، در این مرحله به ازای هر 3 پیمانه آلبالو و 3 پیمانه شکر میتونید یک پیمانه آب هم اضافه کنید.

حرارت گاز باید متوسط رو به کم باشه و دائم هم حواستون بهش باشه و گه گاهی همش بزنید، چرا که از اون دسته مرباهاست که سر میره. میتونید هم یک قاشق چوبی توش بذارید و خیال خودتون رو از این بابت راحت کنید. ولی کلا احتیاج به هم زدن هم داره .
به هر حال اونقدری باید روی حرارت باشه و بجوشه تا حجمش تقریبا 3/2 حجم اولیه اش بشه. پخت مربا ها در واقع تا حدی یک موضوع سلیقه ای هست. فقط انقدری باید باشه که آبش کمی غلیظ شده باشه و به رنگ دلخواهتون شده باشه.

حرارت مربا نباید تند باشه چون هم باعث میشه رنگش خیلی تیره شه
نکته دیگه اینه که نباید در قابلمه رو کیپ کنید. باعث تیره شدن و سر رفتن مداوم مربای آلبالوتون میشه.

غلظت مربا وقتی که روی حرارته و داغه قابل تشخیص نیست پس اگه تازه کار هستید و نگران این هستین که به غلظت مناسب نرسه بعد از حدود 40 دقیقه و هر ده دقیقه یک قاشق ازش بردارید و خیلی سریع و به طرق مختلف خنکش کنید تا متوجه بشید غلظتش چطوره.
از رنگش هم تا حدی میشه تشخیص داد. پس وقتی مرباتون به رنگ دلخواهتون رسید میتونید زیرش رو خاموش کنید. چون هرچی بیشتر بمونه تیره تر و غلیظ تر وخوشمزه تر میشه.
در ضمن ده دقیقه آخر پخت یه قاشق چایخوری وانیل برای خوش عطر و بو شدن شربت اضافه کنید.

مریم کریمی – آدرس اینستاگرام : maryam.s.kr

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *